/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Selvhævende mel
Fra : stjerneboern
Vist : 10788 gange
50 point
Dato : 20-09-10 22:43

Hej. Er der nogen der skal hjælpe mig med forskellen på færdigkøbte selvhævende mel, og den når man selv bager og blander mel /bagepulver sammen.
Hvad er den anden bedre til ??? og hvorfor skal man bruge den istedet for selv at blande mel /bagepulver sammen.
(ved så godt at man kan lave den selvhævende mel selv).
I mange opskrifter står der at man skal bruge selvhævende mel, og den man køber koster 55 kr for 1½kg det er lidt dyrt, især når man ikke ved hvad den gør bedre .
Men måske ligge nogen inde med en god forklaring

Accepteret svar
Fra : vigil

Modtaget 60 point
Dato : 20-09-10 22:56

Jeg tror, at den simple forklaring er, at opskrifter med selvhævende mel er direkte oversat fra engelsk/amerikansk

I den engelsktalende verden skal det helst være så nemt som muligt, så alt bagemel er fra fabrikken tilsat bagepulver/hævemiddel.
Min egen erfaring er, at det hjemmelavede danske selvhævende mel er fuldt på højde med det (for det mest importerede) færdigblandede.

Så fortsæt du bare med god økonomi

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-09-10 13:13

Hejsa.
Se her.
Citat
Wikipedia er din ven:

Self-rising or self-raising flourThis is "white" wheat flour or wholemeal flour that is sold premixed with chemical leavening agents. It was invented by Henry Jones. It can also be substituted by Maida when cooking under the Indian Cuisine. Typical ratios are: U.S. customary:
one cup flour
1 to 1½ teaspoon baking powder
a pinch to ½ teaspoon salt
Metric:
100 g flour
3 g baking powder
1 g or less salt

Oversat skal du tage 100 g. mel
tilsætte 3 g. bagepulver
og lidt salt.
Så har du en selvhævende mel til "ingen" penge.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 21-09-10 19:32

Tak men jeg har opskriften på selvhævende mel, men havde bedt en anden om at købe 2 poser færdig lavet, og fik et slagtilfælde over prisen. Så kunne det være interessent at vide om det ene er bedre end det andet til den pris.
Men som du skriver Vigil, er der nok rigtigt at over på den anden side skal alting være så nemt så muligt og derfor er den lavet
Venter lige og ser om der evt skulle komme en bedre forklaring

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-09-10 20:52

Min kusine i USA køber den selvhævende mel og hun har nu prøvet min måde, med alm mel og selv tilsætte bagepulver. Der er ingen forskel om hun bagte med det ene eller det andet. Det smager ens og konsistensen er ens.
Hun bruger stadig det selvhævende mel fordi det i USA er billigere end det der ikke selv hæver.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 21-09-10 22:05

Som supplement, så er her historien bag opfindelsen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Jones_(baker)

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 23-09-10 13:27

Hej Vigil.
Der kommer vist ikke flere gode forklaringer til dette indlæg.
Og din forklaring lyder som noget jeg også ville have sagt.
Så jeg bruger bare min egen opskrift fra nu af, så undgår jeg at blive fattig på mel

Godkendelse af svar
Fra : stjerneboern

Dato : 23-09-10 13:27

Tak for svaret vigil.