/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Relæ og lynnedslag
Fra : vagn2901
Vist : 1813 gange
100 point
Dato : 01-11-10 09:37

Jeg har hørt, at der nu findes et relæ, som ikke afbryder strømmen ved lynnedslag.
Er der nogen der kender til det, og hvad koster en udskiftning cirka?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-11-10 11:40

Der er ingen som er 100% lynsikre . Men det er snart en del år siden at de gamle HFI relæer blev afløst af HPFI som er mindre følsomme for impulser fra moderne elektronik og fra lyn.

Accepteret svar
Fra : Thomasel

Modtaget 100 point
Dato : 01-11-10 12:33

Du leder garanteret efter et HPFI relæ. Hvis din lokale el-installatør skal komme og skifte det vil prisen være 1000 til 1500 inkl løn osv

Godkendelse af svar
Fra : vagn2901

Dato : 01-11-10 13:15

Tak for svaret Thomasel.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 01-11-10 20:02

Hej,

En HPFI afbryder er det eneste fejlstrømsrelæ du må udskifte til idag i en bolig installation.
Dette er dog ikke mindre følsomt overfor tordenvejr end de gamle HFI afbrydere.

Du skal derfor spørge specifikt efter dette hos din installatør.
Typerne hedder noget forskelligt fra fabrikant til fabrikant, hos Schneider er de benævnt med SI (Super Immun) som er mindre følsomme overfor lynnedslag mm.

MVH

Michael Holm
Aut. El-installatør

Kommentar
Fra : Thomasel

Dato : 01-11-10 20:20

Michael Holm: Moderne HPFI-afbrydere er typisk gjort mere robuste over for lyn og torden. Så hvis man har en gammel sag fra 1960 installaret kan man godt gøre sin installation mere imun, ved bare at udskifte til et moderne HPFI.

Desuden kan stikkontakter eller andre tilslutningssteder for enkelte brugsgenstande, som af drifttekniske grunde ikke ønskes omfattet af HPFI beskyttelsen, beskyttes ved automatisk afbrydelse af forsyning ved hjælp af andet beskyttelsesudstyr end HPFI afbrydere som f.eks PFI afbrydere, automatsikringer eller maksimalafbrydere.

dvs hvis man ikke ønsker at komme hjem fra ferie, og finde sin fryser optøet og muggen, kan man derfor sørge for at denne ikke er omfattet af sin HPFI. Dog skal installationen udføres således at tilslutningsstedet ikke kan anvendes til andet.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-11-10 05:45

nu er det ikke nået med at de er gjort mere robuste over for lyn-nedslag (hpfi) det der får hfi relæet til at slå fra er støj og det er hvad der er "er" forskellen på hvorfor hpfi'et er mindre følsomme

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 02-11-10 19:46

>Thomasel< Jeg er helt enig med dig og er også bekendt med SB
Det er korrekt at HPFI afbrydernes følsomhed overfor pulser er kraftigt reduceret, så man i mange tilfælde godt kan nøjes med at udskifte sin gamle HFI afbryder med en ny HPFI afbryder. Jeg beklager mit ikke helt fyldestgørende indlæg.

Mit indlæg var beregnet til lægmand, da min erfaring er at, man ikke skal gøre det mere komplekst end nødvendigt.

For lige at gøre dit indlæg helt færdigt skal det vel også nævnes at det ikke er helt nemt at beskytte sin fryser kun med en sikring, men det kan naturligvis lade sig gøre. I mange tilfælde vil det derfor være billigere bare at anvende den tidligere nævnte type afbryder
Dog beror det som næsten alt andet på den individuelle situation.

MVH
Aut. El-installatør
Michael Holm