/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lama opskrifter
Fra : Klumme
Vist : 5012 gange
100 point
Dato : 23-09-10 18:39

Har anskaffet en død lama Den vejer ca 100 kg slagtet.

Men men...Jeg kan ingen steder finde opskrifter på den åndsvage kamel. Er der nogen som lige ligger inde med delikate opskrifter på lama, vil jeg blive glad.....mere end jeg er i forvejen.

Har osse søgt på spanske / sydamerikanske sider, men intet dukker op. Der er meget om og med Dalai Lama, men den gamle præst gider jeg ikke tygge i

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 23-09-10 18:43

Kan du ikke bruge opskrifter med kamelkød, når du skal tilberede lamaen?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-09-10 18:51

Det der folk staver lama helt forkert, nemlig med 2 l'er (i starten)

Så en googling på llama recipes giver 386000 hits, bare kom i gang

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-09-10 18:54

Åhhh Klumme du er da optimist

Er du sikker på at kræet ikke er selvdød?

Accepteret svar
Fra : amdam

Modtaget 110 point
Dato : 23-09-10 19:08

Du kunne måske bruge denne opskrift: www.ellenskitchen.com/forum/messages/328.html

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-10 19:40

var det den der var på springtur, som nu har måttet lade livet ?

Jeg håber den får en god medfart i køkkenet

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 23-09-10 19:44

Llama kan tilberedes på samme måde som oksekød. Lav bl.a. gode gryderetter med chili og andre krydderier. Jeg er ret sikker på at du er en knag i køkkenet, så hvad med at eksperimentere lidt med en gryderet med chokolade og chili?
God fornøjelse

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 24-09-10 06:58

På min side har jeg et par eksotiske opskrifter, bl.a på fyldt kamel!

Mon ikke du ka' bruge Lama'en i stedet?

http://www.dogvillestar.dk/2009/01/12/er-du-til-det-eksotiske/

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-10 07:17

Citat
Flå kamelen (det er et mareridt, at få skindet forbi puklen), lammet og hønsene. Tag indmaden ud og tør sveden af panden.

ha ha ha.... morsom læsning, dogvillestar

Kommentar
Fra : lham

Dato : 24-09-10 09:44

Det har med lama at gøre og så fra "hovedlandet Peru"-en lama har mig bekendt ingen pukler
Velbekomme med "kadaveret"

http://www.ellenskitchen.com/forum/messages/328.html

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-09-10 13:32

Hej Klumme.
Citat
Lamaen som mad
Har man lyst til at anvende noget lidt anderledes kød til husholdningen, så er lamakød en mulighed. Kødet er meget magert, og har en kraftig smag.
Vær opmærksom på at det skal stege langsomt ved meget svag temperatur.

http://www.ladylama.dk/5399368

Tænkte på at du måske kunne få lidt info. om opskrifter hvis du skrev til dem her.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-09-10 14:18

Ser spændende ud. Kommer tilbage senere...Har ikke tid nu

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-10-10 18:32

Hæhæ.
Sad og læste lidt om lamaer.
Fandt så dette....mon ikke du skal lave det lige som "kylling/kalvekød"
Citat
Historie
Lamaen er en af de 4 racer af lamaer, der findes i Sydamerika. Den vilde forfader til tamlamaen lever stadig vildt på stepperne i Sydamerika. Der findes ca. 3 millioner lamaer på verdensplan, hvoraf 70 % lever i Bolivia. Lamaen blev tæmmet for 4-5000 år siden og blev især brugt til transportdyr. Lamaen bruges stadig som transportdyr, men i mindre omfang pga. forbedrede veje og transportmidler. I Sydamerika holdes lamaerne i dag primært pga. deres uld, som især bruges til grovere sager som sække, snore og tovværk. Man kan dog sagtens spise lamakød, og det smager som en blanding af kylling og kalvekød.

Hvor er jeg spændt på at høre mere om det Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 02-10-10 19:20

Ved godt at jeg har sløvet lidt i denne tråd, men der har guddødemig været så meget. Har kontakt med en kok som bl.a. foreslår, at man kan behandle kødet som lam....er jo osse lidt i ortografisk familie med lama - Der mangler kun a'et

Har ikke haft gang i noget endnu, men vil klart prøve lammemodellen.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 09-10-10 23:14

Tak for svaret amdam.

Denne tråd skal jo slutte et sted. Jeg har prøvet sammenkogte retter og noget helstegt. Det er OK, men ikke noget særligt. Så jeg tog en hurtig beslutning og solgte resten af kræet videre. Lama kan de æde i Sydamerika, så napper vi det som er mere nationalt - Ko, gris, kalv, lam og fjederkræ Men sjovt at prøve.