/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
græsslåmaskine på halv kraft ?
Fra : smuller54
Vist : 3994 gange
200 point
Dato : 27-08-10 18:03

Hej
Jeg har idag slået græs, som var meget højt.
Men pludselig går den på ½ kraft og tikker og lugter meget af benzin. Jeg slukker og lader køle af og renser underneden for græsafklip.

Starter igen- og den går på fuld kraft et par sekunder- og så igen er den på ½ kraft.

Renser tændrør og renser igen for græs. Giver lidt olie ved kniven. Jeg tror det er fordi, jeg måske ikke har spændt tændrøret- tager det ud og det er igen helt sodet til. Renser igen, lidt olie i tændhætten og så starter jeg igen. Den starter helt perfekt, men går over på ½ kraft og tikker højt, men den klipper skam.

Det er en Stiga multiklipper 46. Hvad kan være gået galt ??
Jeg har gennemgået hele brugsanvisningen og kan ikke finde svaret.
håber nogen kan hjælpe

mvh Smuller54

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 27-08-10 18:12

Kig lige på luftfilteret, det kan være tilstoppet.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 18:16

Citat
Kig lige på luftfilteret, det kan være tilstoppet.

Ifølge brugsanvisningen skulle jeg også kunne tage dækslet af og komme ind til det, men det er sådan en generel anvisning, hvor den ikke ligner min helt.

Jeg kunne ikke se hvordan, det er ikke de samme skruer og iøvrigt et format, som jeg slet ikke har, selvom jeg har en multi skruetrækker med diverse bits, men når du siger det vil jeg prøve igen og se om jeg kan komme ind til det.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-10 18:24

Tilsodet sort tændrør - jeg tror også på for lidt luft eller for meget benzin (fed blanding)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-10 18:26

Dine skruer er nok torx (sekskantet på en speciel måde)

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-08-10 18:38

Luftfilter på side 4 hvis det er så'n en maskine du har
http://manuals.stiga.com/8211-0203-11_DK.pdf

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 27-08-10 18:40

Det er sikkert en B&S motor, den er lavet i England med skruer og bolte i tomme mål, de passer ikke ret godt til dit værktøj i mm mål. Jeg ved ikke hvad der er galt med din klipper.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 18:51

Nu har jeg fundet de bits, jeg manglede og kom ind til luftfilter.
Har vasket efter brugsanvisningen og igen vædet med motorolie, som der står. Det virkede til at starte med, men kun i 2 min. så gik den igen på ½ kraft.

Men ingen tvivl om at luftfiltret trængte til rengøring.

Den ryster en del, så måske det er kniven der er kommet i ubalance. Men jeg har haft en anden maskine, og der kørte den stadig på fuld kraft - indtil kniven bare røg af.

Så jeg er stadig i tvivl.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 18:54

Citat
Luftfilter på side 4 hvis det er så'n en maskine du har
http://manuals.stiga.com/8211-0203-11_DK.pdf

se det var da en bedre brugsanvisning end den jeg fik med og jo det er den jeg har .

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 18:56

Jeg har tanket 95 oktan, og det har jeg altid brugt

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-08-10 18:59

Så'n en fætter er luftkølet, har du renset de forskellige steder så den kan få luft,
og det er ikke godt at køre med en kniv i ubalance, det kan ødelægge lejet ved krumtappen

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 19:12

Citat
Så'n en fætter er luftkølet, har du renset de forskellige steder så den kan få luft,

se det mener jeg at jeg har der er ikke noget tilbage, såvidt jeg kan se.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-08-10 19:20

Fra Klaudi's vejledning.

side 8/9

LUFTFILTER
Et snavset og tilstoppet luftfilter mindsker motoreffekten
og øger motorslitagen.
Briggs & Stratton LS 45:Demontér luftfilteret
forsigtigt, så der ikke falder snavs ned i karburatoren
(fig. 17). Tag skumplastfilteret ud og vask det
i flydende opvaskemiddel og vand. Tør filtret.
Hæld lidt olie på filtret og kram den ind i det.Montér
luftfilteret igen.
Vask filteret hver 3. måned eller for hver 25 køretimer,
alt efter hvad der indtræffer først. Oftere,
hvis motoren arbejder på støvet jord.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 19:33

Eyvind

det er nøjagtig det jeg har gjort, for det kunne jeg godt læse i min egen brugsanvisning. Jeg havde bare allerførst problemer med at komme til det, men det er løst.

Og jeg har vasket -tørret og vædet med det motorolie, som hører til maskinen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-10 19:38

Tilbage står karburator, den gir for meget benzin, det lugter du også.

Der sidder en lille nål, den regulerer tilførsel af benzin. Nålen kan sidde fast
p.g.a. snavs

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 19:38

ender nok med værkssted

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 19:41

Citat
Tilbage står karburator, den gir for meget benzin, det lugter du også.

Der sidder en lille nål, den regulerer tilførsel af benzin. Nålen kan sidde fast
p.g.a. snavs

se det er jo korrekt, at jeg lugter benzin og hele hytten lugter ligesådan mig selv incl. fordi jeg havde døren åben.

men hvordan hylen kommer jeg til karburatoren, er det noget jeg selv kan gøre - jeg aner jo ikke hvordan ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 19:55

nu har jeg studeret motor vejledningen, men der står ikke noget om den nål, men der står under fig. 9, at jeg kan fjerne 3 skruer og lofte blæserhuset for at rengøre bag den tykke linie

Det må jeg så prøve.

Men nu kan det godt være, det først bliver i morgen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-08-10 19:59

Den med at skille karburator kan godt drille, men er det en B&S motor burde du sagtens kunne klare at rense den selv.

Den med blæserhuset er nok os meget godt at få gjort, der kan sidde meget græs og andet der som hindre luftgennemstrømningen...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-10 20:08

Har motoren manuel choke ?
eller automatisk, den kan også være årsag til en fed blanding

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-08-10 20:33

Jeg har oplevet at motorens køleribber var helt fyldt med græs . Så for den symptomer som din på grund af overhedning.

Du skal have afskærmningen af og kontrollere , evt rense ud. Derefte tætne så der ikke blæser afklippet græs op til motoren. En plasrtindkøbspose i klemme ved klappen til afkastet var den rigtige kur til min.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 20:58

Citat
Har motoren manuel choke ?
eller automatisk, den kan også være årsag til en fed blanding

den er helt automatisk

Citat
Den med blæserhuset er nok os meget godt at få gjort, der kan sidde meget græs og andet der som hindre luftgennemstrømningen...

det er nu også gjort og OK, der sad en del, men det er nu fjernet.

så tilbage er måske karburatoren., men efter at jeg har skilt ad indtil blæserhuset, tror jeg det er udover mine evner. De skruer og bolte er edder... brand dylemig, ikke bestemt til at skrue ud og ind igen.

Men nu er det da gjort. Godt at luftfiltret er renset og blæserhuset og underneden.

Citat
En plasrtindkøbspose i klemme ved klappen til afkastet var den rigtige kur til min.

nu er det en multiklipper og den har ikke afkast, det er en bioklip, som kværner græsset og det bliver tilbage som gødning til græsset. Ingen samle sammen osv.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 21:09

Tusind tak indtil videre for alle jeres råd.

Nu er maskinen da renset og efterset, alle de steder jeg har forstand på og med jeres hjælp.
Og værktøjet er fundet frem og ligger parat, hvis der skulle være andre ideer

Måske den har godt af at hvile til imorgen hvis altså der sker mirakler i nat.

Den lød stadig ikke godt nok, da jeg
prøvede for lidt siden. Og igen den kører lynhurtigt over på sneglefart, og det er ikke noget jeg selv kan indstille, den funktion har den ikke,
Men den starter fint

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-08-10 22:22

Hejsa
Der er ikke nogle der har nævnt tændrør hvilket også kan være årsagen .Ellers er der en membran mellem kaburator og tank Man afmonterer tanken med 13 mm topnøgle og en 11 mm så drejes tanken opad medens den trækkes lidt udaf når den så er kommet af blæservingestangen skrues 6 stjerneskruer af rundt om kaburatoren så skiftes membranen( der bliver slatten med tiden )
Venligst Sune

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 22:43

@Sunowich

Tak for dit råd, men der står mine kompetencer af.
Bortset fra det med tændrøret. Jeg køber lige et nyt imorgen, men min konklusion er at det ikke er tændrøret.

Og jeg kan ikke ligesom Teil også nævner gå i motor og karburator Jeg syens indtil videre det har været udfordring nok, med de skruer og bolte og diverse steder som skulle renses.

hilsen Smuller

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-08-10 22:55

OK vi kommer hele styrken og ordner maskinen,
og du bager en kage

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-08-10 23:11

Ok, jeg kommer også, jeg kan da altid spise kagen så kan i andre kloge jer imens jeg spiser

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 23:17

Citat
OK vi kommer hele styrken og ordner maskinen,
og du bager en kage

ja, det ville være dejligt

men kage er jeg ikke så god til, så må det hellere være middag eller frokost

Sådan lidt italiensk og ikke for fedende

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-08-10 23:34

Det ene behøver vel ikke udelukke det andet

Vi kommer fra morgenstunden af, så kan vi nå hele serveringen --- frokost, eftermiddagskaffen MED kage, og aftensmaden

Hvis det sku' være, ku' jeg sådan set godt tage kagen med jeg er ret god til mareridet fra Brovst (andre kalder den for drømmekage) og en chokoladekage med juice - så er der også noget sundt

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-08-10 23:39

Jeg vil lave hvad som helst- bare ikke kagen :)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 07:58

Citat
jeg er ret god til mareridet fra Brovst

Den er go, du er hermed udnævnt til kage-etellerandet.

smuller54 ordner det andet

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-10 08:48

enig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-10 08:58

Jeg tror ikke vi hører mere til Smuller54 idag, hun er nok igang med at splitte karburatoren og membran ad

Synes hun er sej

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 28-08-10 09:02

godt gået ja, bare der bli'r noget tilbage af klipperen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-10 12:40

Skal jeg tage min gamle Ginge håndskubber med, for der bliver nok ikke tid til at lave den klipper, med al den servering og spisning.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 13:57

Citat
Skal jeg tage min gamle Ginge håndskubber med, for der bliver nok ikke tid til at lave den klipper, med al den servering og spisning.

Ja, jeg var sgu´lige ved at købe een, da jeg var nede og købe nyt tændrør. Men jeg købte kun et tændrør til en 50 er.

Nå, men det virker ikke og det kan godt være jeg har fået løst problemerne med rens osv, men i min iver for at rense underneden, fik jeg tippet den forkert, så nu kan det godt være der er kommet olie i karburatoren, så problemet er måske dobbelt nu.

Men det med at skille karburatoren ad- det må blive værkstedet. Det kan jeg ikke se mig ud af.

Jeg giver den lige et rens mere i blæserhuset.
Det bliver svært at give point i denne tråd- med alle de gode råd

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 14:23

Hvis du drukner den, så start med fuld gas, det giver mere luft i forhold til benzin.

Det hjælper som regel. Olien løber ikke ned i karburatoren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 14:25

Citat
Skal jeg tage min gamle Ginge håndskubber med, for der bliver nok ikke tid til at lave den klipper, med al den servering og spisning

Jo men så skal der ikke serveres kage, men rugbrødsmadder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-08-10 14:55

Citat
Jo men så skal der ikke serveres kage, men rugbrødsmadder.

Jeg bager altså ikke længere rugbrød, så det må blive smuller54's afd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-08-10 15:17

Hmmm. Jeg får da altid hjemmebagt franskbrød og rugbrød - men vi køber al knækbrødet.
Måske er det ikke nogen fordel med den Ginge, for den kører også kun på halv kraft efter 2-3 mtr.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 15:22

Citat
Måske er det ikke nogen fordel med den Ginge, for den kører også kun på halv kraft efter 2-3 mtr.

Kan man ikke tilsætte nyt brændstof/pilot hver anden minut ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 15:26

Citat
Hvis du drukner den, så start med fuld gas, det giver mere luft i forhold til benzin.

Det er ikke muligt at starte med mere end den er sat til- den er ganske simpel på det punkt, jeg kan ikke vælge "kænguru" eller "skildpadde"- som på andre modeller

Og den plejer jo selv at vælge kænguru- og nu har den åbenbart valgt skildpadde

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 15:27

Lidt øl, både tysk og dansk, til plæneklipper hjælper gevaldigt.

Især den danske.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 15:29

Jeg bliver helt sulten af al den madsnak.

Nå- men det må vist vente.

Jeg er lidt i skildpaddetempo lige nu eller er nærmest ½ skildpadde.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 15:29

Citat
Det er ikke muligt at starte med mere end den er sat til- den er ganske simpel på det punkt, jeg kan ikke vælge "kænguru" eller "skildpadde"- som på andre modeller

Det lyder meget hightech system, lidt manuel starthjælp er at foretrække når det driller.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 15:39

Jeg glemmer jo at slå græs, min gamle westwood kører da endnu.

Hvis du ser en mystisk maskine der drejer ind i din have smuller54 så er

det bare mig.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 15:40

Citat
Hvis du ser en mystisk maskine der drejer ind i din have smuller54 så er

det bare mig.

du skal da være velkommen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 15:43

http://peecee.dk/upload/view/263889

Der var jeg "heldig" maskinen optaget, så må man jo vente.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 15:53

he he, hvor den sød,

Nej den nænner vi ikke at forstyrre.

Jeg har ellers mange allierede her på kandu omkring det med græsslåmaskine, og jeg har ovenikøbet været med til at løse et problem

http://www.kandu.dk/Spg148767.aspx

og så gør jeg lige som man ikke må- tipper den til den forkerte side.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-08-10 19:40

Der er ingen tvivl om at du kører med choker hele tiden og derfor drukner motoren når den bliver varm, den lille stang som skal regulere choker er faldet af på karburatoren.
Hænger der en eller andet og dingler eller er den helt væk?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 20:09

Citat
Der er ingen tvivl om at du kører med choker hele tiden og derfor drukner motoren når den bliver varm, den lille stang som skal regulere choker er faldet af på karburatoren.
Hænger der en eller andet og dingler eller er den helt væk?

Nu er der ikke noget på denne model, som jeg kan regulere. Men det er tydeligt, at der sidder en chokerdims, som er fast men ikke noget som er forbundet med et kabel - da jeg jo ikke har den mulighed og jeg kan godt se, at når jeg fjerner diverse dele, at den er forbundet til nogle fjedre, som er slappe.

Men det har aldrig været noget, som har skabt problemer uanset og jeg sætter den til den ene side eller den anden side.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 20:12

Jeg har besluttet mig for at nu kommer den på værksted.

Jeg kan simpelthen ikke regne ud hvad der er galt. Kan godt høre at den køre ½ takt end den plejer og den stinker af benzin.

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 20:15

Tak for svaret Teil.

Du var først med en løsning, som jeg ikke havde tænkt på. For der var ingen tvivl om at luftfiltret trængte til at blive renset.

Og også en tak til alle jer, som kom med gode råd og trøst.

Så bliver der desværre ikke noget RYKIND på Fyn med dejlig mad osv. Det må vi have tilgode

hilsen Smuller54

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-08-10 20:18

så vil jeg gå videre til mit egentlige projekt i denne weekend.

Udskifte stakit i forhaven- hvis ellers vejret holder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-08-10 20:46

Citat
så vil jeg gå videre til mit egentlige projekt i denne weekend.

Udskifte stakit i forhaven- hvis ellers vejret holder

Håber det går bedre med stakitarbejde.

Og tak for udnævnelsen til modtager af points.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-08-10 23:52

Én eller anden nævnte en membran. er du på din vej ind i karburatoren stødt på en hullet plade med en gummimembran på? fastgørelse af den membran med sekundlim kan have en magisk indflydelse på motorydelsen! Selvoplevet på to maskiner med B & S motor.
vh
pbp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-10 16:59

@ Sunowich

Der kommer nogle point til dig også-- bingo

det var membranen som skulle skiftes og det har værkstedet så gjort

(jeg har ikke fået regningen- sidder og venter på maskinen skal dukke op, så jeg kan nå at slå græsset som nu er 15 cm. højt inden det bliver vådt igen)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-09-10 19:45

det tog "kun" 1½ time at slå 500 kvm. Græsset var nok nærmere 20 cm nogle steder- men det kører sgu´

nu skal den lune aften lige nydes på terassen. Lysene er tændt og det er bare så dejligt at sidde under markisen og nyde det gode arbejde- som jeg snart ikke kan se- det bliver fa..... tidligt mørkt nu.