/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Tilslutning af induktionsplade og ovn
Fra : Gaborik10
Vist : 2418 gange
20 point
Dato : 20-10-10 14:07

Jeg har nyt el i mit køkken installeret af elektriker for et års tid siden.

Jeg har tilsluttet min indbygningsovn til stikdåse, hvortil der går 3 ledninger, brun, blå og jord. Brun er så fasen i denne tilslutning.

Nå, men jeg skulle så sætte min nye induktionsplade til. Der går kabel med 5 ledninger op til den, så den har jeg tilsluttet i forhold til det installationsskema som medfølger.

Dvs.
L1-Brun
L2-Sort
L3-Grå
(+ blå og jord).

Fino, induktionspladen fungerer fint…MEN nu virker ovnen pludselig ikke. Kan det have noget at gøre med, at ovnen ikke kan dele fase med induktionspladen(den brune ledning)???

HVIS jeg har ret i den ikke kan dele kan jeg så tage den brune ledning ud af induktionspladen og forbinde induktionspladen sådan her i stedet:
L1ort
L2:Grå
(+ blå og jord).
???

Kommentar
Fra : Gaborik10

Dato : 20-10-10 14:09

Hov, forneden skuller der stå:

HVIS jeg har ret i den ikke kan dele kan jeg så tage den brune ledning ud af induktionspladen og forbinde induktionspladen sådan her i stedet:
L1: Sort
L2: Grå
(+ blå og jord).
???

jeg ved ikke hvor den skæggede mand kom fra

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-10-10 14:49

Det ved din elinstallatør

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 20-10-10 15:25

er der ikke nogen sikringer der ryger når du tilslutter pladen til...der går vel 2 faser i den, siden de 5 ledninger..så der mangler vel een(fase)

Accepteret svar
Fra : Thomasel

Modtaget 20 point
Dato : 20-10-10 15:36

De kan godt "dele" fase.

SLUKKE FOR STRØMMEN OG KONTROLLER FLG.

1. Kontroller at der ikke er sprunget en sikring (vær sikker og skift L1 sikringen alligevel)
2. Kontroller at alle ledninger i tilslutningsstedet er fastgjort ( at der ikke er smuttet en ud da du monterede din kogplade.)

Jeg forstår at din ovn er til 230v og dit induktion er til 3x400v altså henholdsvis 1 og 3 faser. de blå ledninger er nul og må kun monteres på N tilslutningen i dit tilslutningsted

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-10-10 15:39

ja det er med stor sansynlighed
induktionspladen skal monteres efter diagrammet 2F+N+J
dvs 1 fase til ovn og 2 faser til pladen

Kommentar
Fra : Gaborik10

Dato : 20-10-10 16:00

Så , nu virker skidtet, både ovn og plade. Det VAR en sikring som Thomasel skrev. Den var blot ikke poppet helt ud. Det er klart point til dig, og minus til mig!

Ja, min ovn er til 230v. Det er induktionspladen vel i princippet også, der er i hvert fald diagram til både 400v( med hhv. 2 og 3 faser +n+j) og 230v(kun med én fase-lening + n+j).

Det var da lidt mærkeligt, at en sikring var røget...Nu vil det så vise sig, hvordan det kører i praksis, når der kommer blus på det hele.

Tak for svar til allw.

Særlig tak til rotw som jeg har læst "gamle" råd fra i andre tråde:)

Godkendelse af svar
Fra : Gaborik10

Dato : 20-10-10 16:01

Tak for svaret Thomasel.