/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opbevaring af hjemmebagte småkager?
Fra : dogvillestar
Vist : 14405 gange
500 point
Dato : 04-11-10 08:18

Vil godt have et godt gammeldags husmoder-tips om hvordan man opbevarer hjemmebagte småkager!

Arbejder i et køkken, og vi er (allerede!) i gang med at bage julesmåkager, og sidste år blev en del af vores brune kager og specier m.m, ret bløde under opbevaringen!

De blev opbevaret tørt i plasticspande, genbrugte fra Creme Fraiche, Salatmayonnaise etc., foret med bagepapir og tæt tillukkede!

Men alligevel blev de bløde?

Råd modtages - Gider ikke Google, foretrækker afprøvede og personlige erfaringer!

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-11-10 08:20

De blev vel opbevaret hver for sig? altså ikke to slags småkager i samme dåse - vel!?

Jeg kender i øvrigt et rigtig godt sted at opbevare småkager . . . Her hjemme hos mig, de bliver garanteret ikke bløde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-11-10 08:21

Jeg opbevarer småkager i tupperwarer beholdere (det er også plastik) eller i metaldåser

MEN uden bagepapir

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 04-11-10 08:23

Hver enkelt type blev opbevaret i hver sin spand!

Vi bager maaaannnnge småkager, så det er lidt træls at de bliver bløde inden de ryger ud af huset, eller fortæret af os selv -

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 04-11-10 08:30

Nu skrev jeg hvordan jeg opbevarer småkager, men du får nu alligevel et link ehm... der står de bruger alufolie... det gør jeg nu ikke

Gode tips til opbevaring af småkagerAlmindelige småkager
Tag de bagte småkager af bagepladen, og lad dem køle godt af på en bagerist. På den måde undgår du, at småkagerne absorberer restvarmen fra bagepladen og bager videre. Alle småkager bør opbevares køligt og tørt, men ikke i køleskabet, da de så vil absorbere fugt. Småkager med stærk eller speciel aroma skal pakkes og opbevares for sig.

Sprøde småkager
Opbevar altid sprøde småkager i en lufttæt kagedåse med tætsluttende låg. Læg et stykke alufolie mellem kagedåsen og låget, så det slutter helt tæt. Hvis der er fyld i eller glasur på småkagerne skal der altid lægges et stykke bage- eller pergamentpapir mellem lagene. Småkager med æggehvide skal altid afkøles helt, inden de puttes i en kagedåse med tætsluttende låg. Undgå enhver form for fugt, da de ellers bliver bløde. Skulle det ske, at småkagerne bliver bløde, kan de bages igen ca. 3-5 minutter på en bageplade.

Bløde småkager
Afkøl småkagerne, og læg dem i en kagedåse. Læg låget løst på i ca. 2 dage, så småkagerne forbliver bløde. Luk derefter låget helt i. Sprøde og bløde småkager må ikke opbevares i samme kagedåse, da de ellers bliver bløde.

http://www.oetker.dk/oetker_dk/html/default/debi-7smh3f.dk.html

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-11-10 10:48

Hjemme opbevarede min mor småkagerne i gammeldags kagedåser af blik der var foret med pergamentpapir.
Når de blev pillet af pladerne lagde hun dem på grådt papir som så hurtigt sugede det sidste fugt og smørelsen fra bagepladen.
Det var faktisk kun de store klejner der begyndte at blive lidt bløde sidst i januar.

Kagerne skal være helt afkølede inden de lægges i dåsen.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-11-10 10:54

Ja, som Luffe siger, kagerne skal være helt afkølede inden de lægges i dåse. En anden mulighed er, at fryse dem i passende portioner, så har man altid friskbagte småkager!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-11-10 10:58

Mht. småkager generelt og brunkager i særdeleshed er det meget vigtigt, at de opbevares i en blikdåse med et tætsluttende låg. Plastikdåser kan ånde og er derfor ikke velegnet til opbevaring af småkager.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-11-10 11:40

De skal være helt tørre . inden de kommer i dåsen, og den skal være helt tæt. Så enkelt er det.

Helt tørre får du dem ved at de står på den varme plade indtil de er kolde , alternativt kan de lægged ud på papir med restvarme i. Sagen er at så længe de er varmere end den omgivende luft, vil de stadig fordampe vand og blive mere tørre. Såkagers store fedtindhold går at de ikke bliver hårde med sprøde af at fordampe vand.
Så snart de er kolde, skal de i en tæt dåse. Indvendig papir kan man bruge for at de ikke skal gå i stykker, det har intet med sprødhed at gøre.

Fejlen er at nogle sætter papir i låget. De går så strammere med bliver samtidig utæt for vanddamp.
Helst skal man bruge en ordentlig tæt kagedåse, som aldrig er blevet løs i låget af at der var papir i.
Hvis man behøver at tætne låget , så skal det være med folie , som vanddamp ikke kan "ånde" ind igennem. Pas på at folien ligger perfekt hele vejen rundt uden sprækker.
Det er bedst med en god naturlig tæt dåde.

Man kan også bruge store sylteglas med patentlukke og gummiring. De skal stå mørkt fordi lyset gennem glasset fremmer harskning af fedtet i kagerne.

Kagedåserne skal for længere tids opbevaring stå koldt, gerne i køleskab. Problemet er at de gode sunde umættede fedtarter harsker hurtigere end det palmeolie eller hærdede margarine, som industrien bruger, men som ikke er så godt for helbredet. Lav temperatur og mørke hæmmer harskningsprocessen. Der er ikke fugtigere i et køleskab, tværtimod. Men dåsenskal ud og have stuetemperatur før den åbnes ellers kommer der kondens fra den varme rumluft.

Då hav langtidslageret i køleskabet, og en dåse ude til at tage af.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 04-11-10 12:10

De gamle kagedåser er efterhånden blevet "utætte", så de bliver klistret efter - hele vejen rundt om låget med brun tape - så det er ikke let at være tyv her i huset.

Ellers bliver de opbevaret i store glas med skruelåg eller patent, - og mærkeligt nok - svinder disse kager -

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-11-10 16:41

Citat
Hjemme opbevarede min mor småkagerne i gammeldags kagedåser af blik der var foret med pergamentpapir.

Helt enig- jeg har småkager fra jul - bagt i slutningen af nov eller først i dec, som stadig er sprøde i februar- og så er de altså også spist.

Jeg afkøler dem på en bagerist inden jeg pakker dem.

De bliver opbevaret i kælderen indtil de bliver givet "fri"- og ellers på en skænk som ikke står direkte op ad varmekilder, men stadig ikke køligt men alm. stuetemperatur.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 04-11-10 20:42

Jeg tror også problemet er plastic'en,

Godkendelse af svar
Fra : dogvillestar

Dato : 05-11-10 05:14

Tak for svaret Nordsted1.