/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Transperant baggrund PS til Quark dok.
Fra : lenel
Vist : 392 gange
95 point
Dato : 07-05-03 14:44

Hejsa
Jeg har et billede med transperant baggrund, som skal importeres i Quark. Billedet er gemt som TIFF, men når det importeres i mit Quark dokument, bliver baggrunden hvid. Jeg har prøvet med andre formater, men har endnu ikke fundet en løsning.
Alternativt har jeg prøvet at give billedet samme baggrundsfarve som Quark dokumentet, men der er tydelig forskel at se på de to farver, selvom de er helt identiske i farvekoden.

Kommentar
Fra : bannebjerg

Dato : 07-05-03 14:58

Du skal gemme billedet som en eps fil. Den sti du brugte til din fritskrabning skal du gemme OG huske at "aktivere" stien når du gemmer billedet.

Kommentar
Fra : ockley

Dato : 03-07-03 11:24

Hej Lenel

Quark har problemer med gennemsigtighed. Det har alle programmerne faktisk haft indtil for nyligt, da Adobe fik mulighederne i InDesign og Pagemaker. Det kommer meget an på hvordan du har lavet din fritskrabning. Jeg sætter lige 2 scenarier op.

1. Du har fritskrabet en figur med penværktøjet?
Selvom du har brugt penværktøjet er det ikke alle programmer der har forstået at TIFF kan huske vektor-information. Det er først noget der er kommet til formatet senere (sammen med lag-informationer) og Quark er heller ikke helt glad for dem. Det du gør er

1. Fritlæg figuren med værktøjet pen.
2. Vis panelet Kurver (Path)
3. Gem kurven ved at dobbeltklikke på den.
4. I paletten Kurvers popup-menu vælger du fritskrabningskurve (Clipping path).
5. Vælg din kurve i menuen øverst og lad fladheden (Flatnness) stå blank (med mindre du er bedt om andet).
6. Gem filen som en Photoshop EPS fil

Så skulle den virke når du åbner den i Quark.

2. Du har fritlagt ved at slå hul?
På denne måde er baggrunden "ternet" og burde blive gennemsigtig når den importeres i andre programmer. Sådan er det bare ikke i virkeligheden. Der er et par løsninger som jeg kort vil nævne.

1. Skift til InDesign 2 eller Pagemaker 7 der kan arbejde med gennemsigtighed (Det er ikke ment som propaganda og quark vs. Adobe, men bare en løsning på problemet).
2. Fyld med samme baggrundsfarve i billedet. Selvom der er stor forskel bør farverne blive ens når du prøvetrykker det. TIFF med preview er specielt grim i dets preview i Quark. Prøv eventuelt at gem den som en EPS med preview (fylder mere). Selvom der er forskel på skærmen bør det gå iorden hvis der er kontrol over farveprofilerne.
3. Lav det til en gråtone. Lav billedet til en gråtone og gem det som en TIFF. Derved kan du hente det ind i Quark som en enkelt farve der kan sættes til "overprint".
4. Lav det i Photoshop. Layout dit quarkdokument. Eksporter det som en EPS og hent det ind i Photoshop. Det bliver meget grimt men nok til at du kan lave en Photoshopfil der fylder hele formatet (f.eks. A4). Når den er færdig placerer du den i 0,0 på Quarkdokumentet under alt andet. Dette giver dog nogle større filer men øger muligheden for at "lege" med Photoshops muligheder.

Håber det hjalp

Med venlig hilsen
Karsten Vestergaard
www.ockley.dk

Kommentar
Fra : nordkyst

Dato : 04-09-03 19:52

kan ikke helt fornemme om du har behov for den transperente farve fra din fil som du vil importere. normalt så vil det jo kun være aktuel i en skygge på et element, hvori mod gennemsigtigfarve i hovedmotivet jo de fleste gange være et problem.
forestiller mig fx et produkt som er placeret på en lys baggrund.
åbn foto i photoshop, dupliker laget, indfarv baggrunden i den valgte tone fra quarkdokumentet, sæt lag 1 til multiply, og tilføj maske for at bestemme hvor du vil have baggrundsfarven til at mixe med foto, eller ikke.

ellers som tidl. nævnt læg en path om motivet og gem ned som eps.
med venlig hilsen
Klaus Pedersen

Kommentar
Fra : ept

Dato : 17-09-03 13:07

Download "TransparentEPS" xtension til Quark (4.11) fra http://euro.quark.com/en/support/downloads/

mvh
Pete