/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Byggeri for højt og for tæt på skel
Fra : tilhenrik
Vist : 2721 gange
159 point
Dato : 28-09-10 17:02

Er der nogen her der kan hjælpe mig med et par spørgsmål omkring et sommerhus byggeri .
Der er en lokalplan nr 38 ( kan findes på Holstebro kommunes hjemmeside).Deri er det fastslået at facadehøjde max må være 3 m målt fra terræn til skæring mellem facade og tagflade.
Kommune og Naturklagenævnet mener, at man så kan sige at facadehøjde er dertil, hvor man kan se væggen hvis man kikker vandret ind under tagudhænget ?
Alle de steder jeg har ledt har det været ilustreret med en lodret linie op langs facaden og der hvor den krydser overkant tag er facadehøjden ?
Der er i samme lokalplan vedtaget at bebyggelsen ikke må placeres nærmere skel end 2,5 m.
Kommune og Naturklagenævnet mener at man kan reducere afstanden for udhænget med 0,5 m(altså 2 m for udhæng til skel) Jeg mener ikke man bare kan tage reglerne fra byggeri i byer og overføre disse til sommerhusområder når det ikke er nævnt i lokalplanen.Jeg mener at den almindelige regel med afstand fra skel til væg på 5m og afstanden på 4,5 til tagudhæng i sommerhusområder falder væk når når en lokalplan siger 2,5 m.Men så kan man ikke yderligere komme nærmere med tagudhænget, når det ikke er nævnt i lokalplanen.
Det er i lokalplanen fastslået at såfremt at forhold ikke er reguleret i lokalplanen gælder byggeloven og kommuneplanloven.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-09-10 17:36

Citat
Kommune og Naturklagenævnet mener

Kan det så ikke være ret ligegyldigt hvad "vi" mener

Hvis du har en anden opfattelse af reglerne, må du jo lægge sag an, og der kan "amatører" næppe hjælpe dig - der skal "fagfolk" med expertice til

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-09-10 18:27

Inden du måler så find lige ud af hvilket punkt der er terrænhøjde.

Kommentar
Fra : tilhenrik

Dato : 28-09-10 20:41

Der er indtegnet koter på tegningerne, der ligger til grund for byggetilladelsen og derudfra fremgår det at 3m punktet skal være vandret under tagudhænget.Det er det forhold Naturklagenævnet og Kommunen forsvarer.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 30-09-10 20:40

½ meter fra eller til

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-09-10 20:45

Du har formentlig ret i forhold til teksten. Men jeg kender adskillige steder i bygningsreglerne som viser at hverken forfatterne eller administrationen er skarp, udi sprog eller matematiske begreber.

Det kan minde om den berømte kamp mod vejrmøllen.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 30-09-10 23:07

Citat
Det kan minde om den berømte kamp mod vejrmøllen.

rettelse
møllen VS grundejere
om den skal ligge/ lægge 10m længere ude på en mark
eller det BARE er et (kønt) syn at have liggende.....
det offentlige/ VINDEN = vinder altid
så klag sgu da over en skide ½ meter fra eller til
du BETALER i sidste

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 01-10-10 16:07

Er vi ude i noget Nabostrid her?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-10-10 21:17

Det ligner nabostrid. Og kan det betale sig? For Kommune og Naturklagenævnet mener de har ret.

Kommentar
Fra : tilhenrik

Dato : 02-10-10 20:43

Det har også noget med kommunal redelighed at gøre.
Vi er 2 der har søgt agtindsigt og derved fået tilsendt et håndskrevet mødereferat, der skulle gøre det ud for aftalen om opfyldning på grunden . Der er bare det ved det mødereferat , at midt nede på siden er der ændret i teksten i den sidste agtindsigt .Det er ændret til det negative for os.
En embedsmand sætter sig ikke ned og skriver en hel A4 side ord for ord med lige mange ord på hver linie og kun denne ændring midt på siden uden der er en grund til det ??
Man får jo reelt ikke agtindsigt når en kommunal medarbejder bare skriver noget på et stykke papir og sender ud .

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-10-10 22:04

Mon ikke der er lavet rævekager og lokomsaftaler for at få de kommunale regler og forordninger tilpasset hinanden ved kommunesammenlægningen.

Det må man leve med, sådan er systemet. Vi har selv stemt på de politikere der sidder ved roret.

Annuller spørgsmålet
Fra : tilhenrik

Dato : 08-10-10 21:47

jeg havde håbet på mere seriøse indlæg om brug og misbrug af magt i det offentlige klagesystem,som man er pålagt at skulle igennem, før en sag kan bringes for en dommer.Med de tvangsindlagte klageinstanser går der jo en rum tid før sagen kan bringes for en dommer.