/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Hvad kan der være galt ???
Fra : Dahab
Vist : 1017 gange
200 point
Dato : 09-10-10 13:01

Hvad kan være årsagen til dette ? :

Fredag morgen kører jeg ca 15 km i bilen, er på en motortrafikvej og kører ca. 80 kmt, da den pludselig taber fart, oser helt vildt og tikker. Da jeg kører fra motortrafikvejen og ud på de mindre veje, opleves de samme problemer i de lavere gear. Kraftig røg udvikling, den larmer, og kan strort set ikke accelerer. Bilen parkeres i et par timer, da jeg skal køre hjem opleves der ingen problemer.

Lørdag formiddag kører jeg ca 10 - 15 km, da jeg på motorvejen oplever nøjagtig samme mønster som dagen før.

????

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-10 13:05

Hvad er det for bil? - Kunne det være undertryk i brændstof/benzintanken?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-10-10 13:06

Det er en diesel bil

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 09-10-10 13:22

Vil du venligst være lidt mere meddelsom tak

Vi vil gerne vide :
hvilket mærke
hvilken model
hvilken model betegnelse bilen har
hvilken motorstørrelse
hvilken årgang

Vi kan jo ikke se bilen, og det beskreven symptom kan være alt fra sukker i tanken, til dig der har glemt at fylde motorolie på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 13:49

Prøv at checke olien i bundkarret. Når den oser som beskrevet, giver det grimme tanker på et øget forbrug af olie, som kan være et problem omkring stemplerne, hvor olien trænger ind og bliver forbrændt.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-10-10 13:52

Hejsa,
Umiddelbart lyder det som et problem jeg havde med min (benzin) bil for et par uger siden. Det var at der af uransaglige årsager, var kommet vand i brændstoftanken. Mekaniker kan løse dette ved at tilsætte et additiv og ikke særlig dyrt.

Bluesky

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-10-10 14:07

Jo Bluesky, men det kommer skam an på om det er en hvidsky eller sortsky der kommer ud af potten.
Hvidsky kan tyde på kølvand i cylindrene, og Sortsky tyder på olie i cylindrene.
(Bluesky kommer af Haralds kildevand)
Men det den taber kraft, leder straks tankerne hend på cylindrene, hvor der kan være problemer med stempelringene!

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-10-10 14:25

Det er en Ford courier 1,8 fra 1997, og røgen er sort.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-10 15:08

Har du undersøgt, om den har smidt olie eller vand ud. For så kunne det være toppen. (pakning eller revne)

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 09-10-10 15:09

Der var du godt nok skarp Severnino

Havde ikke set sammenhængen

Bluesky

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-10-10 15:09

Den dryppede lidt olie på et tidspunkt, fik spændt bundproppen efter. Der er skiftet pakning ser det ud til.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-10 15:13

Ved "toppen", mener jeg topstykket.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-10-10 15:15

Ja, der er vist skiftet pakning nu her. Det er en "ny" gammel bil jeg har købt

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-10 15:19

Jamen så er det vel ikke dit problem,- så går det vel tilbage til sælger?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 09-10-10 15:21

Den skal også tilbage til forhandleren, men ville bare lige høre om der var nogle der lige kunne komme med et hint om hvad det kunne være

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-10-10 16:48

Olie og/eller stempelringe, kan være knækket. Når du kan høre en klikken, kan dette skyldes, at stempelskjørtet slår mod cylindervægen, når stemplet vender i top og bund.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 09-10-10 18:10

Når han spørger hvad slags bil det er, så svarer man ikke: "Det er en diesel bil"
Det er sefølig hvilken farve er bilen? det var det han mente.
alimak

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 09-10-10 18:30

Nu er der mange dieselmotorer med turbo,der hvis de bliver kørt for hårdt på kold motor, - vil sprænge toppakningen.
Og hvis der er påfyldt motorolie, som er beregnet benzinmotorer, vil turboèn kunne blive skadet.
Så- det må du også have en fornemmelse af?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-10-10 21:06

i gamle dage (jeg er 59) betød det gerne, at den skulle have nye indsprøjtningsdysser, fordi for dårlig forstøvning gav dårlig forbrænding.

Accepteret svar
Fra : peters73

Modtaget 200 point
Dato : 15-10-10 17:17

Brændstofpumpen måske ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 15-10-10 18:28

Jeg vil gætte på en dyse der står og pisser. Det er let og finde hvilken det er. Du bare løsner diesel røret på en og en dyse mens bilen står og fusker på tomgang.Da kan du høre og mærke hvilken der er gal. Men du må kun gøre det når motoren fusker.
alimak

Kommentar
Fra : rocoolsen

Dato : 17-10-10 16:33

Har oplevet samme skavank. 4 stk dyser renses på det lokale dieselværksted så kørte den igen.
Kia har samme problem, og det lyder ikke godt når den gør det, samt en fantastisk røgudvikling.

Godkendelse af svar
Fra : Dahab

Dato : 18-10-10 13:18

Tak for svarene, det har hjulpet at skifte brændstofpumpen.