/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Sagosuppe
Fra : karenD
Vist : 4965 gange
200 point
Dato : 24-08-10 19:10

Hejsa

Jeg vil gerne berige mine børn, ved at introducere dem for sagosuppe

I de opskrifter jeg kan finde, står der 3/4 liter vand og 1/4 liter saft. Men menes der mon opblandet saft eller koncentreret saft?

Vh Karen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-10 19:13

Saften bliver jo fortyndet af den mængde vand, hvis du yderliger fortynder saften, bliver der ingen smag, så mit svar er

Ufortyndet saft

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 19:18

Koncentreret saft

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-08-10 19:19

Ja, det ville jeg også mene, logisk set. Men ville lige spørge for en sikkerheds skyld.

Næste spørgsmål - som jeg glemte i skyndingen - er: man kan vel bruge alle slags rød saft, eller hvad?

Accepteret svar
Fra : pifo

Modtaget 210 point
Dato : 24-08-10 19:23

Der findes mange variationer over temaet. Som barn fik vi rød sagosuppe, og den blev lavet af rød hjemmelavet saft. Jeg tror min mor lavede det af jordbær og rabarber.
Gul sagosuppe eller hvid sagosuppe laves med citronsaft. Prøv at google det, så ser du de mange muligheder.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 19:26

jeg blev lige korrigeret - min mor lavede rød saft af ribs, solbær og evt. jordbær
Vi kaldte det for "Glo-suppe"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-10 19:29

Jeg kender den kun med ribssaft

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-08-10 19:31

Problemet er at få ægte sago.
Under 2. verdenskrig begyndte man med erstatning med byggryn eller kartoffelstivelse tildannet i facon som traditionelle sagogryn. Det har holdt ved siden og der er ikke mange idag som nogensinde har smagt sago . Den ægte vare laves af sagopalmens marv, som man rapsper spåner af.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-08-10 19:34

uha, transor...jeg har allerede fået den lange forklaring af købmanden i Den Gamle By i Aarhus

Men du har helt ret. Dem jeg har købt er lavet af kartoffelstivelse.

Pifo (og mor) - tak for hjælpen... jeg lader lige billedet stå lidt

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 19:50

Her er et par sjove variationer (specielt den med rom - men det er nok ikke for børn) :

Hvid Sagosuppe.
3 Potter Vand sættes over Ilden med et Stykke Kanel og Citronskal, naar det koger, drysses under stadig Omrøren 30 Kvint Sagogryn og en Kop Rosiner deri. 2 Æggeblommer røres med 2 Skefulde Sukker i Terrinen; Hviderne piskes meget stift og kommes derefter i Terrinen og omrøres med Blommerne, og det hele røres, nu med mere Sukker, indtil det bliver tykt og hvidt; lidt Sherry eller Rom kommes i. Naar Suppen er jævn, og Grynene klare, hældes den under stadig Omrøren i Terrinen og serveres; om man vil, kan man kort før komme nogle Skiver af den skrællede Citron i Suppen. (Man kan godt benytte Hviderne, hvorved man sparer Æg, blot det hele bliver rørt stærkt med rigeligt Sukker.) Til ca. 8 Personer.

Rød Sagosuppe.
Denne Suppe koges som ovenstaaende, men med lidt flere Gryn, og tillaves med Saft i Stedet for med Æg; heri kommes foruden Rosiner ogsaa Svedsker og, om man har, skrællede Æblestykker og et Stykke Kanel.

Uddrag fra: http://www.hpholm.dk/hh/Husmoderens_Haandbog.txt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-10 20:00

KarenD.... prøv engang at ringe hertil

http://www.bindeballekoebmandsgaard.dk/index.php?id=13

måske du kan få de ægte sagogryn.... altså ikke fremstillet i gamle dage men de kan nogle gange skaffe de ægte gamle varer, jeg har f.eks købt Sabeso (det ser forkert ud?) vand.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-10 20:02

Citat
Vi kaldte det for "Glo-suppe"

Gjorde vi også, nogle gange kunne der altså ligge et helt øje i, det skete når sagoen var klumpet...yagh.

Min mor lavede det sommetider med mælk, som en slags tynd vælling, og vi dryssede så kanelsukker over.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 24-08-10 20:09

I min grødbog står der også en hvid sagosuppe:

74 g sagogryn
1 l vand
1 dl. hvidvin, sherry eller maderia
2 æggeblommer
50 g sukker
rosiner
kanel
saft og skal af ½ cirtron

Vandet bringes i kog og grynene drysses i under omrøring. Sagogryn bør koge 20 til 25 min. til de er helt gennemsigtige. Så tilsættes citronsaften og skallen og suppen smages til med kanel og evt. lidt sukker. Sagosuppen legeres med æggeblommer rørt med sukker i en skål. Den varme suppe kommes heri. Til sidst kommes vinen i. Spises med tvebakker til

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 20:12

Luffe, Jeg husker tydeligt sagovællingen - føj for den - det var ikke populært hos os børn. Så var risengrød alligevel bedre

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 20:21

Jeg tror nu ikke, at jeg selv ville gå i gang med at koge saft først.
Rynkeby eller Beauvais har fine "Rød blandet saft".
Spændende om børnene kan lide det? I min barndom elskede alle vi børn (næsten) frugtgrød og -suppe af alle slags. Mine børn bryder sig hverken om hyldebærsuppe, rødgrød, jordbærgrød eller lign. De vil hellere have de friske bær. Og deres venner har det lige sådan. Er traditionerne ved at forsvinde? Eller er det bare os Københavnere, der har det sådan?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-10 21:31

Citat
Så var risengrød alligevel bedre

Ikke hos mig, medmindre det er koldt og rørt med fødeskum og mandler

Alt andet spiste jeg med fornøjelse: Vandgrød, havregrød, varm mælk med tvebakker, alt sammen serveret med saft i drikkeglas som min mor lavede rigeligt af.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-08-10 21:35

som vor mor lavede det
Minder mig om en gang, jeg sad i en firmakantine ,og vi fik forloren hare. Min kollega sagde pludselig: "MMMmmm... Sovs, som min mor lavede den - må jeg få en skive mere?"
Det gav anledning til en del latter, men mon ikke den stakkels fyr egentlig bare ville have en skive hare mere.....

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-08-10 22:20

Man kan være heldig at få ægte sago hos asiatiske butikker, måske værd at prøve.

Og til Nordsted1, du mener vist Chabeso, som Wibroe lavede engang. Som knægt i Helsingør kaldte vi det Chabesoskuldre, når folk havde meget hængende skuldre, efter flaskens facon.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 24-08-10 22:21

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-10 22:24

Vagnr.... ja det var sådan det staves, synes jo nok det så helt forkert ud

Og så er du Helsingoraner... verden er nu lille

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-08-10 22:30

Under besættelsen var der mange der lavede grød af kartoffelmel, med en stor klat smør.
Kartofler var der jo ikke mangel på.

Retten var kun kulhydrater og fedt....bvadr, men det fyldte i maven.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-08-10 22:44

>Nordsted1, Lundegade skole og realen på det gl Gymnasium hos rektor Norbøll i 1965

>pifo, jeg er måske ved at gå i barndom, bortset fra rabarbergrød/kompot er det meget sjældent, jeg laver grød, frisk frugt smager bedre (fast konsistens, mindre sukker) end grød.

Hjemmelavet syltetøj, med meget mindre sukker end "vor mor", hos mig mormor, brugte, snager stadig dejligt, ligesom hjemmelavede blommer i madeira, rødvinskogte pærer med råcreme osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-08-10 22:48

Vagnr... først Gurrevejens skole siden Lundegade skole... men en del år senere end dig

Undskyld KarenD... skal nok stoppe igen, men det var meget fristende lige at skrive lidt til Vagn

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 25-08-10 15:11

Nordsted: Det gør sandelig ikke noget... Jeg har jo fået svar på mine spørgsmål, så I kan jo ligeså godt bruge tråden på lidt hyggesnak

Sjovt nok, som "gammeldags" mad kan gøre os sentimentale...hehe.

Tak for svaret pifo.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-08-10 16:55

Velbekomme Karen,
Det kunne være sjovt at høre, om dine unger synes om det eller ej?
Held og lykke med "projektet"