/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Problem med foto-opretning
Fra : sfl17
Vist : 957 gange
50 point
Dato : 26-11-10 11:56

Hej
Hvordan retter man op på en skæv genstand på et foto i PhotoShop CS5?
Jeg har før brugt funktionen, men kan nu ikke finde den igen, så hvad mon den hedder..?
Det er noget med, at man basisk set tegner en streg ved siden af den skæve mur på charterfotoet og trykker på en knap, så er den klaret ...

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-11-10 14:02

Det må være det her du søger efter, det hedder Linealværktøj

Straighten an image
The Ruler tool provides a Straighten option that quickly aligns images with horizon lines, building walls, and other key elements.
1 Select the Ruler tool . (If necessary, click and hold the Eyedropper tool to reveal the Ruler.)
2 In the image, drag across a key horizontal or vertical element.
3 In the options bar, click Straighten.
Photoshop straightens the image and automatically crops it. To reveal image areas that extend beyond the new document boundaries, choose Edit > Undo.
To entirely avoid automatic cropping, hold down Alt (Windows) or Option (Mac OS) when you click Straighten.

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 26-11-10 15:51

Hej sfl17
ùnderligt navn´
Du kan i CS5 vælge at gå ind i menuen IMAGE derefter vælger du undermenuen ROTATION
og vælger ARBIARY forudsat du har en engelsk ves.
Nu kan du rotere dit billede i grader.
Hvis du derimod vælger select all´og derefter vælger EDIT og under menu transform har du "frit valg på alle hylder"

Hilsen Sonnic

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 26-11-10 16:18

Det er lettere endnu:
Vælg beskæringsværktøjet. Træk nær kanten, så du ikke skærer for meget af billedet. Sæt flueben i det lille felt øverst, hvor der står : "Perspective" Nu kan du som du siger trække i hjørnerne så dine sider bliver parallelle med fx. en bygnings lodrette væg, en flagstang ell. lign. Og så, som du siger: Vupti

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-12-10 10:02

Hvordan er det gået, er lortet væltet helt eller spiller du Railroad

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 06-12-10 10:06

Det var netop den løsning, jeg ledte efter, Sønder..
Men hvad hedder besk.værkøjet i den engelske version af programmet?

Og nej, jeg spiller ikke. I have a life, I have a job!

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 06-12-10 10:36

Hvorfor ik bruge det der er beregnet til det?

Straighten an image
The Ruler tool provides a Straighten option that quickly aligns images with horizon lines, building walls, and other key elements.
1 Select the Ruler tool . (If necessary, click and hold the Eyedropper tool to reveal the Ruler.)
2 In the image, drag across a key horizontal or vertical element.
3 In the options bar, click Straighten.
Photoshop straightens the image and automatically crops it. To reveal image areas that extend beyond the new document boundaries, choose Edit > Undo.
To entirely avoid automatic cropping, hold down Alt (Windows) or Option (Mac OS) when you click Straighten.

Beskæring hedder Crop tool

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-12-10 15:56

Yep, crop tool er rigtigt.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 06-12-10 15:57

Og det er den, der ligner to vinkler, der er lagt over hinanden

Kommentar
Fra : SørenS

Dato : 26-12-10 18:39

Som mange andre ting i PS , kan man få det samme resultat på flere måder. Prøv dem der er beskrevet her.Og brug den du finder nemmest.Mange af de gravet brugere bruger genvejstaster, specielle keyboards og andre ting der gør det hurtigere.
Så bare prøv de forskellinge løsningere og du vil kun blive bedre til PS.

Venligst, Søren
http://www.DanskeFotoLink.dk

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 27-12-10 08:44

Hey, sfl17 - lykkedes det???
S.U.

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 27-12-10 12:14

Hej Sønder
Min pc gik desværre ned her før jul, så er i gang med at geninstallere alting = kaos. Håber CS5 kommer op at køre snart

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 29-12-10 12:26

Good luck