/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Nix pille brød
Fra : Klumme
Vist : 3002 gange
50 point
Dato : 12-08-10 17:27

Har I prøvet dette fantastske brød, som enhver, uden forudgående kundskaber ud i gastronomi, kan lave. Jeg forsøgte denne opskrift allerede da den var i Jyllandsposten for flere år siden og har bagt dette brød mange gange siden.

Citat
Nix pille brød

1 brød:
430 g hvedemel, valgfri sort
345 g lunkent vand
1 g økologisk gær
8 g salt
1 solid gryde med låg
Ekstra mel til formning
Rør gæren ud i vandet i stor skål. Rør mel og salt i. Det bliver en meget våd dej. Dejen skal ikke æltes, bare samles. Stil dejen til hævning i ca 18 timer, ved stuetemperatur.

Når den er hævet og fin, og der er tydelige glutenstrenge når man tipper skålen, skal den hældes forsigtigt ud på en let melet bordplade. Fold dejen ind over sig selv 2-3 gange.

Lad dejen hvile på køkkenbordet i 20 minutter. Form så til et brød, uden dog at slå dejen helt ned. Fold det ind i sig selv til dejen former en stram kugle. Stil til hævning på et melet klæde, eller i en melet skål, et lunt sted.

Når dejen næsten er hævet til ca. det dobbelte, er det tid til at sætte en gryde i ovnen ved 250 grader. Brug en stålgryde, jerngryde, emaljeret gryde eller en ler - stegeso. Under alle omstændigheder skal man have et låg, der passer til.

Når gryden er helt varm, og dejen er så hævet, at den ikke springer tilbage, når man stikker en finger i den, skal man tippe dejen forsigtigt over i gryden. Læg låget på og stil det hele i ovnen ved 250 grader i ca 30 minutter.

Så tager man låget af og bager brødet færdigt. Man kan tippe det ud af gryden og høre om det lyder hult, når man dunker det i bunden, hvis det gør det, er det færdigt. Vend ud på en rist og køl af. Vent med at skære af det, til det er helt afkølet.

Opskriften er inspireret af New York bageren Jim Lahey. Efterhånden finder man ud af at glemme vægten og bare lave en dej, som har den rette konsistens fremfor at måle.

Min version er en lille smule anderledes

400 gr Hvedemel
200 gr Durummel
½ tsk tørgær ca. 1 gr
½ spsk salt ca. 10 gr
5 dl vand

Jeg har så med succes, hvis brødet skal bruges som kuvertbrød, drysset Læsøsalt på dejen når den er lagt i gryden...banket det forsigtigt fast og bagt dette med. Det gir en herlig smag. Har osse forsøgt med kommen i dejen og på skorpen...Smager osse godt

Bagetiden efter låget er pillet af er ca. 15 min...men hold øje med skorpen. Den skal være lækker mellembrun. Og lige en advarsel SKÆR IKKE I BRØDET FØR DET ER KØLET AF - Det tager mindst 1 time.

God fornøjelse
Pax vobiscum

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-10 17:29

NEEEJJJ Klumme.
Det har jeg skutte prøvet....ej heller set den opskrift før.
MEN NU har jeg den...så den bliver så sandelig afprøvety.
100000 tak.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-08-10 17:32

Tænkte lige på....en solid gryde ??? Kan der så ikke bruges en stegegryde...du ved dem af støbejern ??

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 60 point
Dato : 12-08-10 17:38

Citat
du ved dem af støbejern

Ja ja har så lige set det

Citat
jerngryde,

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-08-10 17:46

- nu er det vel ik' en du har "stjålet" fra Per, vel?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-08-10 17:50

Citat
Efterhånden finder man ud af at glemme vægten og bare lave en dej

Nemlig, min mor lavede alt på "slup", hvis hun fulgte en opskrift slavisk gik det ad helvede til

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-08-10 17:54

Jeg har set en tilsv. opskrift før på nettet, men ikke prøvet den.

Men nu må det prøves

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 18:13

Nej Stouenberg LOOOL Og hvis jeg havde, så havde jeg skrevet det.

Jeg bruger selv en lille støbejernsgryde, men det angives at andet kan bruges: stålgryde, jerngryde, emaljeret gryde eller en ler - stegeso. Under alle omstændigheder skal man have et låg, der passer til.

Den lange hævetid gir den helt specielle lidt seje krumme, som jeg personligt synes er dødlækker. Men det skal planlægges, hvis man skal bruge det til middagen kl 18....så skal det startes kl ca 22 aftenen før.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 12-08-10 18:44

har aldrig hørt om det brød før men det skal da klart afprøves , syntes det lyder spænende

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-10 18:56

Kan man ikke bruge et glasfad? Jeg laver sammenkogte retter i det og stiller det i ovn. Det er tyk glas og der er låg og så er det aflangt ovalt.

For jeg går ud fra at en tefalgryde ikke kan bruges. Og jeg ved ikke hvordan bakkelithåndtag på mine gryder vil klare en ovn. Er der nogen der ved det?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-08-10 19:12

En anden opskrift som er noget af det samme:

Det brød du får ud af denne opskrift er bedre end noget brød du kan købe hos en bager. Både herhjemme og i udlandet. Den unikke bagemetode, der foregår i en gryde, giver et helt særligt brød.
Ingredienser
•   625 gram mel (10 dl (1 ltr))
•   5 dl (1/2 ltr) vand
•   2 tsk. salt
•   gær på størrelse med en ært (Ja så lidt skal du bruge)
Fremgangsmåde
Man starter på brødet 12 timer før man skal bruge det. Dvs. enten om aftenen før, så det kan hæve natten over. Så kan man bage det om morgenen. Eller man starter om morgenen og så kan man bage det om aftenen. Brødet holder sig godt længe, så jeg plejer at sætte det over om aftenen.

Rør først gæren ud i vandet så det er jævnt fordelt. Brug en stor skål. Bland så salt og mel ned i vandet, og rør sammen med hænderne eller en grydeske. Det er kun nødvendigt at blande indtil alt melet er vådt.
Lad det hæve i 12 timer. Når det er hævet færdigt er det let, luftigt og fyldt med store bobler. Den lange hævning er grunden til at man ikke behøver at ælte brødet. Gæren gør det arbejde som du ellers skulle gøre selv. Den kan godt tåle at hæve længere.
Hæld dejen ud på et meldækket bord. Fold den sammen i 3 led. Først den ene vej og så den anden.
Læg den i et smurt fad eller på et meldækket viskestykke og fold viskestykket sammen over den, og lad den hæve i 2 timer mere.
Professionelle bagere bruger en ovn med vanddamp i. Det har de fleste mennesker ikke. Men du kan få din skorpe endnu bedre end bagerens vha. et lille trick.
Du skal bage brødet i en gryde inde i ovnen. Grydens låg holder dampen fra dejen inde. Så varer det længere om at skorpen sætter sig og bliver hård. Det gør at brødet hæver mere op inde i ovnen.
Varm ovnen op til 250 grader. Kom en mellemstor gryde ind i ovnen. Dejen må kun kunne fylde gryden halvt op.
Når dejen er hævet færdig vendes den over i den varme gryde. Der kommes låg på, og den sættes ind i ovnen.
Vær sikker på at ovnen er varm nok. Jeg venter som regel 15-30 minutter efter at ovnen siger den er varm nok. Ovnens termostat måler lufttemperaturen i ovnen, og den kan sagtens nå 250 grader inden alle metaldelene i ovnen er varmet ordentlig op. Er ovnen ikke varm nok bliver skorpen nemt for tynd og blød. Jeg bruger varmluftsovn.
Den skal bage i 30 minutter ved 250 grader med låg
Efter 30 minutter lader du den bage i 15 minutter ved 230 grader uden låg.
Lad brødet køle i mindst 20 minutter inden servering.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-10 19:15

Spændende opskrift - det skal bestemt prøves.
(Og så er det jo spændende at se, hvornår vi også kan finde opskriften hos Per )

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 12-08-10 19:18

Til Granner: Jeg bruger et glasfad med låg, naturligvis, man kan bruge hvad som helst, den skal bare være noget tyk, så den kan holde på varmen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 12-08-10 19:53

Takker og bukker, glasfadet er så tykt at det kniber med at løfte det med mad og låg.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 19:55

Citat
Kan man ikke bruge et glasfad?

jo sagtens, da jeg prøvede en lign. opskrift fra http://www.kvalimad.dk/ første gang havde jeg heller ikke en gryde med låg. Men jeg havde et firkantet glasfad 20 x25 x 7 cm og så havde jeg et låg uden håndtag som jeg brugte. Om ikke andet kan man jo skrue håndtaget af på de fleste låg.

Det fungerer udemærket og som der beskrives er det et super brød, som holder sig længe og har en god smag.

Men hvis I vil se hvordan i praksis ligger der en video på mit link.

Godt tip. Klumme

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 20:00

Iøvrigt, kan man også bage brødet i en römertopf.

Det giver ikke helt det samme, da römertopfen ikke kan opvarmes på samme måde - men der er flere opskrifter lige beregnet på det.

http://landkoekken.blogspot.com/2010/02/fantastisk-lkkert-brdbagt-i-romertopf.html

men det er mere tørt i krummen, end opskriften som klumme nævner.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 20:09

Flot Thyregod8... din opskrift er stort set den samme

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 20:13

Vil lige indskyde ,at der er mange gode opskrifter på den side kvalimad.dk.

http://www.kandu.dk/Tip20925.aspx

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-10 20:32

Og her er min opskrift, som jeg BESTEMT ikke har hugget fra nettet - det er HEEEEELT min egen:

1 brød:
430 g hvedemel, valgfri sort
345 g lunkent vand
1 g økologisk gær
8 g salt
1 solid gryde med låg
Ekstra mel til formning
Rør gæren ud i vandet i stor skål. Rør mel og salt i. Det bliver en meget våd dej. Dejen skal ikke æltes, bare samles. Stil dejen til hævning i ca 18 timer, ved stuetemperatur.

Når den er hævet og fin, og der er tydelige glutenstrenge når man tipper skålen, skal den hældes forsigtigt ud på en let melet bordplade. Fold dejen ind over sig selv 2-3 gange.

Lad dejen hvile på køkkenbordet i 20 minutter. Form så til et brød, uden dog at slå dejen helt ned. Fold det ind i sig selv til dejen former en stram kugle. Stil til hævning på et melet klæde, eller i en melet skål, et lunt sted.

Når dejen næsten er hævet til ca. det dobbelte, er det tid til at sætte en gryde i ovnen ved 250 grader. Brug en stålgryde, jerngryde, emaljeret gryde eller en ler - stegeso. Under alle omstændigheder skal man have et låg, der passer til.

Når gryden er helt varm, og dejen er så hævet, at den ikke springer tilbage, når man stikker en finger i den, skal man tippe dejen forsigtigt over i gryden. Læg låget på og stil det hele i ovnen ved 250 grader i ca 30 minutter.

Så tager man låget af og bager brødet færdigt. Man kan tippe det ud af gryden og høre om det lyder hult, når man dunker det i bunden, hvis det gør det, er det færdigt. Vend ud på en rist og køl af. Vent med at skære af det, til det er helt afkølet.

Opskriften er ikke inspireret af Klumme fra Kandu. Efterhånden finder man ud af at glemme vægten og bare lave en dej, som har den rette konsistens fremfor at måle.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 20:32

og så kan man spørge sig selv om hvem der startede med denne opskrift ?

http://flood.dk/blog/index.php/opskrifter/no-knead-bread/

Jyllandsposten, New York Times, Jim Lahey, Kvalimad eller ???

eller ligger den også på kogebogen.dk lige om lidt ??

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 12-08-10 20:33

Sorry, Klumme - jeg undrede mig også over Thyregod8's opskrift, der stort set er magen til din -
fniiiiiiis, hvor vi hygger os

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 20:38

skidt pyt - det er en sk... god opskrift og klumme giver en lidt anden sammensætning- det vil jeg prøve

jeg tror også bare jeg var påvirket af Klummes tidligere indlæg

Min familie er helt vilde med det brød.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 20:38

Jeg så den første gang i Jyllandposten.....husker ikke præcist hvor længe siden det er, men jeg vil gætte på 5 - 6 år.

Hvad har du egentlig gang i pifo...Har jeg på noget tidspunkt givet udtryk for, at den opskrift du kopierer er min egen...Nej vel...så spar mig og tråden for alt det pis.

Men jeg lukker nu...min mission er opfyldt - jeg fik givet opskriften videre, og gider ikke vente på alle de alfabetpissere som uværgeligt dukker op i enhver tråd, og allerede er begyndt at strømme til

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 20:41

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 20:52

Granner....du skal ikke udsætte dine bakelithåndtag for 250° - Så er de ødelagt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 21:06

smuller54

Grunden til at jeg lave opskriften lidt om var, at jeg ville have durummel i og at brødet blev lidt større på en enkelt portion.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 21:15

Jeg vil straks kopiere næste gang. Det er ikke altid, man tør det lige når man skal bruge det til en bestemt lejlighed, så det var godt at få din erfaring og det er skrevet i min samling på Word - min elektroniske opskriftsbog.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 21:40

Så skulle den være åbnet pifo...

Grunden til BL kender du, men forklaringen er bredt, at jeg er pissetræt af de evindelige tåber der i enhver tråd skal ind og spille smarte og jeg gider ikke det fårefnatteri..Så er det ud af kiosken med det vuns. Så røg du bare lidt for hurtigt ud...Sorry

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-08-10 21:42

smuller...så kan man spørge sig selv om hvem der startede med denne opskrift ?

Jeg tror at det var Jim Lahey... i hvert tilfælde iflg. Jyllandsposten, som dengang angav ham som opskriftkonstruktør

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-08-10 22:08

Citat
Jeg tror at det var Jim Lahey... i hvert tilfælde iflg. Jyllandsposten, som dengang angav ham som opskriftkonstruktør

Jeg tror også du har ret.

Det er naturligvis den vej den er gået, via New york Times osv.

Nå, men det er dejligt med den video på kvalimad for det gav mig en bedre mulighed da jeg skulle forklare videre, at man ikke skulle ælte efter den første hævning. Man bliver også selv lidt forbavset over, at der ikke skal ske mere og lidt hurtig på fingrene.