/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Overtagelse af hus i forbindelse med arv
Fra : Thyregod8
Vist : 1270 gange
100 point
Dato : 28-09-10 17:15

Vi er tre søskende, der bl. a. har arvet et hus efter vore forældre. Vi vil gerne realisere det, men forventer at huset tager lang til at sælge. Derfor overvejer vi at overtage huset efter det forløbne år. Er der nogen, der kender reglerne for overtagelse, arveafgift m.m. Skal man betale indkomstskat af differencen mellem overtagelsessummen og den kommende salgssum?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-10 18:24

Hvis i venter 7 år med at sælge skal der ikke betales ekstra afgift - som jeg er orienteret.

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 100 point
Dato : 28-09-10 22:52

I skal betale ejendomsværdiskat af forskellen mellem udlægsværdien og salgsprisen, da jeg forudsætter at ingen af jer bor i huset

I bør derfor arveudlægge huset til en pris der svarer til den forventede salgspris med fradrag af forventede handelsomkostninger. Så slipper I for ejendomsværdiskatten på mellem 37 og 52 % af avancen, men I betaler til gengæld boafgift på 15% t af den højere pris.

Med venlig hilsen
Jørgen U Grønborg
www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-09-10 11:06

Hej Themis

Mener du ikke ejendomsavanceskat?? i stedet for ejendomsværdiskat?

Kommentar
Fra : themis

Dato : 02-10-10 21:50

jo, jeg mener ejendomsavanceskat

Med venlig hilsen

Jørgen U Grønborg

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 03-10-10 09:56

Tak for svaret themis. Ja så er det jo bare om at ramme salgsprisen for huset, måske kan man gå lidt laver for at være sikker.