/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stikkontakter til små vægdåser
Fra : mortydk
Vist : 1768 gange
85 point
Dato : 03-11-10 18:12

Hej

I forbindelse med renovering af vores hus har jeg fået et problem med mine stikkontakter.

Der har tidligere været træplader som er beklædt væggene. Vi har fjernet pladerne, men nu har jeg fået et problem. De tidligere stikkontakter har været sat fast i træpladen, og så tilsluttet den grønne dåse i væggen. Nu skal kontakterne fastgøres til dåsen, men problemet er, at dåserne er meget smalle. De er 45x45 mm ved afbryderne og 45x70 mm ved stikkontakterne. Såvidt jeg kan se så kræver de LK kontakter man køber i dag 50 mm indmurede dåser.

Kan jeg få kontakter som passer til dåsen eller skal jeg til at indmurer nye dåser?

På forhånd tak

Morty

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-11-10 18:28

De grønne dåser du refererer til er alm. indmuringsdåser som du stadig kan/skal anvende. De kontakter som isættes er ganske rigtigt 50x50 og 50x75, kalder 1M(odul) og 1½M(odul), til de nye kontakter anvendes f.eks. FUGA softline ramme 63 dem med runde kanter), så dækker det bedst for hullet.

Accepteret svar
Fra : olarsen

Modtaget 95 point
Dato : 03-11-10 18:29

Du kan evt. sende mig et billede af de dåser, som er indmuret, så skal jeg give dig el. numrene på de dele du evt. kan anvende.

Kommentar
Fra : mortydk

Dato : 03-11-10 18:54

Lyder kanon

Jeg tager lige et par billeder og sender dig i en personlig besked.

Takker

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-11-10 18:55

Bagsiden af en 50 mm afbryder, passer i et hul på 44mm. Hvis dette bres med en kopsav.

Så er der ikke en rimelig chabce for at det hele paser sammen ?

vh Ben

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-11-10 21:03

Benjamin, man borer ikke et hul for at få kontakten til at passe i en indmuringsdåse, - det er vist længe siden du har arbejdet som elektriker

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 03-11-10 22:16

Jeg tror det er smal minitangent som den her: http://www.genbyg.dk/brugte_elartikler/aeldre_serier/lk_smal_minitangent_1963/

Og der har være sat fast med en jernramme ikke ????

Så er det slut med dåser.....

Bassebo....

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-11-10 04:45

Bassebo, du skal holde dig til biblen, det er det eneste sted hvor man tror, vi der ved lidtom el. ved også at man ikke bruger grønne indmuringsdåser til smal minitangent.
/ole

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 04-11-10 05:14

den grøne indmuringsdåse som du skriver er den samme som bruges i da. det er rigtigt af en stikkontakt hedder 50 X 70 men det er udvendigt mål med ramme og ikke indbygning målet

Godkendelse af svar
Fra : mortydk

Dato : 04-11-10 08:01

Tak for hjælpem olarsen. Nu er jeg lidt mere rolig i mit sind. Havde frygtet jeg skulle sætte nye dåser ind i væggen.

Morty

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 04-11-10 08:17

Velbekomme mortydk, skal du bruge flere numre så skriv!