/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
dreng på flyvende gås
Fra : snusi
Vist : 4708 gange
150 point
Dato : 14-12-10 17:05

Hej

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det eventyr hedder hvor en dreng flyver på en gås eller en svane?

snusi

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 160 point
Dato : 14-12-10 17:09

Den hedder "Nils Holgersens forunderlige rejse gennem Sverige" - http://da.wikipedia.org/wiki/Nils_Holgersens_forunderlige_rejse_gennem_Sverige - en fremragende børnebog af Selma Lagerlöf!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-10 17:13

Niels Holgersens forunderlige verden
Bogen handler om den 14-årige dreng Niels Holgersen, som især tænker på at spise og sove og på at drille dyrene på gården, hvor han bor. En dag bliver han uvenner med gårdnissen, som forvandler ham til en nisse, men samtidig giver ham evne til at tale med alle dyr. Gårdens tamme gås fortæller, at den gerne vil flyve langt væk sammen med de vilde gæs, og før Niels Holgersen får set sig om, ser han sig selv i luften på ryggen af den tamme gås sammen med vildgæssene. Gæssene kalder ham for Tommeltot. Sammen tager de på en kulturhistorisk rejse til Lapland, igennem alle Sveriges landsdele, hvor Niels Holgersen samtidig lærer alle Sveriges dyr at kende. De bliver hans venner. Nissen har lovet at gøre ham til menneske igen, hvis han kommer hjem til slagtebænken med gasen. Det gør han efter otte måneder. Men i stedet for at blive slagtet redder Niels Holgersen gasen fra slagtning, og i samme øjeblik bliver han menneske igen. Hans godhed har hjulpet ham. Den bliver hans belønning. Hans rejse har også været en dannelsesrejse

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 14-12-10 17:16

Kunne simpelhen ikke komme i tanke om titlen

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 14-12-10 17:17

Her er billedet af bogforsiden af den udgave jeg læste som barn - http://www.boghallen.dk/Uploaded/9788700264267auto%5C9788700264267_20000_550.jpg

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 14-12-10 17:20

Tak for svaret dogvillestar.

super, så kan jeg finde den

snusi

Kommentar
Fra : dogvillestar