/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Napalm
Fra : Nordsted1
Vist : 3302 gange
50 point
Dato : 24-10-10 19:01

Manden og jeg sidder lige og sludre, og er blevet noget uenige om

Hvis der er ild i napalm, hvordan slukker man det??

Jeg siger med sand og manden siger med vand, hvem har ret??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-10 19:11

Du har mest ret, napalm er en benzin gele' og kan ikke slukkes ved at sprøjte vand på (så skulle hele det brændende element sænkes ned i vand) napalm er opfundet til brug i brandbomber og kendetegnes ved at det klistrer til det som rammes af spøjtene fra bomben

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-10 19:13

Citat
Jeg siger med sand
ja ned på jorden med ofret og overdænge med sand til ilden er slukket, eller vilke et brandtæppe omkring det slukker også ilden

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 24-10-10 19:15

Man skal slukke med sand, hvis man ikke har andet. CO2 slukker er det bedste. Napalm er en blanding af noget gummiagtig masse blandet med brændbar væske og selvantændende stof, så det begynder at brænde når man kaster det ned.
Hvis man kaster vand på, vil det blusse endnu mere op, som en eksplosion og forstærke ilden. Luften fra omgivelserne bliver trukket til mapalmen, når man kommer vand på.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-10-10 19:50

Hvis jeg var blevet ramt af brændende napalm, og ikke lige omgående kunne smides direkte i vand, så ville jeg nu foretrække at nogen hurtigst muligt gik i gang med at slukke/køle mig med brandslange (med dysen sat på spray/vandtåge, fremfor stråle) og på den måde hurtigst muligt begrænse vævsskader. Selv en gasbrand kan slukkes på denne måde. Og ja, jeg ved hvad taler om, er trænet til det, har prøvet det masser af gange, been-there-done-that. Brændende benzin/olie kan også begrænses, slukkes eller i det mindste kontrolleres med vandtåge. Dog kompliceres opgaven lidt af at benzin/olie flyder ovenpå vand, og derfor let spredes. Men så er der jo også en mulighed for at flytte problemet lidt væk fra personer, trykflasker og hvad der ellers kunne have interesse at holde køligt. Napalm har jeg faktisk også prøvet at øve slukning af. Så behold bare sandet i sandkassen

Der findes også brandbomber som er baseret på fosfor, som selvantænder i luft. Det er muligvis disse skrækkelige våben som nogen forveksler med napalm. Slukker man stadset, vil det straks bryde i brand igen, så snart der kommer luft til. Men igen: Bedre at køle med vand, end at lave slukket, men rygende varm indbagt person i sandform...

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-10-10 20:11

Og en CO2-slukker er udmærket til at slukke en spand brændende benzin med, så længe det ikke kan brede sig ud over spandens kanter. Men til en ordenlig brændende pøl på gulvet, eller en person som ikke kan rammes af strålen overalt, samtidigt, er den ikke meget værd. Den kølende effekt den har er meget kortvarig, og hvis man ikke har fået slukket den sidste lille flamme helt, breder ilden sig bare igen med rekordfart, når slukkeren er løbet tør - og det gør CO2-slukkere MEGET hurtigt, i forhold til deres størrelse. Desuden er CO2 giftigt (lammer åndedrættet) i store koncentrationer. Så alt i alt er det en noget betænkelig affære at bruge CO2 til slukning af personbrande.

Summa sumarum: CO2-slukkere er mest til slukning af små kemiske brande, uden gløder, i små, helt eller delvist lukkede beholdere. Og helt suveræne til slukning af elektronisk udstyr som man håber at kunne reparere igen efter slukningen. Og noget nær det eneste der dur til brande i "levende" højspændingstavler og den slags

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-10-10 21:23

Hvis rubion eller en anden skulle være så uheldig at blive ramt af brændende napalm, så ville det sikkert være midt i en krigszone og der ville ikke være nogen til at slukke med en fin forstøvende vanddyse.
Mine forslag gik ikke på at slukke napalm i fredstid, faktisk tænkte jeg slet ikke tanken at nogen eller noget skulle blive ramt af brændende napalm uden at være i en krigszone

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-10 22:49

Jeg har fundet dette

Da napalm indeholder benzin kan det ikke slukkes ved at sprøjte vand på. Er der gået ild i klæder, rives disse af, eller ilden kvæles med et tæppe, jakke eller regnslag. Napalm må ikke forsøges slukket ved at man ruller sig på jorden. Den klæbrige, brændende napalm vil da blive fordelt til flere steder på kroppen. Slukning sker bedst ved, at den angrebne lægges ned, og ilden slukkes af en kammerat ved brug af en jakke eller lignende. Slukningen skal ske fra hovedet og nedad. Brandsår fra napalmforbrændinger behandles på samme måde som andre brandsår.

http://www.beredskabsskolen.dk/Elevmappe%20HBU%20brand.pdf

Og vi har slet ikke tænk på om det var i fredstid eller krig, bare sådan generelt

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 25-10-10 11:46

- desuden bliver bøfferne hurtigt ødelagt hvis man bruger napalm istedet for tændvæske!

Kommentar
Fra : ME.alexander

Dato : 26-10-10 08:58

Sammenfatning til svar på spørgsmålet (gives ikke point hertil, det er sammenfatning fra alt der står i tråden der er korrekt)

Man benytter ikke sand på en brændene person, dette kan godt anvendes til at slukke branden men forværrer skaden på såret.

Det korrekte at gøre er som o.v.n nævner til sidst i sit andet indlæg at lægge personen ned og slukke ilden med et brandtæppe.
I henhold til den tekst som Nordsted1 henviser til kan andet materiel som f.eks. en jakke e.l. også benyttes.

I selv samme tekst står der også at ilden ikke kan slukkes med at [B]sprøjte vand på[/B], mens at man godt kan slukke det ved at nedsænke personen, eller det ramte sted, i vand. Dette er også en god løsning til f.eks. at slukke fosfor da man så kan skrabe fosforen af huden, eller fjerne tøjet.

Man skal ikke råbe ad personen at han skal lægge sig ned og rulle rundt, da dette fordeler napalmen til flere steder af kroppen, derimod skal personen lægge stille og få det slukket ved kvælning.

Rubion nævner en CO2 slukker, denne virker også på samme måde som et brandtæppe, da dette fjerner den ilt som branden næres af. Men som Rubion skriver, så er der ikke meget gang i sådan en slukker, men det burde være rigeligt til hvis det er et forholdsvist lille skadesområde.

Efter en sådan personbrand så husk at køle med vand konstant da dette er den korrekte behandling af en forbrænding og ring 112 så i kan komme videre i hverdagen !

PS: I dette indlæg er der mest taget højde for at det er en personbrand og ikke materiel.

Godkendelse af svar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-10 12:26

Tak for svaret o.v.n..