/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
svejsning af risteskovl til rendegraver
Fra : mi-to
Vist : 2225 gange
50 point
Dato : 06-10-10 07:33

Hej..

Nogle der har prøvet og svejse en risteskovl sammen og om man i det hele taget kan selv med lidt svejser og vinkelsliber???????

Mvh

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 06-10-10 07:50

selvfølgelig kan du det
kun fantasien sætter grænser
men tvivler på der er nogen herinde der har lavet en!!!!!
http://www.google.dk/images?hl=da&q=risteskovl&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=996&bih=569

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 06-10-10 07:51

men bortset fra det, er det ikke billigere at købe en

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-10-10 08:12

vil gerne selv prøve synes os de er meget dyre 6000 plus moms er mange penge synes jeg

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 08:57

Hvis den ikke er lavet af almindeligt jern.......................så kan du godt opgive selv at svejse den.

Når der svejses to materialer sammen, så skal tilsatsmaterialet "flyde" sammen med de to materialer. Og kan de ikke det, så bliver det bare en "overfladesvejsning" som ikke holder sammen på materialerne.

Der findes da elektroder som kan klare opgaven med at svejse i forskellige legeringer.
Disse svejsninger kræver viden og en del øvelse.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-10-10 09:01

det jeg havde tænkt sku bare være i sort jern hvis det er det du mener det er jo bare til hobby brug så ska ikk ku holde i 30 år

Mvh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-10-10 09:06

Sådan en skovl har jo en vis styrke, så den ikke klapper sammen når der graves.
Men hvad de er lavet af ved jeg ikke.
Og det kommer jo lige an på hvor den er gået i stykker. Ofte kan det blive stærkere med at sætte en laske på samlingen med nogle bolte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-10 09:39

Skal du bygge én eller reparere én? Du kan købe elektroder specielt beregnet til at lægge et enten meget hårdt eller meget sejt slidlag på graveskovle. De gamle ESAB-brochurer, jeg havde engang, havde udførlige anvisninger, hvor man kunne vælge imellem skovle mest til jord eller mest til sten. Kræver en svejsemaskine med en del rygrad og (så vidt jeg husker) lidt højere tomgangsspænding end den tids hobbymaskiner.
vh.
pbp

Jeg ser på billederne hvad det er for en fyr. Det skulle du nok kunne. Har du autogen-eller elektrosvejser? Altsammen under forudsætning, at du mer eller mindre kopierer noget, der virker, og at du har en stærk fornemmelse af, i hvilken ende af dine arme de hjælpende hænder er placeret.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-10-10 09:52

elektrode svejser en gammel esab den sku ku gøre det. Bygger en selv ud fra nogle billeder fra nettet lidt på forsøgs basis

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-10-10 10:18

Snig dig ud med en skitseblok og et målebånd

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-10-10 10:31

har selv flere skovle man kan kigge lidt på og så bare lave den med tremmer i stedet for

Accepteret svar
Fra : spam-free

Modtaget 50 point
Dato : 06-10-10 10:38

Citat
har selv flere skovle

ud med bundenog så eller nogle kraftige stænger på
du kunne også bore/ svejse huller til dem
så de går igennem skovlen
GODT hvis de ikke kan svejses sammen
så kan du bolte dem fast

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 06-10-10 10:50

laver helt ny fra starten

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 10-10-10 13:59
Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 20-10-10 13:31

Tak for svaret spam-free.