/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bortskaffelse af dannebrog
Fra : lham
Vist : 12200 gange
100 point
Dato : 02-10-10 07:13

Hvordan skiller man sig korrekt/ lovligt af med et udslidt Dannebrogsflag?

Det må jo ikke røre jorden ( alså ikke noget med at grave det ned ? eller på deponilodseplads ? )

Vi eller andre må ikke brænde det ( altså ikke dagrenovation hvor alt vel køres til forbrænding ?)

Spurgte på genbrugsstationen "op i småt og brændbart" !

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-10 07:25

jo faktisk skal du brænde det

Lad være med at bruge det gamle flag som pudseklude og lign. Det bedste vil være at brænde flaget i en brændeovn el. lign.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 02-10-10 07:27

flag regler:

Alm. Flagregler:
Flaget hejses ved daggry når solen står op, eller senest kl. 8.

Flages hales op i roligt tempo, gerne af to personer, en som bærer flaget,
som ikke må berøre jorden.

Flages der på ½ (ved død og sørgetid) hales flaget helt op til tops og sænkes 1/3
ned af stangens lægnde, ved nedhaling hejses flaget helt op, og hales derefter ned.

Flaget hales ned ved solnedgang, dog senest kl. 20.

Flaget lægges sammen som dug, -foldes på midten hvorefter sideligne lyftes op,
foldes så der ikke er nogen synlig hvid stribe.

Hvis flaget bliver slidt eller for gammelt, bør det destrueres -brændes, ærbødtigt.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 110 point
Dato : 02-10-10 07:27

Bortskaffelse af flag
Du bør ikke flage med et Dannebrog, der er blevet afbleget, laset eller snavset.
Ifølge skik og brug er det ikke passende at vaske flaget.

Når flaget bliver for slidt eller snavset, må du altså bortskaffe det, og også det bør ske med passende andagt og respekt for flaget.

Faktisk er det mest korrekte at brænde flaget, men det bør dog ikke ske offentligt.
Hvis det ikke er muligt at brænde flaget diskret, kan du lægge det pænt sammen og aflevere det på
genbrugsstationen.

http://www.jemogclix.dk/Butik/Haven/~/media/CE9038CED09C403198846A2FF33139DB.ashx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-10-10 08:01

Der er sikkert mange som vil brænde det for dig. Måske ikke så ærbødigt.

Godkendelse af svar
Fra : lham

Dato : 02-10-10 10:07

Tak for svaret Klaudi.
DVS jeg med ærbødighed kan ligge det i brændeovnen-det må give nogle flotte røde flammer.