/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Rabarbersuppe til aftensmad
Fra : Søsser
Vist : 1613 gange
20 point
Dato : 18-08-10 09:37

Hej er der nogle der kender opskriften på rabarbersuppe til aftensmad? dvs den uden decideret sukker? jeg fandt en opskrift, men har glemt hvor, og kan ikke finde den igen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-08-10 12:11

Kan det være denne, du mener?
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=28486

Sukker er der i, ellers bliver det voldsomt surt - med mindre du søger en suppe med kunstige sødemidler?

Kommentar
Fra : Søsser

Dato : 18-08-10 12:38

nej desværre, ikke den :) der skulle fx ikke rigtigt noget stivelsesmiddel i, da det er en suppe og ikke en grød

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 18-08-10 12:48

I de fleste opskrifter på rabarbersuppe vil du se, at man jævner den lidt for at den ikke skal være "vand-tynd"
Du kan udelade jævningen helt, men jeg kommer som regel lidt i, da det ellers bliver noget "pjask", synes jeg

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-08-10 18:10

Kold eller varm?

Jeg laver den således:

Ca 1 kg rabarber i mindre stykker
Ca 500 g sukker (halvt hvidt og halvt rørsukker, har glemt hvad den hedder, noget med Masc .., har hældt min op i et glas;.)
Put halvdelen i gryden med rabarberne og smag til med resten, når suppen er siet.
Jeg kan altså ikke undvære sukkeret, men du kan prøve med mindre og smage dig frem
Kan undlades: 1 hel stang vanilje (skrab kærnerne ud og bland med lidt sukker og put også stangen med i gryden)
Ca 5 dl vand (jeg kan godt lide en kraftig smag)

Kog til mørt.

Si derefter suppen hæld den tilbage i gryden og jævn, til konsistensen er, som du vil ha den, med lidt kartoffelmel udrørt i vand. Smag til med sukker og vand.

Kan spises varm eller kold.

Den fra-siede rabarber smager himmelsk stadig varm hældt over en god is.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 20 point
Dato : 18-08-10 20:23
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-10 22:47

4 personer

200 g rabarber
1 dl. vand
150 g sukker
bælg og korn af 1 stang vaniljestang

Skær rabarberne i så tynde skiver som muligt. Læg dem i en skål. Kog sukker og vand op til sukkeret er smeltet og lagen koger med 1. cm store bobler. Tilsæt bælg og korn af en vaniljestang og hæld den spilkogende lage over rabarberskiverne. Lad rabarberne trække ved stuetemp- til de er kolde.

(femina nr. 26- 2004)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 18-08-10 22:56

http://www.madmor.dk/show.php?action=single&get=1297

rabarbersuppe med sago eller bygflager med kun lidt sukker

Godkendelse af svar
Fra : Søsser

Dato : 19-08-10 09:31

Tak for svaret katekismus. tror ikke jeg kommer nærmere her :P