/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvor rent skal det være?
Fra : thewizards
Vist : 916 gange
100 point
Dato : 20-10-10 18:19

Hej derude

Jeg håber der er nogen derude, som bidrage med den viden jeg absolut ikke har.

jeg har en Fiat Punto, hvor der er kommet en gennemtæring under døren, men ikke i panelet. Jeg tror det er 0,8mm plade der skal ny af.

Jeg skal for første gang forsøge mig som pladesmed. Jeg har ingen erfaring i den slags. Mine spørgsmål.

1. Hvor rent materialet skal være, der hvor der skal co2 svejses?
2. Skal der svejses kant til kant, eller må der overlappes?
3. Er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på med den slag reperationer?

Hilsen Den håbefulde amatør

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-10-10 18:31

alt er tilladt_ men tænk på efter arbejdet

maling osv
jeg ville vælge at overlappe
da det går hurtigere = nemmere
Citat
ekstra opmærksom på med den slag reperationer?

ledninger og gammel rustbeskyttelse
det brænder som et ONDT år
HAV ALTID EN SPRAY_ FLASKE TIL AT KØLE (slukke) NED MED.
mine råd_ andre = anden erfaring

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-10 18:32

Ofte laves der en lille forsætning ca. 1 cm. så overlapningen ligger i plan med hinanden.
Svejsestedet skal slibes rent, for at kunne lave en ordentlig svejsning.
Evt. rustbehandling (Dinitrol eller Pava) kan løbe ned og drille svejsningen.

Ps. der findes en special tang til at lave den forsætning.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-10-10 18:33

Citat
at overlappe

og nogle svejser kun et par søm? og hopper videre
SJUSKE arbejde_= hele skidtet skal svejses

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-10-10 18:36

smutter igen = den har E.C under kontrol

det er trods alt nemmere at spartle, END svejse

men hav VAND ved side af

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-10 18:36

Ja og nej spamm-free.
Man svejser da ikke hele sømmen på een gang men hopper og vender til bage senere. Og ja så hele sømmen er svejset.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-10 18:38

En rigtig Volvo 210 pladesmed svejser med forsat pladesamling.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-10-10 18:57

Spørgsmål
- Ubesvarede    1
- Besvarede    5
- Annullerede    36
- Slettede    0
Ialt    42

Jes

Godkendelse af svar
Fra : thewizards

Dato : 20-10-10 19:02

Tak for svaret Eyvind.

Det var et fyldestgørende svar. Hvor køber jeg sådan en tang til at lave denne forsætning med?

Jeg håber det er ok, hvis jeg henvender mig igen, hvis andet skulle opstå?

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 20-10-10 19:10

Det kaldes en false-udlægger tang og de er temmelig dyre.
Regn med omkring 3-5 hunde - for én tang ...

Kan jo evt lånes eller findes brugt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-10 19:29
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-10-10 19:32

Og her kan du næsten se funktionen, for det ses at den forskyder pladen og det gøres der hvor pladen skal sættes sammen.
http://www.tamatools.com/tamaprintversion.php?prod=24&vid=1&pnr=61201

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 20-10-10 19:46

Du skal slibe det rent. Du kan ikke svejse i rust. Jeg plejer og klippe til pladen og svejse kant i kant. Svejs kun lidt af gangen og flyt rundt hele tiden sådan at pladen ikke bliver for varm.
alimak