/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
12 volt batteri
Fra : OleP
Vist : 1353 gange
50 point
Dato : 15-09-10 22:14

Kan man få et for "stort# batteri til sin bil...kan jeg montere et 12v 80amp uden der sker noget?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-09-10 22:29

Hvis dr er plads, sker der ikke noget ved det. Du skal så også tænke på højden, om der er plas når du lukker hjelmen.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 15-09-10 22:35

Jeg har en audi med masser plads til batteri..den har bare kørt elendigt og det batteri der sad monteret har vist været for lille,med for få amp...12v 50 amp...
Nu har jeg fået en nyt "brugt" nautilus exide 12v 80amp og ville prøve at montere det...Kan man risikere at bilen ikke køre ordentligt hvis der ikke er power nok på batteriet?

Mvh

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 15-09-10 22:58

Det er generatoren der lader batteriet op.
Batteriet holder ikke spænding af sig selv.

Det er en tung metode ( ... !!!) at skifte rundt på batterier for at fejlsøge problemet.
Det er noget lettere at måle med et voltmeter hvad der egentlig sker.
Prøv at måle på batteriet under disse 2 betingelser :

a) når motoren har stået stille natten over - uden at starte - eller bruge strøm til noget som helst i bilen.
Så skal spændingen direkte på batteripolerne være mindst 12,45V.
Ellers er batteriet enten afladt eller defekt.

b) Når motoren kører og den har kørt i mindst 10min efter start.
Så skal spændingen på batteriet være mindst 13,90V og højst 14,35V.
Ellers har du en fejl i generatoren eller kablerne fra generatoren.

Det er MEGET vigtigt at du overholder betingelserne for de 2 målinger, ellers fortolker du tilstanden forkert.

Kommentar
Fra : OleP

Dato : 15-09-10 23:10

okay - men kan man risikere at det batteri der nu sad der da man købte den har været for lille?..altså den tidligere ejer har måske købt et billigt et i bilka....der sidder jo en masse elektronik og styreboks -fuelstyring osv der skal bruge noget power...måske derfor den har kørt "dårligt" eller?

Mvh

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 16-09-10 05:50

For at svare på dine 2 spørgsmål så er svarene: NEJ, JA.

Det er altid bedre med et større batteri end et der er for lille. Specielt om vinteren når man køre med varmeblæser, el-vagrude m.m. tændt, så er dt godt med et større batteri. Det kan ske at bilens generatot ikke kan nå at lade batteriet helt op, hvis du køre korte ture.

Hvis der er plads sætter jeg som regel også et større batteri i mine biler, når det originale skal skiftes.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-10 14:12

Hvis batteriet hedder Nautilus, er det nok er specielt bådbatteri, og det er beregnet til at holde lanterner, "positionslys", radio, ekkolod mm. kørende i lang tid ad gangen, mens et bilbatteri fortrinsvis er beregnet til at starte med og så blive opladet igen og ikke så meget andet. Det er sandsynligvis IKKE anbefalelsesværdigt til din bil. Kunne du derimod klemme et BILbatteri på 80 Ah ned i holderen og lukke låget til maskinrummet bagefter, vil det nok være en udmærket ide, især hvis vi får samme slags vinter igen.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 16-09-10 16:03

Citat
kan jeg montere et 12v 80amp uden der sker noget?

Kort og Godt JA,..

du kan være ganske rolig,.. så længe det 'kun' er 12 volt,.. (altså ikke 6 v eller 24 v)
du kan for den sags skyld montere verdens største 12 volt batteri,
med 1000 millioner amp/h

hæng evt en trailer bag efter bilen,.. og monter batteriet der det er komplet ligegyldig,.

batteriet skal ikke være ret stort for at bilen kan køre, (hvis den blev 'skubbet' igang)
grunden til at batteriet er så stort som det normalt er (omkring 50 amp/h til en benzin bil)
er at startmotoren (selvstarteren) også skal kunne starte motoren i ekstreme tilfælde,
fx 30 graders frost om vinteren,... DÈT kræver et kraftigt batteri,

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-09-10 18:14

Køb et batteri til en bus , så har du ampere nok

Men bilen kører ikke bedre af det. Hvis din motor går ad h....... til, ville jeg da finde årsagen først frem for, at skifte diverse ting ud. Det kan sagtens skyldes for lav spænding, men som du allerede har fået at vide, er det så spændingsregulatoren i generatoren. Hvis den fungerer og generatoren lader optimalt, kan du i princippet klare dig med batteriet fra en havetraktor. Og nu inden det for alvor bliver koldt, er det nok værd, at få bragt i orden.

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 16-09-10 19:12

husk på at det ikke er batteriet der laver strømmen til køreturen
men generatoren hvis du har brug for størere bat så skal du også have en støre generator
hvis batteriet bliver støre så skal generatoren lave mere for at det er laddet op.
men mål spændingen på generatoren hvis du mener at spændingen er for lav på bilen.
et exide batteri er moske ikke bedre end de lidt billigere
men find et batteri mærke som passer dig

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-09-10 19:32

Et batteri skal ikke lades med meget mere end der bliver tappet fra det, så ud over ladning efter start skal generatoren først og fremmest klare bilens forbrug til kørelys, defroster og meget mere. Og et stort BILbatteri klarer en vinterstart meget hurtigere end et lille, så det store batteri kræver faktisk mindre af generatoren. Men husk: Der er forskel på marinebatterier og bilbatterier

Godkendelse af svar
Fra : OleP

Dato : 16-09-10 19:44

hehe - takker for ALLE jeres svar...så er det vist skåret ud i pap kæresten min var træt af mit elendige batteri-vrøvl og købte idag et bil-batteri /80amp til----hold fast...1700 så nu burde det holde i laaaang tid.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 17-09-10 00:19

Du er sgu en heldig rad! Men få lige målt, at generator og spændingsregulator er i orden, ellers tapper du bare det dyre batteri, - og vinterkulde og et "fladt" batteri er en dårlig kombination.