/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
And erledes andebrystopskriftideer
Fra : smuller54
Vist : 585 gange
50 point
Dato : 31-10-10 15:26

Hej nogle med gode forslag.?

Jeg plejer at lave en rødkålssalat i ovn med æbler, rødkål, svesker, appelsin, rødløg og balsamico lidt olie og en smulle fond.

Det sættes i ovn 20 min før andebrysterne- serveres med brune kartofler sovs osv.

I aften havde jeg tænkt mig noget med en grøn salat istedet - har I nogle gode forslag/erfaringer som I vil dele ??

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-10-10 15:34

Kom nu Fijala

Nu må jeg bestemt vide hvordan dine rosastegte andebryster skal serveres idag

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-10-10 16:02

Det var da en god ide. Jeg er jo en sand mad elsker. Både at lave men da så sandelig også at spise.
I aften har jeg inviteret fruen og mig selv ud og spise hos svigerforældrerne. Og hun ringede nemlig og spurgte om hvor lang tid de skulle have i ovenen. Jeg mente jo hun lige skulle brune dem på panden først, så det bliver det sikkert enden på.

Hvordan skal du have dine bryster.

Ellers erder jo mange gode opskrifter. fx. http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/katagorier-3.php?id=11384

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-10-10 16:04

Denne har jeg prøvet engang og det var dejligt. Rababerne havde den dejlige syrlige nuance der gik godt til andebrysterne.

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=24142

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-10-10 16:07

En sidebemærkning der slet ikke passer til and.

Næste lørdag står den på stegte ål i lange baner. Det er lykkedes mig at skaffe 7 kg stege ål fra en fisker. De var hammer dyre men pakket i 1 kg poser, flået og rengjorte, og blev forsset ned i havvand.

Jeg var lige nødt til at fortække det, for jeg tror det er en 4-5 år siden jeg har fået det sidst. De serveres selvfølgelig med stuvede asparges kartofler, og brændevin.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-10-10 16:14

Citat
Næste lørdag står den på stegte ål i lange baner.

uhm, sådan et stort ålegilde har jeg tilgode. Det må jeg tænke over til næste weekend.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-10 16:43

Citat
Det er lykkedes mig at skaffe 7 kg stege ål fra en fisker.

GODT gået ...jeg plejer da ikke at kunne få fiskerne til også at stege dem

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-10-10 16:44

ØHHH...der læste jeg vist da forkert

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 31-10-10 16:56

Kartofler vendt i olie og krydderier efter smag, - i ovn.
spidskål snittes, tomater skæres i små tern, 1 spsk dijonsennep, 1 knsp. citronskal, salt og peber
- 1 fintsnittet rødløg.
Smelt lidt smør og sauter spidskålen under omrøring i ca. 1 min. Tilsæt tomat, dijonsennep og citronskal og smag til med salt og peber. Strøs evt med snittet rødløg.
Smager rigtig godt til and! (Har haft så mange spidskål i haven hele sommeren, men mon ikke hvidkål, savoykål ville være godt)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-10-10 17:10

Hold op hvor jeg er ved at blive sulten. Nå jeg skal køre nu, hvis jeg vil med til spisning.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-10-10 17:14

Citat
spidskål snittes, tomater skæres i små tern, 1 spsk dijonsennep, 1 knsp. citronskal, salt og peber
- 1 fintsnittet rødløg.
Smelt lidt smør og sauter spidskålen under omrøring i ca. 1 min. Tilsæt tomat, dijonsennep og citronskal og smag til med salt og peber. Strøs evt med snittet rødløg.

Det lyder lækkert, måske lidt søde tørrede frugter som supplement

Jeg vil se hvad jeg kan - jeg har det jeg skal bruge- god ide`

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 31-10-10 17:16

Tak for svaret katekismus.

jeg må hellere komme i gang- heldigt jeg lige havde et spidskål hjemme- jeg er vild med spidskål både rå og stuvet og.. og og

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-10 17:34

Jeg laver altid andbryster på pande og aldrig i ovnen.

De rengjorte bryster tørres for væde og ridses på fedtsiden. Steges førs på en tør pande med fedstiden nedad til der er smeltet nok fedt af til at man kan brune kdsiden i det.
De vendes så igen med fedtsiden nedad og et let låg , eller alufolie lægges over panden , efter at der er tilsat lidt vis eller vand. De steger så færdige under låg i dampen.
Stegetid afhænger af tykkels og smag. Det huggiejnisk sikre er gråstegt til mindt 80 ° kernetemperatu´r, men de smager besre med mindre stgning. Et pænt pryst er nok til 2 personer, når det efter hviletid udskæres i tynde tværgående stykker . Serveres med salat .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-10-10 17:36

sorry en del slåfejl ovenfor. Det er vin, som tilsættes. Resten kan nok forstås endda.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-10-10 17:50

Jeg steger i ovn, men på samme måde- som du skriver Transor- først med skindsiden nedad.

Jeg har allerede sat dem i ovnen. Og jeg synes jeg opnår det bedste resultat og mindre svineri i køkkenet.
Iøvrigt er der mange blus som er optaget imens det hygger sig der.

Bruger altid et stegetermometer

Nå må hellere smutte ud og se hvordan det går

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-10-10 19:36

Man skulle ikke tro det, men her er der faktisk gode opskrifter på and:

http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=196

bare et lille tip (pip)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 01-11-10 17:39

Vores andebryster var fine, dog kunne skindet godt have været lidt mere sprødt. Men ellers var tilbehøret fuldstændigt traditionelt med kartofter og sovs og alt godt tilbehør i form af asier, rødkål, syltetøj og pindekartofler. Ja det var lige før man kom i julestemning.

transor
Citat
sorry en del slåfejl ovenfor. Det er vin, som tilsættes. Resten kan nok forstås endda.

Vinen blev den tilsat dig selv eller andebrysterne.