/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Gode småkager ?
Fra : smuller54
Vist : 3437 gange
50 point
Dato : 18-12-10 21:43

Nu har jeg lige kigget mine opskrifter igennem, for at finde nogle af de gode småkager.

Jeg kan sagtens google mig til nogle og jeg har et utal af opskrifter.

Jeg kan bare ikke bestemme mig. (Jeg har lavet dej til vanillekransene)

Har I nogle gode forslag, nogle af dem som I selv bager ???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-10 21:53

Gaffelkager.
Mega nemme og altid bagt her i huset til jul.
125 g. blødt smør 50 g. sukker 150 g. mel ½ tsk. bagepulver...60 g. hakkede mandler.
rør smør og sukker sammen.
Mel og mandler og bagepulver blandes i .
Tril til små kugler på størrelse med en hasselnød og sæt dem på bagepladen.
Tryk dem lidt flade med en gaffel og bag dem ved 200 grader i ca. 12 - 14 min.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 21:56

Citat
Har I nogle gode forslag, nogle af dem som I selv bager ???

Ykkenykker se'fø'li'

http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/8316/Bagvaerk-opskrifter/AEgte-ykkenyk-smaakager

Og med den rigtige margarine, kan de også spises af mælkeallergikere

Chokoladen skal være grovhakket .. så smager de bedst

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 21:56

Citat
Gaffelkager.

Det lyder dejligt nemt, bestemt en mulighed

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-12-10 21:58

Citat
Det lyder dejligt nemt,

De er SÅ nemme og hurtige...desværre bliver de så også spist hurtigt.
Jeg har bagt 4 gange af dobbelt portion allerede.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 21:59

Citat
Ykkenykker se'fø'li'

Herligt navn

Lyder også nemt- men hvornår kommer chokoladen i ? og er den hakket ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 22:00

Citat
og er den hakket ?

ok det har du jo skrevet, kunne bare ikke se i opskriften om det var ovenpå eller indeni

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 22:04

Vi har prøvet at smelte chokoladen... troede det var hurtigere at bruge en tylle til at sprøjte dejen ud... men sikke en ballade med familien... man kunne ikke smage chokoladen på "den rigtige måde"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 22:05

Smutter igen, jeg er ved at bygge et akvarium... iflg mit tip

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 22:08

Citat
iflg mit tip

Det er vist en kategori, som jeg ikke krydset i abonnementer, jeg har ikke set noget tip.

Men jeg skal heller ikke bage dybtvandssmåkager - helst ikke

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-12-10 22:19

Ikke lige en juleopskrift, men pleskner er (tror jeg) verdens hurtigste småkage, kan laves på samme tid som det tager at sætte the/kaffe over og kunne drikke det, opskriften er ovenikøbet nem at huske.

Tænd ovnen på 225 grader, pisk 1 æg med sin egen vægt i sukker til en æggesnaps, mel (samme vægt som ægget) blandes med ½ tsk vanillesukker (eller rigtig vanille) og blandes i æggesnapsen. Kagerne sættes med theske på bagepapir, drysses med sukker ca 6 min, skal være lysegule med brun rand når de tages ud.

Alletiders til uventede gæster (ikke noget med "havde jeg vidst du kom havde jeg bagt en kage"), eller hvis man bare lige pludselig trænger til lidt sødt. Ved flere gæster eller større lækkersult kan man selvf. gange opskriften op

Her i julen står den mere på klejner, brune kager, vanillekranse og jødekager (må man stadig kalde dem det, nu man ikke må sige negerboller?) i det lille hjem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 22:20

Så er det akvarium fuldt udbygget...

Ej prøv lige at se en dykkerkage

http://www.kagesmeden.dk/viewpicture.php?cid=2&pid=445

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 22:22

Citat
Ej prøv lige at se en dykkerkage

puha, han kommer vist aldrig op af dybet efter den

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 22:25

@vagnr

Jødekager er da en god mulighed, (og jeg er ligeglad hvem der boller med hvem)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-12-10 22:28

@smuller54, enig bare de er over den kriminelle lavalder

Og i pleskenopskriften er det ikke fordi du skal drysse med sukker i 6 min, men de skal 6 min i ovnen (så'n ca.)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 22:29

Sig mig lige engang, hva' er i på?? Romkager??

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 22:31

Citat
Og i pleskenopskriften er det ikke fordi du skal drysse med sukker i 6 min, men de skal 6 min i ovnen (så'n ca.)

den havde jeg ikke engang opdaget

Accepteret svar
Fra : Christa.N

Modtaget 50 point
Dato : 18-12-10 22:53

Godteklumper er favorit her i huset.

ca. 110 stk.

250g blødt smør

125g sigtet flormelis

1 stort æg

300g mel

100-150g groft hakket nøddekerner

100g groft hakket chokolade

Pynt: Nøddeflager/hakkede nøddekerner

Rør smør og flormelis cremet og let. rør ægget i, sigt melet i og vend det i dejen sammen med nøddekerner, chokolade. Sæt dejen i små toppe på bagepladen beklædt med bagepapir.

Brug et par teskeer og stik et par nøddeflager i eller drys med hakket nødder.

Bag kagerne i 8-10 min. ved 200 grader

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 22:56

Uhm, rigeligt smør og både nødder og chokolade

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-12-10 23:08

Puha, det er godt jeg er i gang med en godnatwhisky, ellers gik jeg nok i gang med at bage småkager.

Der er ikke noget der hedder whiskykager, vel?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 23:16

Citat
Der er ikke noget der hedder whiskykager, vel?

Sikkert, men jeg har ikke opskriften

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 18-12-10 23:26

Tak for svaret Christa.N.

Og tak for svar til alle.

Jeg griber den fra Christa.N, men ellers var alle svar gode. Det var bare lige det med både nødder og chokolade der gav udslaget ( og rigeligt smør)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-12-10 23:31

Vagnr... hva' med kalkun i whiskey??

http://szpilman.homepage.dk/COOK/TurkeyInWhiskey.htm

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-12-10 23:47

Å så liiige Karolines chokoladetoppe - inkl. hasselnødder og brun farin. Dem har vi fået til jul sålænge, jeg kan huske. Mumse!

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-12-10 14:45

Selv tak smuller54

jeg er selv en "hund" efter chokolade og nødder !!!

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-12-10 14:46

og riiiiigeligt smør