/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Plaeneklippere- taendings-system
Fra : ReneHoeg
Vist : 278 gange
20 point
Dato : 14-08-10 11:25

Jeg har en motoriseret plaeneklipper, der tilsyneladende ikke giver gnist til taendroeret. Systemet er induktion, men jeg kan ikke "se" at der er magnetisme paa de magneter (mener jeg) der roterer forbi induktions-spolen. Men normalt mister saadanne magneter ikke magnetismen... men skal de vaere magnetiske eller kunne problemet ligge i taendspolen/ induktions-spolen. Er der nogen der har erfaring eller kendskab til dette?

Rene

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-08-10 11:38

Er der ikke et platin-kontaktsæt?

Det er yderst sjældent en magnet midster magnetismen eller at spolen er stået af, hvis det var spolen ville den være gået i stå (da fejlen opstod) sidst du brugte den....

vh Ben

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-10 12:07

Når man skubber håndtaget til stop er der ofte en lille primitiv komtakt, som kortslutter tændspolens primr. Hvis den hænger på kan du ikke få gnist.

Hvorfra ved du at der ikke er gnist. Du kan jo ikke se ind i tændrøret når den kører.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-10 12:20

Rust på magneter og spolen, i spalten dæmper induktionen.

Kommentar
Fra : ReneHoeg

Dato : 15-08-10 09:16

Tak for flere svar. Ved at tage taendroeret af men sikre kontakt kan man se om der er gnist eller ej. Jeg vil checke det med kontakten.