/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Indregistring af bil
Fra : monique1983
Vist : 2503 gange
20 point
Dato : 10-09-10 16:54

Hej

Vi købte en bil for stykke tid siden der var afmeldt. Vi har nu fået den gjort klar til syn.

MEN MEN MEN - registreringsattesten er bortkommen. . .

Vi vil jo gerne have den indregistret den, men hvordan gør vi nu det? Da den sidst var indregistret var det ved en anden ejer, som jeg ikke husker navnet på.

Bil blev solgt gennem en brugtvognsforhandler, for den forrige ejer.
Papirene fra salget har vi stadig.

Er der nogen der ved hvordan det fungerer?

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 10-09-10 16:56
Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-09-10 18:57

hvis bilen bare er afmeldt, kan du få en ny registreringsattest ved henvendelse til motorkontoret. det er muligvis under borgerservice nu.

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 10-09-10 19:07

Det link er til hvis bilen er indregistret og registreringsattest er bortkommet

Bilen er afmeldt, og den gamle registreringsattest står i den gamle ejers navn. (kender ikke vedkommen)

Det jeg tænker er, kan jeg uden den gamle registreringsattest, bevise jeg har købt bilen.

når bilen er afmeldt, og man skal have den indregistret, skal de så ikke se at registreringsattesten, hvor der står den er afmeldt?

Kunne være jeg skulle prøve at snakke med SKAT i morgen i stedet

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 10-09-10 19:27

nej nej, hvis du har en kvitt på bilen med stel nr. på kan du gå op og bestille en ny på motorkontoret på det der hedder "en bortkommen reg attest" det har jeg gjort flere gange (jeg er bil handler) det er for dumt at bestille en ny i tidligere ejers navn, det behøves man ikke mere.

"det er den der har kvitt. på bil der ejer den" siger loven reg attest kan alle jo stjæle hvis de vil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-09-10 20:26

Registreringsattest er ingen dokumentation af ejerskabet, men mere et dokument, som viser at der er betalt registreringsafgift. Da kat jo også har oplysningerne i computeren, kan de mod honorar levere en ny reg attest.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-09-10 22:44

Monique
Du skal henvende dig på nærmeste motorkontor...og medmindre du bor i Silkeborg som har eget motorkontor, så er det SKAT på din kommune du skal henvende dig til.

Der skal du få en ansøgningsblanket til at bestille en genpart af registreringsattesten.

Der skal påføres bilens stelnummer og tidligere registreringsnummer og erklæring på at attesten nu også er bortkommet og under hvilke omstændigheder...og medmindre du har en pokkers god undskyldning, så kræves den tidligere registrerede ejers underskrift på ansøgningsblanketten, og det er for at forhindre bedrageri med evt. stjålne biler o.s.v.
Det koster et lille gebyr, mener det er 50 kroner som skal betales når ansøgningsblanketten afleveres.

Jeg håber du fik attesten med da du købte bilen,¨så du ved der findes en registreringsattest, for hvis det drejer sig om en bil der af en eller anden årsag er udgået af registeret, så har du et problem med en bil du ikke kan få på plader medmindre den på ny afgiftsberigtiges

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 11-09-10 07:55

Er godt klar over hvor jeg skal henvende mig

Jeg synes at det er lidt forvirrende, at der er to versioner af hvad man mener der er det rigtige at gøre.

Min formodning siger mig at dét "Dova" taler om, er når bil ER indregistreret.
Den blanket har jeg kigget på, men den ser ud til at det er kun hvis der er plader på bilen - og skal omregistreres fra en ejer til en anden.

Jeg må se hvad SKAT /synshal siger på mandag.

Morten75 - jeg håber at det forholder sig som du siger. Så har jeg ikke nogle problemer, da jeg har en kvittering fra bilforhandleren med stelnummer/1. ind.registrering.

Kommentar
Fra : morten75

Dato : 11-09-10 15:39

Nu vil jeg jo ikke opfordre til ulovligheder, men man kunne jo forstille sig at du havde fået reg attest. og var kommet til at smide dem i vaskemaskinen med et par bukser, så den er helt opløst= væk. så er det dig der skriver under på at den er blevet helt væk. det kan være det ikke er nemt at få tidligere ejer til at skrive under. så bliver den nye sendt til dig og du kan få bilen synet. Dova har ret i at det kan blive et problem hvis bilen eks. har været total skadet og afmeldt af forsikringen, så mister bilen sin identitet og der skal betales afgift på ny. men så må du vist at en snak med bilforhandleren som du købte den af.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 11-09-10 17:34

Citat
Min formodning siger mig at dét "Dova" taler om, er når bil ER indregistreret.

Absolut ikke nej.

Du skal, som jeg skrev, under alle omstændigheder have rekvireret en genpart af bilens registreringsattest...fremgangsmåden er som jeg nævnte.
Og du kan ikke komme til syn uden en registreringsattest

Og nej, den rigtige blanket har du ikke kigget på hvis det er en der omhandler ejerskifte:
Citat
Den blanket har jeg kigget på, men den ser ud til at det er kun hvis der er plader på bilen - og skal omregistreres fra en ejer til en anden.

Den du har kigget på, er i så fald en omregistrerings-/anmeldelse til syn-blanket.

Ansøgningen om genpart af registreringsattest er bare et enkelt A4 ark og kun til det ene formål, uanset om der er plader på bilen eller ej

Citat
Morten75 - jeg håber at det forholder sig som du siger. Så har jeg ikke nogle problemer, da jeg har en kvittering fra bilforhandleren med stelnummer/1. ind.registrering

Tro mig..det gør det ikke, jeg har beskæftiget mig mere eller mindre med den slags i 30 år.
Som privatperson kommer du ingen steder uden den underskrift fra tidligere ejer.

Citat
Nu vil jeg jo ikke opfordre til ulovligheder, men man kunne jo forstille sig at du havde fået reg attest. og var kommet til at smide dem i vaskemaskinen med et par bukser, så den er helt opløst= væk. så er det dig der skriver under på at den er blevet helt væk.

Vel er det da ej, når registreringsattesten stadig har påtegnet en anden ejer.
Der skal endda skrives under at det er ok, at attesten sendes til en ny ejer og ikke det navn der står på den bortkomne attest.

(Og ja...jeg ved godt, godt at bilhandlere har lidt længere snor på det område)

Egentlig underligt nok, når tages i betragtning, at der er visse bilhandlere der ofte laver nummeret med nye registreringsattester for at kunne gensælge de biler de uberettiget henter hjem hvis købere ikke lige betaler til tiden...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-09-10 01:16
Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 14-09-10 06:22

Tak for svaret dova. spurgte ved syn - og de mente du havde ret. Dog fandt vi heldigvis attesten efter langtids søgen