/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Må frugt optøs og fryses igen?
Fra : cristian2
Vist : 9971 gange
40 point
Dato : 05-10-10 11:13

Vi har en diskussion i hjemmet som vi har behov for afklaring af:

En pose frosne hindbær bliver optøet på vej hjem fra Brugsen om formiddagen - og bliver frosset ned igen ved hjemkomsten. Om aftenen tages de frosne hindbær ud af fryseren da de skal bruges.

Den ene part påstår at de ikke kan spises. Fordi de har været tøet op. (Under optøningen skulle der vist nok ske det at nogle bestemte bakterier begynder at formere sig. Når man så fryser ned igen, dræbes disse bakterier - jeg ved ikke hvorfor der så efterfølgende skulle være nye bakterier) I al fald skulle der i de genoptøede frosne hindbær finde bakterier som skulle være specielt farlige for gamle og svage mennesker - påstås det.

Kan det være rigtigt - selvom man optør og bruger hindbærene igen senere samme dag?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-10-10 11:24

Det er en myte, du kan roligt fryse dem ned igen...

http://iform.dk/kost/kost-og-sundhed/maa-alle-madvarer-fryses-ned-igen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-10-10 11:24

Der er bakterier der kan overleve frysning og i princip må man ikke nedfryse noget som skal fryses igen. Jeg ville ikke være så forskrækket ved at bruge de hindbær, men jeg ville ikke spise dem rå når de har været frosset 2 gange. I værste fald har i mistet vitaminerne i dem.

En anden ting er at i skulle gøre som os, vi har altid en frysetaske med ud og handle. Frostvarer kommer ned i den, så tøer de ikke op på hjemvejen.

Så den der holder på at de gerne må spise genfrosne frugt har efter min overbevisning tabt.

Accepteret svar
Fra : snerose

Modtaget 50 point
Dato : 05-10-10 11:28

Jeg tager mig ikke så meget af om, grønsager/frugt/bær når at tø op inden man kommer hjem med varerne, og så bliver frosset ned igen - det sker der ikke noget ved. Det gælder også brød.

Man skal kun undgå at optø og nedfryse kød og fisk. Det indeholder jo nogle helt andre bakterier, som kan formere sig voldsomt og dermed være skadelige.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-10-10 12:31

Kun én gang, det husker jeg om roerne derhjemme...

Frøs de en gang til gik de i smadder, det samme gælder dine frugter,
og det er ikke bakterier der er problemet, men konsistensen, de skal jo også se godt ud.

Tredie gang kan du jo lave dem til marmelade...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-10-10 13:58

Konsistensen lider af optøning og nedfrysning, især hvis nedfrysningen er langsom, som det sker mellem andre varer i en hjemmefryser.

Bakterier dør ikke af frysning. Men ved lav temperatur formerer de sig langsomt, ved - 18° går de i stå, og danner ikke skadelige stoffer.
Når varen varmes op igen , kommer der også gang i bakterierne. Så den samlede tid hvor varen er over dybfrosttemperatur , helt inde i det inderste, skal regnes med til holdbarhedstiden. Der kan gå en del timer fra at en optøet vare lægges i fryseren, til den når -18 i det inderste.

Det er svært at styre for folk, så det nemme ( men forkerte) råd er at optøede varer ikke må genfryses.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 06-10-10 11:28

Lige omkring hindbær, skaldyr- fisk ville jeg ikke anbefale at tø dem op og så genfryse dem. Der var en episode, jeg mener i Polen, hvor folk ligefrem døde af den øvelse, hvilke bakterier der var tale om, fik jeg ikke fat i, andet end at de var vandet med forurentet vand, men lad være med at optø og frys igen.
Når jeg skriver optø, mener jeg at de er helt optøet og nedfrosset igen. Der sker ikke noget ved at udtage det man skal bruge, og fryse resten igen når man kommer hjem fra butikken.

Mvh
Bw

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 06-10-10 15:31

Tak for de mange svar ind til videre.
Men jeg er stadig på jagt efter den bakterielle forklaring.
Citat
Der var en episode, jeg mener i Polen, hvor folk ligefrem døde af den øvelse

Hvad er det reelt der sker? Hvorfor er det netop gen-nedfrysningen der fremmer bakterierne?

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 07-10-10 19:28

Det i Polen havde ikke noget med genfrysning at gøre. Det havde noget med enten sprøjtning eller dårlig hygiejne at gøre. Hvis man hurtigt skolder sine bær inden frysning, burde der ikke være grund til bekymring.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 01-12-10 07:36

Tak for svaret snerose.