/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ristoppe til suppe
Fra : nusa
Vist : 6052 gange
50 point
Dato : 14-10-10 11:32

Ganske kort:
100 g grødris, 7 dl vand, lidt salt. Dette er opskriften, jeg har brugt.
Jeg synes, at risene bliver lidt "smaskede" selv efter at have kogt 30 minutter.
Skal de koge hele tiden uden låg? (Jeg har haft låg på halvdelen af tiden).
mvh nusa

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-10-10 12:19

hejsa.
Ja det plejer jeg at gøre.
Husk at rører rundt ind imellem.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 14-10-10 13:28

Grødris????

Du skal da ikke bruge grødris, men alm løse ris, f.eks jasminris

Jeg har låget på hele tiden

Nu har jeg ikke prøvet din opskrift af, men jeg synes også det lyder af meget vand?? Vandet skal være ca 2-3 cm over risene.. Jeg kommer risene i det kolde vand, og efter de har kogt færdig, lader jeg det stå i gryden et stykke tid og "trække" færdig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-10 14:37

Alm ris bruges, 1 dl ris 1½ dl vand.
Risene kommes i kogende vand og koger i 12 min. hviler i 12 min.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 16:59

Citat
Alm ris bruges, 1 dl ris 1½ dl vand.
Risene kommes i kogende vand og koger i 12 min. hviler i 12 min.

Det er jeg helt enig i, men husk også salt

Kommentar
Fra : nusa

Dato : 14-10-10 17:09

Nej, Nordsted 1, - det er grødris, der skal bruges. Det skal jo ikke være løse ris i suppen, det er små toppe, som hænger sammen.

Jeg har brugt min mors gamle opskrift (hun var en dygtig kogekone), og i Jane Aamunds bog: Janed køkken, Mad og historier er det samme opskrift. Selvfølgelig skal der salt i. Men "smasket" blev det.
Jeg må prøve næste gang uden låg.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 17:18

Det forstår jeg ikke en meter af.

De ristoppe jeg har brugt og nu har jeg søgt for at finde en opskrift til dig og de siger allesammen det samme

http://www.gamledanskeopskrifter.dk/page334.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 17:25

uanset om der så er tale om grødris i din opskrift, så er kogningen af ris og grødris stadig, at det er under låg. Efter kogning hviler det, under låg, til det har opslugt væden

Når det så har kogt omkring 12 min for alm. ris, så slukker man for risen og lader den stå til den er mør og har opsuget vandet.

Nordsted har opfattet at det ikke skal i suppen, men det skal sættes i toppe.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 17:34

Citat
GRØDRIS - er rundkornede ris. De koger lettere ud end de langkornede og er derfor velegnet til grød. Kogetiden på ca. 40-50 minutter kan nedsættes ved at vælge forkogte grødris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-10-10 18:11

Citat
Nej, Nordsted 1, - det er grødris, der skal bruges. Det skal jo ikke være løse ris i suppen, det er små toppe, som hænger sammen.

Grødris og vand der koges bliver til risvandgrød og ikke ristoppe, uanset hvad din mors gamle opskrift så siger

Der skal bruges løse ris

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift_land_retter.php?id=19936&rettenhoved=48
http://arla.dk/opskrifter/Svampesuppe-med-rodfisk/

Kan også laves med forskelligt fyld

http://arla.dk/opskrifter/ristoppe/

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-10-10 18:18

Citat
Grødris og vand der koges bliver til risvandgrød og ikke ristoppe, uanset hvad din mors gamle opskrift så siger

uhmm

der findes faktisk opskrifter med grødris, som ingrediens til ristoppe.
http://spisemedmormor.blogspot.com/2009_12_01_archive.html

Nu fandt jeg een. Men den siger jo intet om minutter til kogning osv. Så jeg vil stadig holde mig til at hvis de skal laves i grødris, så er det kogning i mindst 40 min, men stadig at det er under låg og at de hviler efterfølgende.

Sushiris og grødris bliver ofte sammenlignet, så måske er det bare noget vi ikke har prøvet og som skal afprøves

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-10-10 21:15

Jeg bruger altid alm ris og de får lidt mere vand hvis de skal bruges til toppe til suppe. For vi kommer rosiner i og det smager forrygende og det holder formen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-10-10 23:09

Citat
uanset om der så er tale om grødris i din opskrift, så er kogningen af ris og grødris stadig, at det er under låg. Efter kogning hviler det, under låg, til det har opslugt væden

Lige præcist

Citat
Grødris og vand der koges bliver til risvandgrød og ikke ristoppe, uanset hvad din mors gamle opskrift så siger

Der skal bruges løse ris

Netop

Citat
Sushiris og grødris bliver ofte sammenlignet, så måske er det bare noget vi ikke har prøvet og som skal afprøves

Nu kan jeg dårligt huske hvordan jeg gjorde, men altså ægte sushiris skal ikke koges på samme måde som alm. løse ris, som jeg husker det, var det mere omstændigt med flere gange kogning

Jeg vil nødig sige at det ikke passer med grødris, men altså --- jeg er stadig overbevist om at det skal være løse ris... prøv selv at læse div. opskrifter igennem

http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1516&bih=634&q=ristoppe&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=&fp=868d2f6dea423984

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 15-10-10 07:40

Jeg har fået ristoppe lavet på grødris, så det ved jeg sagtens kan lade sig gøre. Og i min barndom fandtes der ikke så mange variationer over temaet ris, så jeg tror det er fordi, vi her taler om en gammel opskrift.
Jeg selv bruger jasminris, men det er mest fordi jeg godt kan lide smagen. Det er forskel på ris, og måske skal du bare have lidt mindre vand ved? Jasminrisene klæber fint, men ikke helt så godt som grødrisene, synes jeg.
Du kunne også overveje at lave risene i god tid i forvejen. De bliver mere klæbrige og mindre sjaskede, når de køler ned.

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 15-10-10 19:23

Tak for svaret Nordsted1.
Jeg kan godt lide din oplysning om, at vandet skal stå 2-3 cm ove risene, og at de skal stå og trække bagefter.
Tak til jer alle, fordi I har villet være med og give jeres kommentarer/henvisninger.
Jeg ville ønske, at jeg kunne invitere jer alle på suppe med det hele.
varme hilsner
nusa