/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
mpg > VCD > SVCD
Fra : NielsPT
Vist : 768 gange
30 point
Dato : 11-05-03 19:53

Hejsa:

Hvad er forskellen på VCD & SVCD?
Hvilket program er godt at konventere avi/mpg filer til en af de to ovennævnte?
Forringes kvaliteten ved konvention af avi/mpg til VCV/SVCD?

mvh Niels

Accepteret svar
Fra : KINGPIN_DK

Modtaget 40 point
Dato : 11-05-03 20:42

Hej niels.....
Den generelle forskel på vcd og svcd er opløsningen og et par andre ting
VCD har en opls. på 288 x 352 i PAL (europæisk), hvor svcd har en opls på 480 x 576.
vcd bruger en bitrate på 1150 kbps, hvor svcd har 2520 kbps....dette fortæller lidt om hvor mange data der bliver brugt/sek, hvilket selvfølgelig er højere ved svcd, da opløsningen jo er højere.
Ydermere har man mulighed for at lave lidt flere tekniske finurliheder ved svcd, end vcd, såsom flere lydspor, menu alá DVD (kan dog ved nogle tilfælde også lade sig gøre ved vcd).
Slutteligt må jeg jo nok erkende at der er en vis kvalitetsforringelse fra AVi til (s)vcd, dog størst ved vcd, men det gør som regel ikke så meget, da vcd jo nok oftest bruges til at vise på alm. TV. (har jo som bekendt ikke så voldsom en god opløsning).
To gode programmer er TMPGEnc, og LSX-Encoder, hvor jeg selv mest bruger førstnævnte (har flere indstillingsmuligheder).
Håber det kan bruges til noget.

ps.... et lille link til en breder forklaring (engelsk) http://www.doom9.org/

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 11-05-03 21:22

helt kontant så er en VCD identisk med formatet mpg 1, som igen giver en times afspilningstid medens SVCD er identisk med formatet mpg 2 som til gengæld giver ca 0,5 times spilletid.
kingpin_dk har givet et godt svar til emnet
MVH ow

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 11-05-03 21:31

Det må man sige, det kunne ikke være bedre!!

Tak for et godt svar, KINGPIN_DK!
Mvh. Niels

Kommentar
Fra : KINGPIN_DK

Dato : 13-05-03 09:08

Velbekomme, og tak begge 2