/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udnyttelse at varme fra nilan 600 anlæg
Fra : npra
Vist : 636 gange
100 point
Dato : 12-12-10 00:48

Hej. Jeg fik installeret et nilan 600 anlæg for 2 år siden (den bedste investering jeg nogen sinde har lavet) men her om vinteren piner det mig at den smule restvarme, der trods alt dannes, bare bliver sendt ud til fuglene. Afkast temp. ligger på 5-6 grader på en -10 grader frost klar dag, så jeg overvejer at sende den ud i garagen hvor anlæget også står! Fugtmæssigt burde det ikke være et problem når bilen i forvejen står i sjap indendørs, men giver det mening! Jo højere temperatur i en "våd" garage jo meget fugt kan der jo også akkumuleres.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 12-12-10 06:19

Så er du 100% sikker på at forcere rustproblemerne der måtte være med bilen maksimalt og sørge for at bygningen med sikkerhed går til af råd.

Afkastluften fra Nilan'en er 100% mættet med vand, så indblæsning af 6 grader luft med 100% RF vil sikre maksimale problemer.

Skal den smule energi bruge fornuftigt til noget som helst, skal temperaturen bringes væsentlig op (og RF væsentlig ned), dvs der skal en varmepumpe til.