/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Advokatsalær
Fra : jeanettesmor
Vist : 1089 gange
300 point
Dato : 20-08-10 22:55

Hej.

Er der nogen her som har en idé om, hvor meget en advokat tager pr. år for at være værge for en person på plejehjem?

Den pågældende person er nærmest ubemidlet, har kun sin pension at gøre godt med. Alle udbetalinger klares over PBS og fast bankoverførsel. Altså ingen ulejlighed for advokaten.

Tak

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 20-08-10 23:20

mon ikke den går under kategorien GRATIS/
han skal vel bare passe på at hun ikke bliver (misbrugt)
af systemet

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 20-08-10 23:58

spam-free - tror du virkelig at en advokat påtager sig en opgave for ingenting?

Der skal indsendes detaljeret regnskab til Statsforvaltningen hvert år.

"Klienten" er en mand.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 21-08-10 00:01

Citat
tror du virkelig at en advokat påtager sig en opgave for ingenting?

NÆH__men de burde gøre det...
og enkelte gør det sikkert også gratis

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 21-08-10 00:08

Nu ved jeg ikke, hvor i landet du bor, men du kunne kigge lidt på denne side http://www.advovan.dk/GE.html

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-08-10 01:22

spam-free

Hvorfor "burde" de gøre det gratis?

Det er heller ikke ret ofte at en mekaniker lader være med at give dig en regning fordi reparationen af din bil ikke var særlig svær

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 300 point
Dato : 21-08-10 01:33

LOOL Spam-free demonstrerer sin ekstreme begavelse I guder en idiot!!!!

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 21-08-10 07:12

Selvfølgelig gør en "avekat" ikke noget gratis, men han kon også få sin betaling af det offentlige.
Jeg har fundet noget som jeg mener giv svar på dit spørgsmål.

926 Værgens rettigheder

1. Værgens vederlag

2. Værgens kompetence.
------------------------------------------------------------------------

1. Værgens vederlag

Indtil d. 01.01.1997 skulle værgen som hovedregel udføre hvervet uden nogen form for vederlag. Dette hang sammen med, at værgemål var et såkaldt borgerligt ombud, som værgen havde pligt til at påtage sig.

Efter de nye regler i værgemålslovens § 32 kan værgen få nødvendige udlæg dækket og i den udstrækning, det er rimeligt, tillægges et vederlag for sit arbejde. Beløbene fastsættes af statsforvaltningen og skal betales af den, der er under værgemål eller, hvis denne ikke har midler, af statsforvaltningen.

Civilstyrelsen har fastsat udførlige regler om værgens vederlag.

Er der tale om faste værger eller andre professionelle værger udgør vederlaget for et værgemål, der omfatter alle økonomiske forhold, normalt 5.500 kr. excl. moms årligt. Hertil kommer et særskilt eengangsvederlag for etablering af værgemålet på 6.000 kr. excl. moms. (2010)

Den faste værges eller den professionelle værges vederlag for værgemål, der omfatter alle personlige forhold, udgør normalt 6.600 kr. excl. moms årligt. Hertil kommer et særskilt eengangsvederlag for etablering af værgemålet på 2.600 kr. excl. moms.

Er der tale om andre værger, f. eks. familiemedlemmer, kan statsforvaltningen undtagelsesvis efter ansøgning tillægge den pågældende værge helt eller delvist vederlag for sit arbejde.

Hvis den, der er under værgemål, har en indtægt på over 152.700 kr. (i 2010) eller en formue på over 75.000 kr., skal den pågældende normalt selv betale værgens vederlag.

Se i øvrigt dette beregningsprogram: Betaling af værgens vederlag

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 21-08-10 08:45

Tak for svaret Klumme.

God weekend
mvh jeanettesmor

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-08-10 09:14

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-08-10 23:45

Tak jeanettesmor

Det anede mig, at det var en fejl...men du er tilgivet

Det helt morsomme er, at jeg slet ikke får de 300 point. Man skal være superbruger for at kunne modtage point. Men pyt...Jeg interesserer mig ikke en døjt for Kandu's point

Og osse god weekend til dig....