/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Hvor mange år kan t&s gå tilbag med opkr
Fra : bibsamie
Vist : 1213 gange
300 point
Dato : 21-12-10 18:59

Hvor mage år kan told og skal opkræve gammel gæld ???

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-12-10 19:01

Det kommer an på meget T&S har en lang hukommelse og vedligeholder deres fordringer. Så de kan komme efter dig i meget lang tid. Har ikke lige noget lovtekst, men fordringerne skal opretholdes.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-12-10 19:03

ved du hvorledes de skal opretholde kravet 3773

per

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 160 point
Dato : 21-12-10 19:21

Hvis du EEN gang er blevet opkrævet beløbet - gælder det for livstid (og mere til)

Det er kun hvis de fremkommer med "påstande/rettelser" der ikke tidligere har været i spil at der kan være forældelse (såsom reguleringer af oldgamle selvangivelser)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 19:23

Seneste eksempel jeg kender til er en 70 årig der stadig afkræves for meget betalt SU fra 60erne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 19:27

Normalt "dropper/indstiller" de opkrævning når de ikke mener det fører til noget.

Dog genopstår de AUTOMATISK hvis du f.eks. skal have overskydende skat tilbage eller arver.....

Kravene er nemlig samlet registreret efter en periode - selv gamle licensopkrævninger.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 19:39

Citat
Normalt "dropper/indstiller" de opkrævning når de ikke mener det fører til noget.

men selvfølgelig sender de "rykker" ud med jævne mellemrum - de er jo ikke hævet over lovgivningen...

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-12-10 19:39

kan nogen så fortælle mig hvorfor de er så aggresive nu inden den 1-1-2011 hvor forældelsfristen går fra 5 til 3 år

de har pålagt samtlige fogedkontore at aflevere indkaldelser til dem der skylder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 19:41

Det er så lige kommenteret

Så igen - de er IKKE hævet over lovgivningen.... og det HAR de styr på

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-12-10 19:41

jeg kunne ligeledst tænke mig at vide hvad der sker med RKI de må nu registre i 5 år, hvad efter den 1-1 er det så også 3 år ???

bare et spørgsmål

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 19:56

Har ikke hørt noget om RKI registrering skulle ændres.....

At noget gæld forældes efter 3 år gør dig jo IKKE til en "god" betaler

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 21-12-10 19:58

refi

det er desværre en del år siden jeg var (medlem) der så det er bare almindelig nysgerrighed med RKI, men jeg har da en gæld til told og stat på omkring 2 mill.

per

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-12-10 20:27

Citat
så det er bare almindelig nysgerrighed

Du kan jo bare slå dig selv op

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 22-12-10 08:58

forældelsesfristen omhandler beregninger/data indtil det er fastelåst som gælde, altså hvis de ikke har opkrævet/oplyst om gælden enden fristen er udløbet er det forældet. Når det først er gæld er det for livstid og forældes ikke.
Har hørt hvor nogen har fået deres gæld henstilt (men ikke eftergivet), hvilket bare betyder de ikke går fodens vej og er aktive men venter til de ser der igen er aktivitet (penge flow), eller med intervaller checker op igen.

Ovenstående er det samme som refi skriver bare formuleret lidt anderledes.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-12-10 10:14

Citat
gæld til told og stat på omkring 2 mill.

Som normale skattydere, så skal betale for dig.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-12-10 17:22

nomore

hvis beløbene var reele havde jeg nok betalt, så din smarte bemærkning overser jeg.

mvh
Per

Godkendelse af svar
Fra : bibsamie

Dato : 01-01-11 15:49

Tak for svaret refi.

Kommentar
Fra : buksetroldKan

Dato : 20-06-11 09:24

Tror det er muligt at handle af med Told & Skat, hvis man har noget at tilbyde dem. Fik selv for en del år siden eftergivet en del af gælden (nok mest renter).