/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fyldte tomater
Fra : pifo
Vist : 7106 gange
50 point
Dato : 11-09-10 13:36

Jeg skal bruge en opskrift på fyldte tomater. Dem er der da nogle stykker af, men er der nogen af jer, der har en favorit opskrift på netop dette?

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-10 13:37

Skal måske lige tilføje, at de skal serveres til kalvefilet med madeira-sauce og hele smørstegte kartofler.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 11-09-10 13:39

Hvad tid var det jeg skulle komme??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 11-09-10 13:52

Jeg kan godt li' de tomater der er fyldt med flødeskum og revet peberrod

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 11-09-10 14:13

Hej pifo

Øjhh det lyder lækkert !

Ligesom Nordsted1 er jeg vild med dem, der er fyldt med flødeskum og peberrod (gerne så det river lidt i næsen)

Jeg ved ikke om denne her passer til menuen - men jeg synes under alle omstændigheder at de er lækre...

Fyldte tomater m/ guacemole

Tilberedningstid: 15 min.

8 store tomater
Guacemole af 6 avokadoer (se næste opskrift)
25 g hasselnødder

Toppen skæres af tomaterne, som udhules med en ske. Fyld tomaterne med guacemole, drys hakkede hasselnødder over og sæt tomat-toppen på. De fyldte tomater kan evt. lægges på et salatblad og spises som forret.

Guacemole

Tilberedningstid: 5 min.

6 avokado
1 tsk salt
1 spsk citronsaft
evt. 2 spsk yoghurt naturel / tykmælk

Avokadoerne skrælles og stenene fjernes. Alle ingredienser blendes eller moses sammen. Serveres med det samme da guacemolen bliver brun af at stå i længere tid.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-10 15:59

Uh, begge opskrifter lyder lækre, men jeg havde nu forestillet mig, at det skulle være varme tomater.
Det fik jeg jo ikke lige skrevet - sorry

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-09-10 16:03

Alternativ peberrodscreme:

200 g græsk yougurt 10 %
2 spsk. reven peberrod
1tsk. sukker
1 tsk. hvid balsamico eddike

salt og peber.
evt. drys med persille/fint revet peberrod

fra suværene salater og buffeter

Jeg har ikke selv prøvet den, skal jeg indrømme, så det er jo lidt ved siden af til dit spørgsmål.

synes bare det lød lækkert

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-09-10 16:05

Ok de varme tomater har jeg prøvet:

Halver tomater, skrab pulpen ud.

tilsæt hakket persille med lidt presset hvidløg ( brug lidt af saften fra pulpen)

sæt på bageplade, drys med salt og rasp og varm i ovnen til de har taget farve i kanten.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-09-10 16:07

ups glemte lige, der dryppes med olivenolie

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 11-09-10 16:47

Ovn-omelet med bagte tomater.pdf
Tærte med Feta og tomater.pdf
http://peecee.dk/upload/view/265744

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 11-09-10 17:13

Uh, jeg er da vist besværlig
Det skal være fyldte tomater - og så varme
Jeg forestiller mig fyld af champignon, bacon eller andet...???

Hvidløg og persille er bestemt godt, og måske skal jeg ende med det. Havde bare forestillet mig noget med mere "gods" i.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-09-10 18:49

hej

du kan sagtens supplere med lidt ristede champignon og evt. lidt ricotta, så det samles lidt.

hvis du vælger den løsning.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 11-09-10 23:30

Har ofte selv brugt denne opskrift på fyldte tomater:
http://arla.dk/opskrifter/Langtidsstegt-kalvefilet-og-fyldte-tomater/

Accepteret svar
Fra : janni_s

Modtaget 50 point
Dato : 12-09-10 00:48

jeg plejer at stege bacon, basilikum, løg, tomat indmad med kogte ris. så tilsætter jeg lidt hvidløgsost, lader det smelte og til sidst pinjekerner i.
og så putte det i tomaterne og så i ovnen ca. 20 minutter

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 23-09-10 13:26

Tak for svaret janni_s.