/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Utæt mur
Fra : bsorensenas
Vist : 2023 gange
100 point
Dato : 19-08-10 13:14

Jeg har en gasbetonmur (ydermur) som åbenbart ikke er tæt, for der kommer vand ind.
Det løber ned af væggen, i en garage.
Det er jo nok noget fusk der er lavet, dengang i tresserne.
Det er jo især tydeligt, nu hvor det regner så meget. Der er jord på det meste udenfor, så der skal vel graves op?
Jeg mener at man, ihvertfald førhen, har brugt tjære eller lignende. Men gør man det endnu?

Med venlig hilsen til alle de dygtige murere. De er gode håndværkere.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-08-10 13:25

Og du er sikker på at det ikke bare er kondens ?

Er der isoleret, eller hvordan ????

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-08-10 13:53

Du kan med fordel give din væg en gang sokkelasfalt udvendig - f.eks. som dette her:

http://www.linolie123.dk/shop/hagmans-koldflydende-6749p.html

men som du selv skriver skal du selvfølgelig have fjernet al jorden udvendig først, dernæst
skal du tilse at din mur er hel og ser rimelig tæt ud, det vil også være en god ide at lade den stå
fri i nogle dage, så den kan blive rimelig tør, måske vil det også være en ide at svumme muren med en blanding af strandsand og cement, den må gerne være rimelig stærk, d.v.s. ca. 2 dele strandsand til 1 del cement, du kan påføre det med et pudsebræt ved at trække det op over væggen i et tyndt lag, herefter filtser du det over med et lille bræt med tyndt skumgummi eller filt på, indtil din væg er jævn og fin - herefter en 2 - 3 dages tørring, og så påføring af sokkelasfalt -
iøvrigt er chancen for at du igen får fugtgennemtrængning jo langt større hvis jorden ligger direkte op af din væg -
held og lykke med det
Bennymanden

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 19-08-10 16:15

du skal have jorden væk så du kan komme til væggen helt ned under gagagegulvet. så sætter du en sokkelplade på og fylder jord på igen. der skal sikkert også laves dræn så vandet kan komme væk derfra.
en sokkelplade er en plasticplade med nogle runde udtrykninger på, så der er plads til luft mellem plasticpladen og muren. tømmerhandelen ved hvad det er. jeg kan ikke huske hvad den hedder, men det virker fantastisk.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 19-08-10 20:07

Øh Er du nu helt sikker på dine oplysninger??

Gasbeton mur og jord lyder meget forkert.... Og da endnu mere hvis der er et forholdsvist stort jordtryk...

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 20-08-10 07:43

svumning er bedre træk eller kast betonnen på jævn det ud kost det over med en kalkkost før du giver sokkel asfalt så kan du pudse op til 10 centimeter over jordhøjde dtt holder