/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
UK-stik 1362 13 amp => Dansk stik
Fra : SaLa
Vist : 3452 gange
50 point
Dato : 23-11-10 22:05

Hej
Jeg har en rejsehårtør, hvor man ved at dreje en lille knap på apparatet kan skifte fra 240V til 120V. Kan være praktisk. Mindre praktisk er det, at apparatet er udstyret med et BS 1362 stik (engelsk) med 13 AMP.

Spørgsmål: Er det muligt at udskifte dette stik med et stik til danske stikkontakter, så de 13 ampere bevares således at funktionen med at skifte fra 240V til 120V kan bruges? og hvad skal jeg e.g. være opmærksom på?

Fakta apparat: "120/220-240V vekselstrøm, 1200/1400W, 60/50Hz

Fakta engelsk stik: "13A, 250V vekselstrøm" & "3A RED, 13A BROWN" & "fitted with 13AMP BS 1362 fuse". Åbner man stikket er der en blå ledning der går til venstre til nul, brun ledning der går til fase og ingen jord (selvom stikket udenpå ser ud til at have jord). Desuden en cylinderformet brun sikring på 13 ampere.

På forhånd tak =)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-10 22:59

Nej vi sætter ikke sikringer i stikpropperne , ligesom man gør i Storbritanien.

Så det er noget vrøvl at de 13A bevares. Der er og kommer aldrig en strøm på 13 A.
Den trækker kun en strøm på ca. 6A, så et dansk stik beregnet til 6 eller 10 A ville være fint.
Da den formentlig er med beskyttelsesleder ( jord ) må du ikke selv udskifte stikproppen.
Risikoen for at ukyndige sætte spænding på stellet er for stor.

Visse apparater med faststøbt stikprop, må der slet ikke skiftes stikprop på. Det skal i så fald stå på den eller i den medfølgende anvismning.

Kommentar
Fra : SaLa

Dato : 23-11-10 23:36

Da jeg kun har min kære gymnasieviden inden for el-installationer/elektronik kan det godt passe det er noget vrøvl at snakke om at de 13A bevares.
Meningen med sætningen skulle være, at jeg vil sørge for, at få det rette "niveau" af AMP/ den rette strømstyrke i forhold til de 240V hhv 120V, for at få den rette effekt i sidste ende, idet den nu er udstyret med en 13A "sikring" ("fuse"; på engelsk).
Se evt billede på: http://en.wikipedia.org/wiki/BS_1363 - dog uden den elektriske kabel til jord.

Som sagt er der ingen jord/beskyttelsesleder.

Stikproppen åbnes let med en enkelt skrue og "hoved"ledningen kan løsnes ganske simpelt ved to andre skruer. Og ved to små skruer løsnes de to indre elektriske kabler.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 23-11-10 23:54

Så kan du selv sætte en dansk stikprop på . Hvis du skal rejse over den store dam til 110V landet, hvor alt andet end spændingen er stor- så skal du huske et overgangsstik, og at stille den om til 110 V.

Vigtigere er det dog at stille tilbage, når du kommer hjem, for med 220 V tilsluttet, når den står i 110 V stilling, holder den ikke ret længe.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-11-10 23:59

Sikringen sidder i den britiske stikprop.
De er lidt skøre derovre , for der sætter de sikringerne i apparatledningerne i stedet for på tavler i den faste installation, som man gør i resten af verden.

Det betyder at britisk installation kan overbelastes, hvis man skutter for meget til.
Der for den engelske propagande om ikke at overnbelaste installationen. Det kan man ikke i resten af verdenen, med mindre man sætter noget andet end sikringer i holderne.

Kommentar
Fra : SaLa

Dato : 24-11-10 01:17

Tak for svaret.
Som jeg forstår det så skulle en dansk stikprop (fra e.g. en elektronikforhandler?) kunne gøre det uden den såkaldte sikring? Lyder godt =).

Med hensyn til: "Hvis du skal rejse over den store dam til 110V landet, hvor alt andet end spændingen er stor- så skal du huske et overgangsstik, og at stille den om til 110 V." - Er det ikke netop ved at "dreje en lille knap på apparatet kan skifte fra 240V til 120V" (omtalt i den første besked) skulle kunne gøre, eller skal der ændres på stikket?
Denne funktion kalder de i sikkerhedshæftet/brugermanualen for "Dual Voltage Selector". Hvis det kan være en hjælp står der ydermere: "Variable Voltage: You can set the travel hair dryer via the dual voltage selector. To use this feature simply insert a coin to switch the travel hair dryer to accept the indicated incoming supply i.e. 120V or 240V. Please check the voltage before adjusting."
Tak for advarslen om at vigtigheden om at huske at stille strømspændingen tilbage igen =)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-11-10 06:18

lk's nye 230v stikprop godkendt til 16A el nummer(grå) 5703302066334

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 24-11-10 08:29

Man kunne også købe sådan en her:
http://www.batteribyen.dk/rejsestik__uk___dk-p-4394.html?cPath=40_182&osCsid=22c96c3a454d51f7bd5d0c92a9b36918

Så bevares sikringen og så bruger du bare rejsestikket når du er i DK.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-11-10 12:35

Du kan købe det danske stik hos enhver elektrikker og i mange byggemarkeder og en del supermarkeder.
Men hvis du så rejrer tilbage til de vestlige småøer , eller helt over dammen, skal du have en omsætter. Der findes små fikse rejsesæt som kan klare omsætningen til stikkontakter praktisk taget over hele verden.
De karer ikke spændingstilpasningen, der skal du bruge drejeomskifteren.

Kommentar
Fra : SaLa

Dato : 24-11-10 16:25

Til bruger #1901: Tak for tippet, men jeg ville netop gerne undgå et rejsestik (og skulle huske dette hvis man transporterer produktet) da jeg 99% af tiden vil bruge apparatet i Danmark. Dit link fører desuden til et stik med teksten MAX 7,5A.

Alle: Tak for de mange gode råd, jeg er blevet lidt klogere på engelske stik med deres indbyggede sikring =). Og hvad jeg skal være opmærksom på i Danmark og på ferie. Så nu vil jeg gå ud og få set mig om efter et dansk stik =).

Mange venlige hilsener
- Sarah

Godkendelse af svar
Fra : SaLa

Dato : 24-11-10 16:31

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : 1901

Dato : 24-11-10 18:43

7,5A er såmænd også rigeligt når den kører 230V hvilket den jo nok gør når det er en adapter til danske stik......

Men fint nok at skifte til dansk stik når den nu skal bruges i DK.....