/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
opvaskemaskine problemer
Fra : mdo
Vist : 3274 gange
200 point
Dato : 13-12-10 09:35

Vores opvaskemaskine driller en del - har kørt en rens, fyldt salt og afspænding, renset div. filtre og fyldt rigtig mængde sæbe på. Men det ser ikke rent ud - som om der er noget hvidt på og 'løbere' på alt servicet og div. glas ser 'tåget' ud. Er der mon nogen som har en god idé til en løsning.... eller er det bare en ny maskine som skal til. Den vi har idag er kun 6 år gammel - en Bosch.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-12-10 09:49

Jeg har oplevet det samme. Mener man kalder det "glaspest" Problemet blev fjernet ved at køre en vask med de angrebne glas hvor der ikke blev brugt opvaskemiddel men fortyndet eddikesyre, som blev hældt ind i maskinen før start. Hvis du havde fyldt maskinen inden du kørte rens havde det sikkert også virket.

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 13-12-10 09:52

Jamen man kan vaske det af i hånden og det kan man vist ikke med glaspest ! Desuden er det jo også på bestik m.m. ......

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-12-10 10:21

Er det kommet i forbindelse skift af afspænding eller opvaskemiddel?

Kommentar
Fra : mdo

Dato : 13-12-10 10:27

Nej det er det ikke - så derfor har jeg nu købt Neophos istedet for at se om det hjalp
Og så har jeg snakket med Bosch service.... men ark...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-12-10 10:59

Har du tjek på, om maskinen sørger for at lukke vaskevandet ud når skylleprogrammet skal køres.

Jeg ved en der havde samme problem, det var fordi tingene ikke blev skyllet ordentligt af, netop fordi maskinen kørte hele programmet igennem med sæbevandet i.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 13-12-10 11:09

Som dova skriver, er det også en mulig årsag.
Vedr. opvaskemiddel tror jeg også at det er en god ide at prøve Neophos. Havde også problemer med at det hele så "fedtet" ud efter vask. Prøvede så at skifte til Neophos og det hele blev pænt.
Er siden gået tilbage til det billige "rigtig ren" fra Fakta og har opdaget at det var overdocering som var skyld i "balladen"

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-12-10 12:17

Citat
så derfor har jeg nu købt Neophos istedet for at se om det hjalp

Havde det samme problem i sin tid....lige til jeg skiftede til Neophos.
Men husk at det BÅDE er opvaskmidlet OG afspændingen der skal være af samme slags.
Problemt blev løst på den måde her.
Husk også at der stadig er noget af det "gamle" afspænding i maskinen når du starter mad at bruge det nye mærke.

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 200 point
Dato : 13-12-10 17:13

Belægninger på serviceet

Hvide belægninger på servicet, på det indvendige kabinet og varmelegemer skyldes ofte:

- Overdosering af sæbe (ex. vasketabs) Læs mere under vedligeholdelse.

- Mangel på salt. kontrollér saltmængde og saltindstillingen. (Læs mere under vedligeholdelse.)

- Defekt saltanlæg. (Inden opvaskemaskinen tages i brug første gang, skal der hældes vand i saltbeholderen, medmindre brugsanvisningen fortæller noget andet) Kontrollér eventuelt om saltventil er blokkeret af sammenklumpet salt.

- Defekt eller tilstoppet indløbskammer (et stort fladt kammer i den ene side, hvor indløbsvandet og det saltholdige vand blandes). Dette kammer renses om nødvendigt.

FEDTEDE belægninger skyldes ofte at afspændingsdoseringen er indstillet for højt. (Læs mere under vedligeholdelse.)

Bassebo..

Godkendelse af svar
Fra : mdo

Dato : 14-12-10 21:40

Tak for svaret Bassebo.