/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
Hvorfor får maven form efter gjorden?
Fra : tigermis
Vist : 531 gange
100 point
Dato : 10-05-03 11:50

Jeg har et problem med min hest. Hans mave får form efter gjorden. Der hvor gjorden spændes, går hans mave meget ind. Jeg spænder ikke gjorden stramt...slet ikke så stramt som jeg burde, men alligevel får han en mave, der ser ud som om, den har været strammet ind i et korset. Han er ikke øm eller noget, men det er utroligt grimt, fordi han ellers er velformet på resten af maven.
Jeg håber nogen ved, hvad det kan være.

Hilsen Kirstine

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 12:37

Det lyder sært...passer sadlen perfekt i størrelse og facon? Ligger den helt rigtigt eller lægger du den for langt frem/tilbage? Sikker på det ikke bare er vinterpelsen, der får det til at se sådan ud? Hvordan er hestens fysiske kondition? Er afføringen normal?
Spænder han i ryggen? Hvordan ser maven ud, hvis du rider uden sadel? har det stået på længe ?(Hvis ja, så har du vel talt med en dyrlæge!)
Hvis det er efter han er kommet på græs her til sommer, er det nok fordi han har "græsvom". Sørg for at der går lidt tid fra han har græsset til du rider ham.

mvh Christina

Kommentar
Fra : tigermis

Dato : 10-05-03 13:10

Ja, den passer perfekt i både størrelse og facon - og jeg ligger den hvor den skal ligge, det tror jeg de flester hesteejere gør
Og han har ikke vinterpels mere...han ser også sådan ud om sommeren og også selvom han er i form. Afføring og alt andet er normalt. Hvis jeg rider uden sadel får han det ikke og ja det har stået på i 7 år.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 10-05-03 22:18

ja...uden at tro du gør noget forkert er der nu mange, der alligevel lægger sadlen forkert

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 11-05-03 16:03

ja, og vanvittig mange sadler, der slet ikke kan lægges rigtigt på hesten, fordi hest og sadel ikke passer sammen.....
mvh. Heidi

Kommentar
Fra : tigermis

Dato : 11-05-03 23:09

Ok, men nu er det sådan, at min hest tidligere har haft rygproblemer og derfor har en sadel der passer perfekt, så det er højst sandsynligt ikke problemet.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 14-05-03 00:26

hmmm..har tænkt..ødemer måske? (væskeansamlinger...altså vand i kroppen).
Det ved jeg tilgengæld ikke, hvad man skal gøre ved...

Kommentar
Fra : Helene.s.k

Dato : 26-07-03 20:02

Hej!

Da jeg købte min islænder så det også sådan ud som du beskriver..men der er jo den ting anderledes ved islændersadler at gjorden skal ligge en til halvanden handsbredde bag forbenene og at der er mere fedt der!

Men det forsvandt da han tabte sig og tabte vinterpelsen..men det kan jo ikke være vinterpels i dit tilfælde da hestene jo ikke har det nu!

Men hvis det ikke generer hverken dig eller hesten er dte vel ikke så alcorligt eællers kan du jo evt. spørge dyrelægen næste gang hesten skal tilses!

Held og Lykke!

Knus Helene

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 19-10-03 13:53

Sådan ser alle heste ud..... Det er ikke fra gjorden. Det er deres bygning. Nogen kan man se det mere på end andre
Jeg blev også forskrækket da jeg endag lagde mærke til min hest så sådan ud, men ved nærmere gennemsyn, så ser alle heste sådan ud. Ta du det bare helt roligt.

til de andre, hvordan skulle maven ændre form af en dårligt tilpasset sadel?

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 19-10-03 23:35

øh... har aldrig set en hest, hvis mave har fået facon efter gjorden....

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-10-03 08:26

Det er fordi maven ikke har taget form af gjorden. Det er bygningen der er sådan. nogen er det nærmest usynligt på, og andre er det meget synligt (mærkbart). Sådan skal heste være....

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-10-03 08:34

Det er ikke fordi jeg ikke tror på dig, jeg kan bare ikke rigtig se det for mig. Kan du linke til et eller andet, hvor jeg kan se det?
Mvh Christina

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-10-03 08:44

kig på en hest... mærk dig frem...!

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-10-03 08:50

Så tror jeg måske du mener det sted lige bag forbenene, hvor mange (for tykke!) hestes maver begynder at bule lidt nedaf!

Jeg kan betro dig at jeg omgås rigtig mange heste, så den der med "kig dig frem" lyder bare ikke særlig overbevisende i mine ører. Når du vil argumentere for noget du mener er korrekt, er du nød til at vere mere saglig i dine forklaringer. Ellers lyder du som en påståelig teenager, og det er vel næppe meningen.

med venlig hilsen, Christina

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-10-03 09:16

Nå, så får du lige historien. Fakta er at jeg selv for et stykke tid (nogle år siden) siden gjorde samme opdagelse som Tigermis. Jeg har haft den 4 benede i 11 år, men der skulle gå ca. 8 år før jeg undrede mig. Jeg var også nervøs (læs :uviden) så jeg troede det var gjorden der havde trykket. Jeg fik fat i doktor - meget - dyr, og fik forklaringen som jeg har givet til dig. Sådan ser deres bygning ud. Jeg har ikke nogle billeder hvor man kan se det, for så tydeligt er det ikke. Det var altså lykkedes mig at "overse" det som jeg troede var en trykning i 8 år.
Det er den "bule (som ikke er en bule), som ligger et par håndsbreder efter forbenene.

Forøvrigt har jeg fået samme forklaring af en hestemassør.
Formålet med mit indlæg var at fortælle at der ikke var noget at bekymre sig om. Og Teenager... det er længe siden jeg var det...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-10-03 09:22

Åh.. så er jeg med !
Den "bule" er den store muskel, som vi også skal drive på, når vi vil have hestene til at samle sig og løfte! Den ligger lige bag gjorden (og derfor er det også mystisk at de fleste islænderryttere insisterer på at lægge sadlen så hulens langt tilbage, at gjorden faktisk spændes på den muskel.. samt at sadlen banker lige ned i nyrene!!!)

Det var ikke min mening at fornærme dig.. men det blev du vist heller ikke?

Med venlig hilen, Christina (islænderrytter med halt hest!)

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 20-10-03 09:36

Det med islænderryttere ved jeg ikke noget om... Men ja, det er den bule.... De fleste opdager den aldrig... Og derfor var pointen (som jeg skrev) at dele ud af min erfaring, at det ikke er en trykning!

Dog er det ligeså forkert at ligge sadlen langt fremme. Begge dele ødelægger muligheden for at balancere på hesten, og derved give de korrekte hjælpere. Om det så er en islænder eller en DV du sidder på. Men det er en anden debat.

Og nej, jeg blev ikke fornærmet...

Forøvrigt er jeg hygge / westernrytter... (Men en hest er en hest!)