/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udendørslampe med solcelle
Fra : achner
Vist : 1739 gange
150 point
Dato : 06-11-10 10:27

Jeg bor langt ude på landet hvor der intet gadebelysning er. Dvs hvis man skal besøge naboen her i vinterhalvåret, så skal man have gang i stavlygten.
Jeg ville mægtig gerne have sat nogle lamper op på min grund langs vejen, så jeg i hvert fald kan ane hvor jeg sætter fødderne. Dog skal jeg grave ca 400 m kabel ned hvis jeg vil have sluttet lamperne til 230 V.
Mit spørgsmål går derfor på: Hvor meget lys giver sådan en solcelledrevet udendørslampe? Kunne jeg fx sætte 5-6 stykker op langs vejen, som så kunne give lys nok til at jeg kan lade stavlygten blive hjemme? Eller er teknologien endnu ikke udviklet nok til at solcellen kan give nok power til lamperne?
Og hvilken skal man vælge for størst udbytte af lys?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-10 11:47

Det problem har jeg også, og har derfor sat en række solcelle bedlamper op som lyser lidt på vejen, det kan ikke sammenlignes med gadebelysning men du kan sagtens se hvor du går, men det er noget billigt isenkram jeg har, mon der kan købes holdbare solcelle lamper? Lamperne skal skiftes cirka hver andet år, dem jeg har 8 styk af er magen til den her: http://nordlux.com/Solcelle-74.aspx?ProductID=29518134

Kommentar
Fra : achner

Dato : 06-11-10 12:28

Ja, det er lige præcis sådan nogle jeg havde i tankerne!
Hvor langt fra vejen kan de stå, og hvor mange meter skal der være mellem lamperne for at deres lysområde "når sammen"?
Når du skriver at lamperne skal skiftes ca hvert andet år - er det så kun "pæren" eller er det hele lampen?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-11-10 12:32

Man skifter ikke reservedele i sådan nogen, det ville være dyrere end en ny lampe. Med hensyn til rækkevidde: Køb en fire-fem stykker og prøv! Menneskers lysfølsomhed er så forskellig afhængigt af alder, vitaminindtag, rygning etc.
v.h.
pbp

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 150 point
Dato : 06-11-10 12:43

Det er hele lampen jeg skifter, de købes i Bilka i pakker med 4 og koster næsten ingenting, mine lamper står med cirka 10 meter mellem hver, det er nok til at jeg kan se hvor vejen er men altså vejen er ikke sådan rigtig oplyst
Husk at der er en batteri i der ikke må smides væk som almindelig affald

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-10 12:45

Nå ja jeg glemte helt at fortælle: Lamperne lyser natten over også om vinteren hvis der er lyst i vejret er der flere mørke dage så er batteriet tømt omkring midnat om vinteren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-10 13:30

En af måderne at få et godt nattesyn er at lukke øjnene for enhver skarp lyskilde når det er bælgmørkt.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 06-11-10 13:59

Vi har gennem årene haft diverse modeller. De fleste giver så meget ellet lys, eller skulle vi sige lidt lys, at det stort set kun er lampen - en enkelt diode der lyser. På den årstid, slukker de hen under midnat - hvis der har været sol fremme til opladning. Har solen ikke været fremme, så er der ikke noget lys. Vi købte fem lamper i foråret, og der er nu kun to tilbage der virker, så du skal ikke investere, så længe, at teknologien ikke formår mere ved den type lamper.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 06-11-10 15:26

alka det er rigtig at de ikke er så holdbare men det kommer an på hvor man sætter dem hvis du sætter dem i nærheden af et træ eller buske så dør det efter max 6-12 månder hvis du sætter dem i græsplenen kan de nemt holde ca 2-3 år men det er stadig ligt ringe

har du overvejet at købe en ligt støre solcelle og så sæt den til et 12 v batari og så trække kabler fra den

du kunne købe http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=21_120&products_id=433
med http://kerychip.dk/oscommerce_st/catalog/product_info.php?products_id=78
og så købt et lille bil batari og put den i en kasse der er luft- og vandtæt

og så købe nogle 12v lamper der ikke bruger ret meget støm og så lav små lygtepæle (man skal nok ku få nogle 12v lamer der er vandtætte

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-11-10 20:52

Smart med de små solcelleanlæg.

Det synes tyvene altså også da de stjæler dem i større antal fra trafikanlæg, hovedsalig til brug i campingvogne.

Godkendelse af svar
Fra : achner

Dato : 07-11-10 08:29

Tak for svaret o.v.n..
Jeg tror jeg køber et par enkelte og forsøger mig frem...