/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
opvaskemaskine vasker dårligt sidst i pr
Fra : ljras
Vist : 2586 gange
20 point
Dato : 02-09-10 22:42

Jeg har en opvaskemaskine Bosch SVG 5603/13 (fd7913 74011 typ s9vt1b). Den er begyndt at vas´ke dårligt og lyder ikke som den plejer. Jeg har haft spulearmene skilt ad, de er rene, det samme er filtre og hvad jeg kan komme til indefra. I starten kører den normalt og når jeg åbner den kører begge spulearme normalt, men når den kommer halvt hen i programmerne hvor vandet er varmt kører den øverste spulearm ikke rundt og den nederste kører langsomt - det er når der er 25-36 minutter igen af programmerne. Jeg har også prøvet at køre 2 gange opvaskemaskinerens igennem. Hvad kan der være galt, og hvad skal der skilles ad - fejlsøges på først?

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 10 point
Dato : 03-09-10 07:03

Det tyder på at det er galt med programmet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-09-10 10:19

Der er filtre i bunden af maskinen. Også et meget fint, som kan stoppe med papirtaver, og som så kan være ret beværligt at rengøre.

JHvis der er modstand i tilløbet til pumpen vil man kunne få kavaktion, hvor vandet koger i pumpen og den yder meget mindre.
Forklaringen er meget teknisk og kræver solig fysikkunden for at kunne forstås.

Det sker lettere jo varmere vandet er.

Pumpen ødelægges af det i læmngden, så du skal ikke køre med maskinen, før filteret er helt rent. Køb eventuelt et andet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-09-10 10:31

Hold øje med vandstanden når du åbner maskinen for at se om armene kører rundt.
Hvis vandstanden er lavere så tabes vandet og der er ikke nok vand til at få armene i bevægelse.

Er der samme mængde vand, så er det som transor siger - sien i bunden som bremser vandet.

Godkendelse af svar
Fra : ljras

Dato : 04-09-10 15:15

Tak for svaret bjarnebr.