/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
små fluer
Fra : PrivateDK
Vist : 4589 gange
100 point
Dato : 14-09-10 15:53

Jeg har nogle små fluer der svirrer rundt i stuen.
Det er ret irriterende. Jeg har ikke frugt liggende, så det er nok en potteplante der er hjem for dem.
Er der nogen der har et godt husråd til at fjerne dem, evt. noget jeg kan sprøjte ved alle platerne uden de tager skade. Kan man bruge sulfo?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-09-10 15:58

Hej og ØV.

Det er med garanti bananfluer i en plante du har købt.
Der er desværre ikke andet at gøre end at potte planterne om.

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 14-09-10 15:58

bestemt ikke sulfo...få planten til at visne

lidt mere info finder du her:http://www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/1261.html

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 14-09-10 16:21

Jeg hører til de lidt dovne, så jeg prøvede et fluemiddel http://www.bayergarden.dk/da/produkter/fluemidler/kvit_fluespray.html

Jeg sprøjtede efter anvisningen og gentog dette igen efter en uge. Nu er der gået en måned og der har ikke været en eneste af de små fluer.

Midlet kan købes i silvan eller andre større forretninge.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-09-10 16:39

Bananfluer har et meget kort liv, måske en uge eller så, så hvis kilden fjernes er fluerne også snart væk.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 14-09-10 16:41

Hejsa,

Der er forbasket mange af de små sa..... i år. Vi har aldrig haft så mange som i år og der er ikke kommet nye planter ind ;-(
En god løsning og jeg er med på en lytter

,-) Bluesky

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 14-09-10 16:54

Jeg har de små fluer i hjemmet og i første omgang opdagede jeg dem i en stor potteplante med en blomst der ikke måtte tørre ud. Ud kom blomsten og fluerne forsvandt næsten. I øjeblikket kommer de fra vores gulvafløb på badeværelset. De forbandede fluer elsker fugt.
Vi har renset gulafløbet grundigt og nu har vi kun en enkelt flue i ny og næ.

Men led efter fugtige steder, der bor de.

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-10 17:14
Kommentar
Fra : ove112

Dato : 14-09-10 17:30

sæt hvidløg i så mange potter som mulig toppen kan spises 2 fluer med en smæk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-09-10 22:30

Citat
Vi har aldrig haft så mange som i år og der er ikke kommet nye planter ind ;-(

Kom lige til at tænke på ..... er planterne købt i Netto ??
Der lever de af at sælge planter med bananfluer

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 15-09-10 05:09

sæt potterne i en plastpose

og luk med et elastik

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-09-10 16:32

Har omkring 30 potter i stuen, der alle er over ½ år gamle. De har ikke været vandet i 2 uger. Er lige kommet hjem fra ferie. Søger stadig efter hvilken plante de bor i. Skal nok vende tilbage når jeg finder synderen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 15-09-10 19:27

Prøv lige dit gulvafløb. I både køkken og bad men især i bad. Da vi kom hjem fra ferie var der ikke en eneste i stuen men rigeligt på badeværelset. Og jeg har ingen planter på badeværelset.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 18-09-10 20:00

Nu har jeg gået og ledt efter de ski.. fluer et par dage, men kan ikke finde nogen mere.
De er pist væk. Jeg er selvfølgelig lykkelig, men kan ikke få testet de fine foreslag.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 25-09-10 14:58

Tak for svaret Klaudi.
Jeg fandt en plante hvor der lettede et par stykke da jeg vandede den for et par dage siden.
Gennem dit link prøvede jeg at bruge kaffegrums og jeg har ikke set nogen siden.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-09-10 15:15

Velbekommen