/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Maling hviket mærke/hvilken glans
Fra : larsbjoern
Vist : 1552 gange
100 point
Dato : 04-10-10 12:51

Hej
Min søn har købt et nybygget hus. Indvendigt er malet med Beckers Maling på væv.
Vægene glans 7, vådrum glans 20.

Vægene er malet 1. gang ovenpå grundet væv. Det er sart og minder om det rene kridtvand !

Ville Flüggers glans 7 være af en bedre kvalitet!
Jeg troede, at det var almindeligt at man minimum maler væge med glans 10 ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-10-10 16:26

Det må være malingens kvalitet.

Her bruger jeg til alm. maling i stuer, glans 5 og til glasvæv på gang og lign. glans 7 (vist nok kun Flügger der har det).

I Dyrup er det vægrobust- som svarer til en glans 6.

Køkken og bad glans 20/25.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-10-10 17:34

Glans 7 ser rigtignok ikke ud af meget, hvis man tror maling skal være blank. Det SKAL ligne kridt.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 04-10-10 18:00

Til pbp
Næ, det har ikke noget med ønske om "blankhed" at gøre, men en malet væg i et hus må man da forvente har en vis minimum "holdbarhed/slidstyrke"!
Fakta er: Jo højere glans, jo stærkere maling! - men jo også: Jo højere glans, jo blankere maling!

Jeg mener at glans 7 er på grænsen af det tilrådelige på væg.

Mit spørgsmål gik også mere på, om modtagelighed for skidt, for en glans 7 maling, kan svinge fra fabrikat til fabrikat ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-10-10 18:16

Stadig mener jeg og det har jeg også sagt i andre indlæg- det kan godt betale sig at købe maling hos Flügger. Jeg har kun gode erfaringer, ligesom den rådgivning man får.
Som sagt -du kan sagtens nøjes med Flutex 5. Dog til gangpartier - op i en 7- men hvis du er OK med lidt glans - en 10´er.

Alternativt er Dyrups vægmalinger. (Væg robust - de skriver godt nok på deres side at det svarer til glans 10- men jeg har en bøtte hvor der står det svarer til glans 6) Den kan snildt vaskes af uden at knubbe) Og den er mat at se på.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 100 point
Dato : 04-10-10 21:08
Godkendelse af svar
Fra : larsbjoern

Dato : 01-11-10 13:02

Tak for svaret smuller54.