/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plantekasser/højbede
Fra : stjerneboern
Vist : 6751 gange
100 point
Dato : 14-09-10 01:22

Jeg vil gerne lave nogen plantekasser ca. 60 cm høje. Har ikke besluttet mig endnu om der skal være bund i, men spørgsmålet lyder:
Kan jeg give mit træ trætjære indvendigt nu når stolperne får alligevel, skader det jorden og planterne i mine nye kommende højbede ??? eller er det bedre at bruge tagpap ???.
Jeg gider ikke at de bliver ødelagt efter 5-8 år, men er der nogen forslag til noget bedre ???

Glæder mig til at høre om der er nogen gode råd på vej til mig

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 14-09-10 06:13

Jeg har givet vores trætjære blandet med linolie, det har jeg gode erfaringer med fra en træterrasse.

Men højbedene (som jeg ville lave uden bund, ellers skal du vande (endnu) mere i kasserne, betyder konstant kontakt med fugtig jord, så der er grænse for holdbarheden.

Skal det være rigtig godt skal du nok købe robinietræ, men det koster.

Så jeg har valgt lærke (terrassebrædder), og regner med at skulle skifte brædder engang imellem, det er til køkkenhaven, så det kan ske om vinteren, når det bliver aktuelt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-10 06:53

Vi har brugt trykimpræneret træ og foret med kraftig plastaic.. sat fast med hæfteklammer

Der var ikke bund i, for vandet skulle kunne komme væk.

Vi har også haft højbede, bygget op af super8 plantesten

http://www.skagenbeton.dk/dbeton/St%C3%B8ttemure/Super8plantesten/tabid/4713/language/da-DK/Default.aspx

Også uden bund

Kommentar
Fra : lham

Dato : 14-09-10 07:13

Mig bekendt er trætjære det samme som Finsk Tjære. Det lugter godt af havn og tovværk, men vist meget giftigt ( gamle sveller bla behandlet med det -og de er nu forbudte . Har for mange år siden haft svelleindrammede køkkenhavebede. Turde i dag ikke bruge trætjære i nærheden af køkkenhaveafgrøder. Trykimpræknering er jo heller ikke uproblematisk
Havebassinfolie er ufarligt-og så med masser af huller i bunden. Holdes jo på plads af jord/sand udenfor og køkkenhavejorden indenfor men fylder jo mere da det bliver skrånende sider. Jernplader er ok ruster pænt og holder i mange år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-09-10 07:22

øv hvor jeg kan stave

plastaic=plastic.... vi fjernede kassen efter mange år, da vi blev trætte af at se på den, senere fortrød jeg og lavde så en af plantesten

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-10 08:56

Iahm, du blander trætjære sammen med det giftige, og nu totalforbudte kreosot.

Trætjære er rimelig ugiftigt, laves ved opvarmning af træ, og er brugt til norske trækirker i over tusind år.

http://www.gamle-huse.dk/Default.asp?m=83

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-09-10 09:53

du skal lave en pæn kasse af træ eller hvad du nu foretrækker. så skal du sætte plane eternitplader indvendig. de skal holde ca 1 cm fra træet så der er luft hele vejen rundt. lav en pæn kant foroven i form af et ca 10 cm bredt brædt som skjuler kanten af eternitpladen. så har du et højbed der holder i rigtig mange år.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 14-09-10 10:00

uhhhhhhhhhha , det er godt nok mange fine svar.
jeg mener nu at jernbanesvellerne rigtigt nok var giftige, men det havde vist ikke så meget med trætjæren at gøre vel ??? var det ikke noget de var dyppet i, for hvis det var så giftigt var det så ikke taget væk fra hylderne :).
Jeg finder ideen med at hælde linolie i interessent. Det ville stå godt til min ide om at vedlige holde træ
Har tidligere lavet en terasse i Douglas brædder, ligger prisen på robinietræ i samme pris klasse mon ??
Men kan de så holde med behandlingen eller skal de mon også fores med plastic ??
Jeg kan desværre ikke have plantesten i haven min
indtil videre tak , glæder min lige til at få rundet det af :)

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-09-10 10:06

linolie er et organisk materiale og alger elsker det. det er ganske ugiftigt og derfor vil der komme uanede mænger af alger på det. hvis du vil bruge noget med linolie i, skal du bruge farveløs gori 22 og tilsætte ca 15-20% rå linolie.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-10 11:44

Som nævnt har jeg haft terrasse behandlet med linolie og trætjære, ingen alger, ren linolie er algeguf, trætjære er ikke.

Trimare45s model med eternit, eller andres med plastik er sikkert en god ide, uanset hvad man vælger af træbeskyttelse. Jeg havde selv tænkt at bruge plastikfundamentsplader, der har knopper til at holde afstand, men de koster kassen når de skal købes i store ruller, så for mig ville det mange år frem være billigere at skifte træet, når det gi'r op.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 14-09-10 13:12

Det jeg har stående af linolie er rå linolie med fungicider i, men det bliver jo ligesom fortyndet nå/hvis man blander det med trætjæren. Så skal der vel tilføjes ekstra fungicider i ??

Men der er vel også kreasot ( er det ikke det giftige da , og er forbudt ) ) i trætjæren (er det samme skuffe som stenkulstjære)? og hvis det er i alm. træbeskyttelses midler hvor der er tilsat fungisider så må gori 22 jo være fin men forstå så ikke lige helt hvorfor jeg så også skal bruge rå linolie (har den ståede og vil være fint at få den brugt ) men hvorfor ??

Vil også gerne vide om det ikke er giftigt at bruge trætjære på noget med fra jord til bord
Som i nu kan høre vil jeg gerne have noget træ der kan holde resten af min tid :) helst.
Og har ikke noget imod at give mit kommende træ den bedste løsning.

f.eks Robinia træ har en fin lang holdbarhed også i tæt kontakt med jord/vand. Er det så ikke fint nok uden af skulle give det noget ?? måske bare lige lidt tagpap i kanten nederes :)
Skal jo ikke ødelægge det gode træ så det ikke kan ånde.:)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-09-10 15:44

Linolie er ret godt til at beskytte træ mod fugt, bl.a. fordi det udvider sig ved tørring og lukker smååbniinger i træet.

Trætjære var på nippet til at blive forbudt af EU for nogle år siden (sikkert fordi folk i Bruxelles aldrig havde hørt om det, det bruges mest i norden), men blev frifundet, det bruges også i medicin og fødevarer.

DET betyder jo ikke at det er helt ugiftigt, det er der nemlig ikke noget der er, men de kræftfremkaldende og forbudte tjæreprodukter er lavet af kultjære.

På robonie kunne du sikkert nøjes med dit linolie med fungicid, selv ville jeg foretrække trætjæren for kunstige fungicider, men det er jo en smagssag, jeg tror dog ikke nogen af delene vil kunne smages i afgrøderne.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-09-10 16:50

Jeg har valgt lærketræ i mine højbedekasser og har ikke behandlet med noget som helst, idet jeg har anlægsgartnerens ord for at det ikke var nødvendigt. Jeg har ikke tiltro til at smørre med noget som helst, da jeg forsøger at dyrke økologisk.

Mine er uden bund.

Men grunden til at jeg lige blander mig : mine kasser er 1mx 3 m og omkring 50cm over jorden- og jeg ville idag, nok have valgt at lave dem lavere.

Jeg synes de tørrer meget ud om sommeren. Har blandet kompost i osv osv. Det er godt om foråret hvor jeg dækker med fiberdug- så tingene kommer hurtigt, men hvis man er nærig med at vande i de varmeste solmåneder, vil jeg bare lige advare omkring højden. ( for at ridse fordele og ulemper op)

Da, jeg havde bede med kun 20 cm over jorden, skulle jeg ikke tænke nær så meget på vanding. Solen direkte på en stor flade udtørrer altså temmelig meget.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 14-09-10 17:26

Vil bare lige vise dig højbede kasser i lærketræ

http://peecee.dk/upload/view/266188

kasserne i lærke træ -1 år gamle og sådan ser de stadig ud-og jeg har ingen alger haft.

det første år er de selvfølgelig mere gyldne i det.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 14-09-10 17:37

der findes brædder af beton +brædder af genbrugs plastik ligner brædder

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-09-10 16:16

Jeg siger tusind tak for alle svarene.
Jeg tror jeg ringer til et firma der forhandler Robinia træ og hører om hvad jeg skal give af behandling. Jeg hælder meget til træ der kan holde i 25-40 år med god kontakt til jord/vand :).

jeg giver point til vagnr

Godkendelse af svar
Fra : stjerneboern

Dato : 16-09-10 16:18

Tak for svaret vagnr.
Det var lige det jeg faldt for . Elsker holdbart træ, og så må jeg se hvad firmaet siger om behandlingen

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-09-10 16:22

Selv tak, og god fornøjelse med højbedene

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 17-09-10 17:14

TTTTTTak