/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rødkålssalat
Fra : supermusen
Vist : 3613 gange
20 point
Dato : 29-11-10 18:48

Jeg håber at en eller anden herinde vil hjælpe mig. Jeg har for nogle år siden fået serveret en rødkålssalat med appelsiner, vindruer og valnødder. Jeg kan godt finde opskrifter på dette, men den jeg smagte var med "kogt" rødkål. Og alle de opskrifter, jeg kan finde er med rå rødkål. Er der mon én af jer, der ligger inde med sådan en opskrift?

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 29-11-10 19:07

Rødkålssalat med appelsin og valnødder.

4 personer

Rødkål, ca 400 gram, eller hvad man nu lige synes passer, salat laver jeg altid på slump.
2 appelsiner
en håndfuld valnøddekerner

Pil de yderste blade af rødkålen, smid dem væk Vask resten af kålhovedet.

Skær derefter et stort stykke af rødkålen, og skær det i tynde strimler. Rødkål er ret groft, så de tynde strimler gør det lidt mere delikat.

Skær skrællen af appelsinerne med en kniv. Det skal være så dybt at den hvide hinde på bådene ikke er tilbage. Skær appelsinerne i skiver. Brug en skarp kniv, da de ellers kan smatte noget ud.

Put den skårne kål i en skål, drys halve valnøddekerner over, og pynt med appelsinskiverne. Er der noget appelsinsaft tilbage på skærebrædtet, så hæld det over også, eller benyt det i vinaigretten.
Vinaigrette

1 del honning
1 del rødvinseddike
3 dele olivenolie
salt + peber

Hvis man ønsker en dressing på sin salat, så er en lille hurtig vinaigrette ej at foragte. Denne vinaigrette indeholder honning, så den giver lidt sødme til rødkålen, så bitterheden fra valnødderne ikke bliver for dominerende.

http://grydeskeen.dk/r%C3%B8dkalssalat-med-appelsin-og-valn%C3%B8dder/menu/

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 29-11-10 19:11
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 29-11-10 19:26

Måske det er bagt rødkål du har smagt.

Kålen skæres i fine strimler, som lægges i et fad sammen med knuste valnøddekerner og appelsinsaft. Låg eller folie henover.

Bages ved 185 grader i 60 minutter- må ikke koge tør, suppler evt. med mere appelsinsaft.

Så kan du jo pynte med vindruer, og evt. appelsinstk.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-10 20:01

Lun rødkål: Kom rødkålen i en skål og hæld kogende vand over. Lad kålen blive i vandet i ca. 1 min. Hæld vandet fra og brus kålen over med koldt vand. Lad den dryppe af i en sigte. Kom fedtstof i sauterpanden. Svits rødkålen ved kraftig varme i ca. 3 min. Tilsæt appelsinsaft, sukker, salt og peber. Varm kålen igennem og smag til, øvrige ingredienser kan tilsættes.

Denne kan vel også laves lun
http://www.maduniverset.dk/opskrift.php/9391/-opskrifter/Raadkaalsalat-m.-appelsin,-vindruer-og-glaserede-valnoedder

Rødkålssalat

Rødkål kan anvendes på mange andre måder end kogt, som vi kender den fra julemaden. Vi har her blancheret kålen og vendt den med bær og hakkede mandler. Salaten passer særlig godt til de fleste former for and og krydrede frikadeller.

denne kommer du også bare valnødder, appelsiner, vindruer i.
Ingredienser:
1/4 rødkålshoved ca. 400 g
100 g tyttebær
100 g ribsgelé
50 g mandler

Fremgangsmåde:
Skær stokken ud og snit rødkålen fint.
Kog rødkålen i ca. 2 min. i letsaltet vand. Hæld den til afdrypning i en sigte.
Sæt kålen over i en gryde med tyttebær og ribsgelé og lad simre under låg i ca. 5 min., kålen skal være blød, men må ikke miste sin sprødhed.
Smut mandlerne og hak dem groft. Hæld dem over salaten og server salaten varm.
http://ahot.spismed.dk/?r=107

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-11-10 20:03

Rødkål med appelsin

Rødkål, som er en undervurderet, dansk og dejlig vinterret, kan varieres på masser af måder. Her er den lavet med appelsin, timian og valnødder.

Ingredienser:
3/4 rødkålshoved
2 apppelsiner
1 stort madæble
100 g valnødder
4 kviste timian
salt, peber
1-2 dl vand

Fremgangsmåde:
Rødkålen snittes fint. Appelsinerne vaskes og skallen af 1/2 appelsin rives fint. Saften presses af de to appelsiner. Kålen dampes med vand, timian og appelsinsaft- og skal i ca. 15 min. ved svag varme under låg. Æblet skæres i tynde både og tilsættes sammen med valnødderne. Lad det koge med i nogle minutter. Til sidst smages retten til med salt, peber og evt. lidt sukker.

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 30-11-10 06:46

Hej igen, supermusen

A:
Fint snittet rødkål (rå eller kogt)
Granatæble indhold
Små clementin stykker

Fik vi i går .... Foretrækker rå rødkål
Men hvis du bedre kan lide kogt, så kog det ...

B:
Fint snittet rødkål (rå eller kogt)
Små stykker rødbeder (rå eller kogt)
Små stykker cornichoner

Fik vi i sidste uge ...

rn

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 30-11-10 09:06

Nu ved jeg godt, at du spørger om "Rødkåls-salat" ...

Men Margrethe Vestagers Hvidkåls-salat, den er faktisk også værd at sætte tænderne i:

http://www.radikale.net/margrethe-vestager/indlaeg/2008/01/25/hvidkaalssalat-med-aeble-pinjekerner-og-citron

Kommentar
Fra : sne-fnug

Dato : 04-12-10 06:45

Ikke den rette Rødkålssalat, supermusen ?

God,, Lørdag til alle salatspisere, fra Jørn