/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Obduktion
Fra : Nordsted1
Vist : 893 gange
50 point
Dato : 18-11-10 16:17

Hvorfor foretager man en obduktion af et trafikoffer, i denne situation er der ikke tale om for høj fart/alkohol/narko/selvmord... men en rigtig grim og tragisk ulykke

Politiet forstår ikke ulykken kunne ske, og vil have vished for om personen måske havde fået et ildebefindende... men hvorfor??? Er det ikke ligegyldigt

Jeg har læst her
http://www.politi.dk/da/servicemenu/baggrund/obduktioner.htm

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-11-10 16:27

Citat
i denne situation er der ikke tale om for høj fart/alkohol/narko/selvmord...

Det kan man ikke bare konkludere - det er netop derfor man obducerer !!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 16:32

Citat
Det kan man ikke bare konkludere - det er netop derfor man obducerer !!!

Jo, for de undersøgelser er på plads

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 16:34

Citat
Trafikulykker udgør stadig et vigtigt samfundsmedicinsk problem, hvor retsmedicinske undersø-gelser kan bidrage til klarlæggelse af ulykkesomstændighederne og indgå i profylaktiske foran-staltninger.
Der bør foretages langt flere obduktioner af trafikofre, dels af hensyn til tiltale for uagtsomt manddrab, dels af hensyn til den samfundsmæssige interesse i at få klarlagt trafikulykkerne så godt som muligt med henblik på profylaktiske foranstaltninger.

Derfor.
Fra www.retsmedicin.au.dk

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-11-10 16:35

Citat
Jo, for de undersøgelser er på plads

De undersøgelser kan man ikke have på plads med mindre der er foretaget en obduktion.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 16:38

Se piaskov, det giver straks lidt mening... men hvordan kan man forebygge?? personen var frisk og aktiv??

Christa.N... har du aldrig hørt om blodprøver?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 16:42

Citat
men hvordan kan man forebygge??

Ja det må du så spørge de kloge herre om...for jeg har desværre ikke løsningen på det.
Hvis jeg havde ville der aldrig ske sådan noget tragisk noget.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-11-10 16:42

Citat
Christa.N... har du aldrig hørt om blodprøver?

Nordsted har du aldrig hørt om at ikke alt kan ses i en blodprøve?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 16:46

Christa.N.... jeg synes du skulle tage de træsko af, og få listeskoene på istedet

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 18-11-10 16:50

Citat
Christa.N.... jeg synes du skulle tage de træsko af, og få listeskoene på istedet

Info - jeg har de helt almindelige sko på.....

Prøver at sige helt enkelt, hvorfor politiet gør som de gør.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 16:52

Og hvorfor synes du så at du skal trampe rundt i det... når jeg skriver de ting er udelukket, så tro dog på hvad jeg skriver

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 16:52

Citat
Vi anbefaler, at retslægelige obduktioner
og retstoksikologiske undersøgelser udføres rutinemæssigt
i forbindelse med trafikdrab for at sikre de bedste
betingelser for en retslig vurdering. Desuden vil denne praksis
kunne danne grundlag for sammenlignende undersøgelser
samt forebyggende tiltag.

Det er åbenbart bare for en sikkerheds skyld.
Og så har det temmelig sikkert noget at gøre med en erstatning at gøre også...tænker forsikring her.
Hvis det viser sig at personen har indtaget noget ...en eller anden form for med. eller kan det få indflydelse på udbetalingen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 17:00

Der var ikke indtaget noget som helst.... men der var spildt diselolie på kørebanen, men af hvem ved man jo ikke

Nå men jeg kommer det nok ikke nærmere end dit første svar piaskov...det ville være interessant at vide hvordan den forebyggelse skulle ske, måske vi skal tjekkes lidt oftere for at beholde kørekortet??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 17:02

Citat
, måske vi skal tjekkes lidt oftere for at beholde kørekortet??

Det ville der ikke ske noget ved...mange har et men burde ikke ha' det.
Og mange har intet og drøner derud af på trods af det...ikke godt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 17:04

Citat
Der var ikke indtaget noget som helst....

Det tvivler hverken du eller jeg på....men det er jo netop for at være sikre på det.
Man kan jo ikke "bare" tage familiens ord for gode varer...men man er nødt til at få syn for sagen gennem undersøgelserne.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 17:31

Citat
Det tvivler hverken du eller jeg på

Forstået på den måde at jeg ikke betvivler hvad du siger/skriver

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-10 17:51

Når man har kørt mange kilometer på vejen, ved man at der sker mange underlige ting i trafiken.

Folk der falder i søvn bagrattet af forskellige årsager...

Der er jo også piloter der også set eksempler på piloter der dør under landing.

Man kan ikke straffe en død, men man kan måske finde en forklaring til årsagen... Jeg kunne godt tænke mig at en del bilister, fik taget det lyserøde kort og blev henvist til offentlig transport.

Om deres manglende evne til at køre bil skyldes, sygdom, alder, uvidenhed, mangel på fornuft, gennerel mangel på respekt for andre eller noget helt andet, er for mig ikke vigtigt. Dog er det vigtigt at de ikke er til fare for andre...

Kan obduktion fremskaffe grundlag for at fratage visse grupper "retten" til at føre bil, er det helt ok med mig.

vh Ben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 18:13

Benjamin... jeg kan kun tilslutte mig det du skriver

Lige i denne situation (jeg vil ikke ind på detaljerne) er spørgsmålet for politiet om det var pga diselolien på kørebanen eller et ildebefindende der gjorde at det endte så tragisk... jeg synes det er meget at man obdukserer, for vi får ham jo aldrig tilbage uanset årsagen

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-11-10 18:25

Det er altid hårdt for de efterladte, når ens oprørende eller nogen man kender ikke bare får fred...

Så jeg tror godt jeg forstår dine tanker. Men der er formentlig mange der er komemt forbi Dieselolien uden at være kommet til skade....

vh Ben

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-11-10 18:26

Citat
Kan obduktion fremskaffe grundlag for at fratage visse grupper "retten" til at føre bil, er det helt ok med mig.

Hørt Benjamin...men kan det også fratage forsikringen retten til at udbetale hvad der event. måtte være....så ville de jo nok være glade.

Tror det er der hunden ligger begravet...undskyld udtrykket.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-10 22:39

Citat
Politiet forstår ikke ulykken kunne ske, og vil have vished for om personen måske havde fået et ildebefindende... men hvorfor??? Er det ikke ligegyldigt

Nej, det er ikke ligegyldigt.

Sådan helt bogstaveligt, så skal "døden have en årsag", hvilket betyder, at man ikke kan sige, at personen døde enten grundet spildt olie eller fordi han måske fik et ildebefindende eller noget helt tredje.

Der skal altid tilstræbes, at finde den nøjagtige årsag, både fordi dødsårsagen er vigtig, men også i mulige spørgsmål om f.eks. ansvar og skyld (ikke at jeg ved om det er aktuelt her)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 22:54

Der er ikke noget spørgsmål om ansvar og skyld

Jeg er nok for tæt på at forstå logikken i det, andet end at det må være noget med forebyggelse

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-10 23:01

Der er jo ikke noget spørgsmål om forebyggelse, hvis en person får et ildebefindende og af den årsag kører galt.

Jeg kan sådan set godt følge dig i, at egentlig kan det være rystende ligegyldigt om dødsårsagen er det ene eller det andet, for personen kommer ikke tilbage uanset hvad...men i sådan en situation har man desværre ikke selv så meget indflydelse på hvad der bliver foretaget, netop fordi som jeg skrev, at man altid vil forsøge at finde årsagen.

Men jeg synes jeg kan læse ud af dine indlæg, at du for nyligt har mistet en der står dig nær...det gør mig ondt :Krammer: til dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-11-10 23:09

Tak for kram Dova

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 50 point
Dato : 19-11-10 19:02

Krammer til dig Nordsted1- kan næsten forstå, at det er nær som der er tale om.

Citat
Jeg er nok for tæt på at forstå logikken i det,

det eneste fornuftige jeg kan få øje på er :

Retsligt er der forskel på om andre kunne have påført skade(inden ulykken eller under) eller om det alene er hans egen skyld/helbred.

kh Smuller54

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-11-10 07:57

Tak for svaret smuller54. Så kan jeg måske bedre forstå det