/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Måle internethastighed
Fra : kondivand
Vist : 1476 gange
50 point
Dato : 27-09-10 16:15

Findes der et program, som eksempelvis automatisk hvert kvarter kan måle hastigheden af ens internetforbindelse - altså så man ikke selv skal starte målingen hver gang?

Jeg har en 20 MB forbindelse, men meget af tiden ligger den på 10-11 MB.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-09-10 16:32

Tja
så har du jo ikke en 20 Mb.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 27-09-10 16:36

Ingen udbydere kan holde den download-hastighed, som de "lover". Det har en del at gøre med, hvor langt du bor fra den nærmeste central samt kvaliteten af kobber i din telefonledning - Kører du derudover også trådløst forsvinder der også noget hastighed her.

Jeg betaler for 6 MB men downloader kun med ca. 4,5 MB, så et tab på ca. 25% er nok ikke urealistisk.

Bigfool

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-09-10 19:19

Du skal være meget heldig hvis du får hvad du betaler får. Det svare til at købe en liter mælk i føtex og når du kommer hjem er en 1/4 fordampet i den blå luft.... Sådanne har internetudbyderne kørt en fast politik de sidste mange år. Og hvis der ikke er nogle konsekvenser fra myndighederne i forhold til bøder/m.m. bliver de bare ved..... Så henvend dig til din udbyder og fortæl dem at du ikke får hvad du betaler for? Du kan teste din hastighed på http://www.speedtest.net/

Accepteret svar
Fra : ostemanden

Modtaget 25 point
Dato : 27-09-10 20:18

Tænk på, at der kan være MANGE ting, der påvirker din hastighed. For det første, så test ALTID din hastighed via kabel, hvis du er i tvivl om du får den korrekte hastighed. Firewalls, antivirus, routere osv. kan også have indflydelse. Så før du ringer til din internetudbyder og brokker dig over hastigheden, så sikrer dig lige dette:
Start maskinen op i fejlsikret tilstand med netværk(hvis du har windows installeret)
Tilslut din computer direkte til din udbyders udstyr (modem/router) udenom egne switche/routere (for at udelukke, at fejlen ligger i dit eget udstyr)

Hvis du stadig har lav hastighed, så giv dem et ring og hør... Men afstanden fra din bopæl til centralen har alt og sige, når du snakker hastighed og stabilitet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-10 20:41

Citat
Jeg betaler for 6 MB men downloader kun med ca. 4,5 MB, så et tab på ca. 25% er nok ikke urealistisk.

Bigfool

Jeg tror du praler lidt. Din opkobling er jo kun 1/8 af det du skriver. Desværre er der alt for mange der blander de to begreber MB og Mb.
Der går 8 Mbit på 1 MByte.

Hastigheden måles jo altid i Megabit/sek.

De programmer som måler hastighed, måler det over et tidsrum, hvor det sender et antal datapakker, som du så får et resultat af som et gennemsnit.
Hastigheden afhænger i høj grad af trafikken på det globale net, og her spiller det jo ind, hvor den server står, som du tester op imod. Så derfor vil din hastighed, hele tiden variere over tid!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-10 20:46

I øvrigt vil din forbindelses angivelse af hastighed, være afhængig af, om de opgivne data er med eller uden "Overhead", så hvis den er med overhead, kan du roligt trække de første 15% fra, resten bliver ædt op af trafiktætheden.

Det minder mig om, at jeg så en annonce fra TV, hvor de lovede på en 10Mb forbindelse: Op til 10Mb
Altså ikke en konstant 10 Mb

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 27-09-10 20:53

Citat
Du skal være meget heldig hvis du får hvad du betaler får. Det svare til at købe en liter mælk i føtex og når du kommer hjem er en 1/4 fordampet i den blå luft...

Det er sq en dårlig sammenligning McBobo
Det der er tale om er det der kaldes "Overhead".
Lad os bare bruge din mælk fra føtex som eksempel

Du går i føtex og køber en liter mælk. Får at kunne transportere din liter mælk skal du bruge noget indpakning, indpakning + selve mælken = det du betaler for
Det er det samme med netværk. du skal bruge en mængde data men for at kunne transportere det skal data ind i en indpakning, data + indpakning = det du betaler for

Tag evt og se denne lille film, den forklarer det faktisk bedre end tusind ord

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-09-10 21:59

Hej igen

Nu vil jeg ikke komme med en masse tekniske uddybninger eller forklaringer om "Overhead", påvirkning fra dv. programmer eller hvor lang serveren er fra din bopæl... Jeg syntes bare at man hører den samme historie igen og igen... En masse tekniske forklaringer!!!!!! Så kan det være dit og dat.....
Men det positiv fra internetudbyderne er at de nu skriver op til.... fek.s 10 Mbit.

Men hvor svært kan det være for internetudbyderne at skrue op for volumen i de tidsrum hvor der er meget trafik på nettet...

Hvis det skete inde for El-sektoren ville landet gå i sort... Her juster de hvor meget strøm der er behov for i given tidsrum.... Om natten er behovet ikke så stort da folk for det meste sover, mens om morgen hvor folk skal på arbejde og lige skal have en gang morgen kaffe, høre radio, tjek mail m.m..... Der er behovet meget større når ca 4.millioner mennesker står op +/-
Men hvis strømen blev bevaret som om natten, er der nok mange der ikke får sin morgen kaffe.
Man ringer så til sit El-selskab og klager over at sikringerne ryger hele tiden bare for at lave en kom kaffe.... Kan det virkelig passe? og svaret man får er du er for lang væk for El-værket, samt vi har "Overhead" på strømnette i øjeblikket... Men bliver bredere i løbet af natten.....

Så pointen er at internetudbyderne skal gøre som El-sektoren og ikke komme med en masse tekniske forklaringer... Få styr på det og lad være med at sælge noget man ikke kan overholde af lige vel....
Jamen, jamen, vil nogen sige.... Nææææ, længere er den ikke!!!

McBobo

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-09-10 22:28

McBobo: hvis du ikke vil sætte dig ind i det tekniske, så lad være at kommentere på det. Faktum er, at på forbindelser transporteret via kobbernettet (xdsl) er der er en hulens masse faktorer, som spiller ind når man snakker hastigheder. Og alle ikke alle forklaringer er 'bare dårlige undskyldninger'

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-09-10 22:41

Citat
Nææææ, længere er den ikke!!!

Nej man skal da heller ikke udtale sig om noget man ikke ved en rygende f** om!

Med elselskaber er det sådan, at hvis man laver mere strøm, end der aftages, så er det spildt energi, derfor skruer man ned for produktionen om natten.
Elselskaberne har jo også det samme fænomen som findes på nettet: kapasitet/båndbredde.
De ledninger som løber ud fra transformatorer, og ud på forbrugsnettet, har en ringe dimension, som betyder at det kun kan bære et X kilo Ampere (båndbredde), overskrides det, bliver ledningerne varme, på grund af den indre modstand.

Hos internet udbyderne, er det de mellemtrin på det globale net, som kun kan bære X Megabit, som sætter begrænsninen for hvad der kan køre samtidig.
Kobberkabler har en lille begrænsning, så derfor bruger man mange steder i dag lyslederkabler, som har en enorm kapasitet pr. fiber. Et sådant fiberkabel på hovedstrækninger, kan nemt indholde flere hundrede fibre.

At internetudbyderne bare kan skrue op for hastigheden, JA det kan de godt, indtil en vis grad, og så er det et spørgsmål om penge.

En internetforbindelse, er nok det som kaster flest kroner fra sig, for mindst muligt muskelkraft.

Jeg håber ikke det er for indviklet Mc Bubu

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 28-09-10 00:16

Næææ det er ikke for indviklet og navnet er McBobo og ikke Mc Bubu.... I har stadigvæk ikke fatte budskabet, men det er jo nok fordi i er total eneside og kan kun have en ting i hovedet af gangen.....

Lev i den boble i ikke kan komme ud af og lad mig lige hører for sidste gang hvordan internethastigheden virker....

Men held og lykke med din internetforbindelse "kondivand"
Håber du kan bruge alle de It-nørders-tekniske forklaringer til noget i forhold til din pengepung....

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-09-10 06:22

McBobo: Så du mener simpelthen, at udbyderne skal tage højde for, at hr. og fru danmark har virus på maskinen, at crosstalk ikke finder sted, at der ikke er noget som hedder "dårlig kobber", og man snildt kan køre en 20mbit på 5km kobberledning?

Hmm... Jeg ville gerne se dig åbne en ISP forretning, den vil blive lukket meget hurtigt igen!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-09-10 15:02

1 hvordan får du din forbindelse ind i huset/lejeligheden det er det første vigtige spørgsmål ?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-09-10 09:42

Spørgsmåler var om de er om der fandtes et program. PÅ min trådløse forbindelse kan jeg konstant se hastigheden. Så der findes nok et program. Jeg leder lige lidt..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 29-09-10 09:47

http://www.topshareware.com/Speed-O-Meter-download-7127.htm

Jeg tænker lidt at du måske kan den som en gadget, på skrivebordet. Kan ikke lige finde en. Måske andre kan?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-10 16:48

Er det 'sådan noget' du har i tankerne kondivand :

http://www.gl.com/netsurveyor.html?gclid=CNGovOG3tKQCFcosDgodJUivzA

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-10 17:04

Hvis det er dit web-site's performance? Så måske..? : http://www.gomez.com/instant-test-pro/

Til 'real-time' performance/speed for web-/net- forbindelser, prøv:

1.) http://www.filetransit.com/freeware.php?name=Webspeed_Simulator-1-3
2.) ..NEJ ...jeg tror ikke en sådan applikation er 'lavet' ..endnu

Jeg gætter på du stadig selv må teste din bredbåndshastighed manuelt ..når du får brug for informationen.
Hvorfor?
Fordi: Dét alene at 'polle' for denne information, automatisk, vha. et program/applikation vil degradere din brugbare båndbredde til noget ...som alligevel ik' vil være 'umagen' værd, at bruge båndbredde på !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : kondivand

Dato : 05-10-10 14:51

Tak for svaret ostemanden.