/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fif og gode idéer til hummer
Fra : Klumme
Vist : 1195 gange
100 point
Dato : 31-08-10 03:42

Skal have gæster til hummer. Nogen som har selvprøvede gode idéer til dip eller andet tilbehør.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 31-08-10 06:18

Jeg lavede to danske hummere for små 14 dage siden, den ene flækket (efter et par minutters kogning, så den var død) og grillstegt, den anden kogt, hjemmebagte boller og en dip af mayo, rørt sammen med ligeså meget yoghurt, salt, en anelse chili og friskhakket esdragon, en flaske champagne, dejlig bryllupsdagsfrokost.

Dippen må endelig ikke være voldsomt krydret, hummersmagen er ret sart, og skal ikke druknes af en dip med masser af hvidløg, chili o. lign.

Husk at fjerne mavesækken ved hovedet, fjerne tarmen og knække kløerne, og god fornøjelse med gæsterne.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 31-08-10 06:24

serverede det engang sammen med brugsens skaldyrsdressing, alm flüte, hele kogte artiskokker og så en krads hvidløgssmør til at dyppe flüte og artiskokblade i.. det var vistnok en succes. og hvis du så køber et par dåser hummersuppe fra bornholms konservesfabrik (det SKAL være fra bh ) så smider du hummerskalderne deri og koger det lidt, sigter det.. og så har du også fantastisk skrub-af-mad

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 31-08-10 06:26

Vi laver gerne hummer på grillen. Det er festligt, at gæsterne er vidner til processen.
Vi laver en variation over nedenstående opskrift. Brug de krydderurter, du lige har - uanset om det er persille, dild, basilikum eller....

http://www.madabc.dk/Hel+hummer+dækket+af+vilde+krydderurter+på+grill.aspx?id=0&type=15&dbid=8728f340-19d2-4178-9f7f-b729a704963f&t=128566544180000000

Alm. koldt smør til...

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-08-10 08:16

Husk at binde en kraftig ståltråd i hummeren før du klipper elastikkerne på kløerne og smider den på grillen så er den den nemmere at holde på risten og gillede elastikker smager ikke godt !!!

Nå seriøst .Som tidligere skevet hummerkød smager ikke af ret meget så alt det dipperi er kun til skade salt peber varme flutes og KOLD smør ( evt dildsmør-ikke hvidløg )
Forøvrigt vil jeg anbefale kabbekløer -meget bedre kødsmag og så trods alt billigere-dem vil jeg dog ikke grille.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 08:26

Lyder spændende altsammen. Hummerne har jeg købt. 4 stk. på 600 - 700 gr for 400 kr. Det er vist en ok pris. Kan ose få krabbeklør til 100 kr pr. kg...men er det ikke sådan noget smuldrekød?? Har set dem blive spist på restaurant og de så ikke så spændende ud

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-08-10 08:49

Jeg købte kun hummer, fordi jeg ikke havde husket at bestille hele krabber, snasket indeni krabbens krop er meget lækrere end kløerne, man skal bare fjerne mavesæk og gæller, resten er mums.

Næste år vender jeg tilbage til krabberne.

Prisen på dine hummer lyder for godt til at være hvidt

Som sinius skriver, kan man bagefter koge skallen (efter de rigtige opskrifter skal man støde den i en morter, men det er svært at få en hummerklo ned i en morter, svitse det, brænde det af med cognac og koge i flere timer). Jeg nøjedes med at koge de hele skaller 3-4 timer, si, "fortynde" med ligeså meget piskefløde, smage til, suppen må godt være kraftig, smide lidt rejer i, og så var frokosten dagen efter også reddet, især hvis man husker at kalde det "Bisque d'homard". Man behøver slet ikke bornholmsk suppe, der er masser af kraft i skallerne.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 31-08-10 09:11

GO WEST
her fås krabbekløer til under halvdelen at de 100 kr . Husk at små kløer smager bedst -store ser flottere ud !
Smuldrekød -det kan du have ret i -sådan lidt i størrelsesretning af små rejer, men en del af oplevelsen er jo også at deltage i at få hul på skallen og pille køddet ud af dyret-det kan der godt gå et par porseølstid med.

Vagn :Heroppe kan du få alle de krabbemaver du vil ganske gratis-har prøvet 2 gange men bryder mig ikke om det Skulle du have en opskrift så ja tak.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-08-10 09:27

lham, jeg koger bare de hele levende krabber i rigeligt vand med salt, køler dem af og spiser dem lunkne med et godt stykke brød og lidt mayo, men smag og behag.

Og her i Københavnstrup skal de bestilles på forhånd, og så lykkes det ikke engang altid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 31-08-10 09:28

Citat
Prisen på dine hummer lyder for godt til at være hvidt
De var osse sorte inden de blev kogt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 31-08-10 20:58

Jeg har prøvet mayoen, men ikke lige til hummer- men til krabbeklør:

men det er måske så ved siden af ?

http://www.aarstiderne.com/Opskrifter/Opskrift/jomfruhummer.aspx

men stadig ville jeg foretrække den,

ville også gerne ha´hummer af de store , det har jeg ikke prøvet

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 09-10-10 23:07

Tak for svaret vagnr. Det var en ok middag, men men jeg er ikke sikker på jeg gider det hummeri en gang til. Der er ikke meget i sådan en krabat. En stump hale og så lidt klør, men brødet var godt. Nu har jeg lige fået 2 kg krabbeklør. Dem prøver jeg, og er det samme "succes" som hummerne, så tror jeg det blir en rejecocktail fremover

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-10-10 05:43

Selv tak, Klumme.

Selv foretrækker jeg hele krabber frem for hummer, men er også blevet glad for de store rå kinarejer, tøs op, pille skallen af (undtagen halespidsen), hvidløg og chili på(eller marinere kræene i olie med hvidløg og chili), hurtigt på en varm pande med lidt olie, serveret med fx en hjemmelavet guacamole, lidt brød og mere hvidvin, mums.