/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
HP Bærbar vil ikke starte op
Fra : nielsandersen
Vist : 1200 gange
100 point
Dato : 17-11-10 22:21

Hej alle,

Min kærestes HP dv6355eu bærbare vil pludseligt ikke starte op længere, og jeg kan ikke helt regne ud, hvad der er galt. Den har nogle år på bagen, og er leveret med Vista. Der fulgte ikke installations-cd'er med ved køb, men man skulle selv brænde en gendannelsesdisk, hvilket vi gjorde.

Når systemgenoprettelse forsøges kommer den med en tom liste over Vista-operativsystemer, der kan repareres, så den kan tilsyneladende ikke se den pågældende Vista-partition. Der står så, at man kan indlæse harddisk-drivere, men sådan nogle tror jeg ikke umiddelbart vi har.

Ifølge www.itspares.com er disken i computeren en "HP 438485-001 - 160GB SATA 1.5Gb/s hard disk drive - 5,400 RPM, 2.5-inch form factor, 9.5MM thick - With mounting bracket", men jeg har indtil videre ikke haft held til at finde driver til denne model.

Er der mon nogen, der kan finde en driver, eller har andre bud på, hvordan computeren kan komme op at køre igen?

En alternativ mulighed er at tage harddisken ud og backup'e denne så vidt muligt, hvilket jeg har kabler til, og derefter lave en ny installation af Vista. Men hvordan gør man dette, når der ikke er deciderede installationscd'er med til computeren? Der sidder jo en Vista-kode bag på computeren, så kan man finde en tilfældig Vista Home-cd fra nettet og brænde, og derefter installere via denne og Vista-koden?

Jeg håber nogen kan hjælpe på den ene eller anden måde.

Med venlig hilsen Niels

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 17-11-10 23:08

Citat
harddisk-drivere

Er forkert, det er ikke drivere til harddisken men derimod til harddisk-controlleren hvilket normalt sidder på dit bundkort

På denne side finder du alle drivere til din computer: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?sw_lang=13&lc=en&dlc=en&cc=uk&os=2093&product=3411231#N330

Der er bare ingen textmode driver til din HDD controller så det er ikke noget du skal bruge (den findes allerede på windows skiven)

Der må være en anden grund til at den ikke kan finde noget styresystem.
Kan BIOS se HDD.
Ellers er det enten HDD eller controller der er brændt af eller også er disken simpelt hen raslet løs, pil HDD ud og monter den så igen

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 18-11-10 22:26

Tak for dit svar.

Jeg er ikke helt sikker på, hvordan jeg kan se, om BIOS kan se disken? Under "Main", hvor processortype og - hastighed og RAM er angivet, står der ikke noget om harddisk. Harddisken er fortsat listet under bootoptions, mens "Primary Hard Disk Self Test" fejler.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-11-10 23:34

Citat
Harddisken er fortsat listet under bootoptions

Det vil sige at BIOS kan se HDD, ellers ville den jo ikke være listet der.
Citat
mens "Primary Hard Disk Self Test" fejler.

Så har den en S.M.A.R.T. fejl (Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology)
Disken er 99.9% sikkert færdig.

Hvis du vil prøve at rede nogle data (hvis det ellers er muligt) så prøv at boote maskinen på en ubuntu cd
http://www.ubuntu.com/desktop
Derfra kan du prøve at hente data ud fra den ødelagte HDD

For at finde ud af hvad der er galt med din HDD så gør følgende:
https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 19-11-10 22:41

Det lover jo ikke så godt. Når jeg tager harddisken ud og sætter den til min egen computer med kabel kan den se disken, men ikke komme ind på den. Jeg vil prøve det med Ubuntu.

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 21-11-10 20:36

Jeg havde en Knoppix cd til at ligge, så har forsøgt med den, idet jeg antager, at princippet må være det samme som med Ubuntu?

Via Knoppix kan jeg se recovery-partitionen, hvilket vel må betyde, at der i et eller andet omfang er liv i disken?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-11-10 23:30

Check S.M.A.R.T. og se om der er liv i den
Men som sagt, den lyder til at være død.

Tænker headcrash, det har hverken disk eller læse/skrive hoveder godt af
Her er mit favoritbillede
http://gfx.ibas.com/news/pictures/total_head_crash.jpg

Kommentar
Fra : nielsandersen

Dato : 30-11-10 22:30

Beklager, at jeg ikke er vendt tilbage før nu, men jeg har haft det lidt travlt på det seneste. Det er lykkedes mig at hive en del data ud med PC Inspector File Recovery, men der er også en del, den ikke finder, så det kunne jo tyde på, at disken er noget medtaget.

En mulighed nu er jo så at investere i en ny disk, men hvordan kan jeg installere det medfølgende Vista på en ny disk? Jeg har jo koden, men udover den hjemmebrændte recovery-disk har jeg ikke nogle diske.

Mvh Niels

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 100 point
Dato : 30-11-10 22:33

Citat
udover den hjemmebrændte recovery-disk

Det er lige præcis den du skal bruge.
I med den nye HDD, indsæt din recovery disk, følg anvisningerne (din recovery bør starte automatisk)

Godkendelse af svar
Fra : nielsandersen

Dato : 02-12-10 21:15

Tak for svaret EXTERMINATOR. Det bliver formentligt løsningen - tak for hjælpen.