/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
terassen er væltet
Fra : solvej2
Vist : 2206 gange
100 point
Dato : 15-08-10 15:16

...man kan da heller ik vende ryggen til et øjeblik...Så er mit drivhus stort set færdigt.

Hvad sker der så i den anden ende af haven........terrassen er væltet..Regn og meget af det.

Min terrasse er 4 x 6 meter og 1 meter høj og er belagt med sten. Højden består sikkert af jord og gamle overskydende byggematerialer. De to sider grænser op til huset og de andre to har kantstensfliser op langs siderne i en meters højde. Det er en del af dem der væltet ud i haven.

Mit spørgsmål er nu: Når jeg skal genopbygge terrassen, hvordan understøtter jeg så sidderne korrekt- så den ikke vælter igen. Noget med nogle pæle/spyd i jorden, med noget hønsenet eller lignende spændt ud imellem...!

Hilsen solvej2

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-10 15:23
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-08-10 15:28

Hvad med en sokkel? Grav en 20-30 centimeter bred rende ned i jorden cirka 80-90 centimeter fyld op med beton og byg videre med Funda blokke, betonen kan være en billig støbebeton den behøver jo ikke holde til så meget, fyld op inderfor murene og læg terrassen, de lodrette mure kan du lægge jord op ad så du får en skrå kant, kanten vil stadig være ustabil i voldsom regn men terrassen inden for murene render ingen steder

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 15-08-10 17:39

Hvis jorden bliver stampet og du fx lægger 10-30 cm runde natursten på i ca. 45 grader fra teressen og ned til jorden, med dug imellem jor og stenene, så får du ikke problemer i regnvejr. Vi byggede en sydvendt teresse op på den måde . 1989 - og den holder endnu (I Vendsyssel, hvor vi ikke bor mere). Det var et hårdt arbejde - men billigt!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-10 18:09

Citat
runde natursten

Sådan en mur har vi også haft bygget, den blev rigtig pæn, men desværre blev stenene skubbet ud efter mange år godt nok... så hvis du ønsker at bygge med natursten, så vil jeg anbefale at du støber stenene fast

Da vi fjernede de runde natursten, valgte vi super8 sten i stedet, de er lige til at stabel ovenpå hinanden, uden at de skrider

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 18:11

Du skal bare støbe lidt gips rundt om stolperne, så vælter de ikke igen.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-08-10 19:40

Jeg ville nok anbefale at du laver en støttemur med låseblokke
http://www.ibf.dk/Plantesten/St%C3%B8ttemure-80.aspx

se de forskellige typer ved at klikke på links til højre for billedet

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 15-08-10 20:33

Sludder - lidt gips ned i hullerne til stolperne er rigeligt.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 15-08-10 20:46

Flash> Du har eddermane gips mellem ørene........

Uanset hvilken form for støttemur du laver (undtagen en regulær støbt) så skal du lave en go bagstøbning, helst med lidt jern i... Ellers ka vand og jord vælte alle former for "låse" sten... Så vælg den løsning du synnes ser bedst ud (om det er øjet eller tegnebogen der ser) og så sørg for at støbe godt bag den! Og sørge for at regnvand ka løbe af...

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 16-08-10 22:33

En gips-hjerne

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 18-08-10 07:11

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-08-10 17:07

Selv tak solvej2