/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Sporing af corolla årg. 94
Fra : maly01
Vist : 1040 gange
100 point
Dato : 24-11-10 20:35

Halløj derude.

Har netop købt en gammel corolla fra 94. Den trænger gevaldigt til en sporing. Er der noget der kan sige mig hvor meget hvert hjul skal dreje udad (Toe out?)
Maly01

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-11-10 21:43

At du mener den trænger til sporing, er måske fordi den trækker til en af siderne. hvis det er tilfældet,

skyldes det faktisk at baghjulene står skævt. Jeg foreslår at du finder et værksted der har udstyr til
sporing, her bliver så alle fire hjul rettet ind bl.andet ved hjælp af computer. Mvh.K.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 24-11-10 22:04

Jeg er ikke sikker på at en Corolla kan spores på baghjulene, det er en fast aksel. Normalt skal forhjulene pege indad (toe in) da det er med til at sikre retningsstabilitet. Så er der noget der hedder Toe out on turns, hvilket betyder at det hjul som sidder i den side der drejes til, vender mere udaf en det andet, da det kører på en mindre inderkreds.
Hvis bilen virker ustabil i styretøjet og/eller trækker til en af siderne på lige og jævn vej, skal den spores. Ligeså hvis den har fået skiftet styrekugler. Hvis ikke, så få dem tjekket. Det er spild af penge at få den sporet med defekte styrekugler, og farligt naturligvis.
Pims

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 24-11-10 22:16

En fast aksel kan godt sidde skævt!

Kommentar
Fra : pims

Dato : 24-11-10 22:32

Ja, men så er bilen formentlig totalskadet..;)
Jeg skal ikke kunne sige 100% men min bil har en fast bagaksel, uden mulighed for justering til siderne.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-10 00:24

En fast aksel kan spores ved at bøje den. Den kan være bøjet ved at køre på kantsten eller ved en hårk påkørsel bagfra.

Fejl i sporingen på forhjulene får ikke en bil til at køre skævt. Men det kan andre fejl i hjulophæng .

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-11-10 10:10

Slidte stræberarme kan også få en bagaksel til at stå skævt.

Du bør nok sende den til sporing og kontrol af styretøjet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-11-10 13:48

Hvis den kører skævt kan problemet være skæv bagakel eller forskellig caster på forhjulene.
Caster er det , som hjulophænget hænger efter styreakslen. Det gør styringen selvoprettende , ligelom hjulene på en thevogn. Hvis det er forskelligt vil det ene rette mere op end det andet, og man kører skævt.

Skævkørsel kan også skyldes skævslidte fæk, uden at man umiddelbart kan se det på dem.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 05-12-10 23:18

Jeg mener ikke du nævnte noget om at den kører skævt........ Hvis fordækkene bliver slidt for meget men nogenlunde ligemeget på enten inderste eller yderste halvdel af dækket er det med 98 % sikkerhed sporingen den er gal med. Det fleste biler spidser ca. 2mm indad (toe - in). Det betyder reelt set at afstanden mellem dækkene på den del der vender fremad er 2 mm kortere end på den del der vender bagud målt midt på dækhøjden. Hvis du selv skal spore den med en gammeldags sporestang kan det bruges vejledende men du bør dog få den sporet på et værksted for både sikkerheden og dækkenes skyld. Men også fordi andre styretøjsvinkler kan have indflydelse både på dækslid og sporing.
For at svare på dit spørgsmål med toeout så forestil dig at når du kører fremad så vil modstanden i vejbanen forsøge at presse din hjul udad så derfor har det fleste biler toein nå de står stille. Det er rigtigt at sporingen bagtil kan være forkert men det kræver meget, f.eks. et biluheld eller en påkørsel af en kantsten i meget høj fart for at ændre sporingen bagtil.