/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Spartelmasse til trævarer ??
Fra : smuller54
Vist : 1313 gange
200 point
Dato : 06-08-10 19:12

Hvilken spartel er bedst til træ ?

Jeg har lavet en kasse til mine aviser og reklamer af gamle hylder.(der er ikke plads i postkassen) Så skulle jeg lige spartle ud ved de forsænkede skurer og i nogle overgange. Men den spartel, som jeg har valgt er uduelig.

Jeg har tidligere anvendt alm. spartel og plastisk træ, men det bliver altid ru i overfladen.

Denne gang valgte jeg en akrylspartel masse til træ- overmalbar osv. Troede lige at det var bedre.

Men den er det bare gummi - når jeg sliber bliver det een gang smuller (altså ikke at forveksle :)))

Jeg skal male med alkydmaling efterfølgende.

Nogle tricks ???

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-08-10 19:14

skulle stå "skruer"

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 06-08-10 19:19

Jeg plejer at bruge den tokomponente finspartel som man bruger til reparation på bil.... .Jeg plejer at få et godt resultat .Men jeg bruger det bare til småting som det du nævner her og ikke til gipsplader m m

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-10 19:24

Du kan få en PU (polyurethan) spartel på tube. Den er længe om at hærde , men bliver passende hård og kan så slibes glat.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-08-10 19:33

@transor

Hvor køber man PU på tube,

i et alm. byggemarked ???

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-08-10 20:43

Ja eller farvehandel.

Du må ikke forveksle med PU skum, som ikke duer til det formål.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-08-10 21:01

ok jeg har søgt lidt og det nu taler om hedder PUR, såvidt jeg kan læser mig frem til.

Det er dog ikke megen information der er om dette produkt.

men tak for hjælpen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 06-08-10 22:05

du skal bruge plastisk træ. men det er ikke nok at spartle een gang. slib efter første spartling og giv det så en gang mere. så slibes det pænt glat og skulle gerne være ligeså glat som det omgivende træ.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-08-10 22:14

Citat
du skal bruge plastisk træ. men det er ikke nok at spartle een gang. slib efter første spartling og giv det så en gang mere. så slibes det pænt glat og skulle gerne være ligeså glat som det omgivende træ.

Det har jeg prøvet, ved tidligere lejligheder men af een eller anden grund, selv efter maling, så synker det en lille smule. ikke voldsomt men bare en anelse, så det kan stadig ses, at der eks. har været et hul.

Men det er det produkt, som jeg ellers ville anvende.

Nu vil jeg lige se om jeg kan få fat i det der ellers er foreslået- og om det virker bedre.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-10 10:09

Hvor stor en portion skal du bruge? Som jeg lige læser spørgsmålet så er det kun lidt du skal bruge til at jævne over underskænkede skruer + lidt mere, så du kan selv blande din (miljøvenlige) spartelmasse af trælim og slibestøv, frem med grov sandpapir og et stykke træ og nu sliber du indtil du har en passende portion træstøv det blander du med ganske almindelig hvis trælim og får en fin spartelmasse du bestemmer selv konsistensen hvis er den for tynd så vil den sætte sig lidt og du skal spartle en gang mere.
Vent et døgns tid med at slibe.
Metoden er særlig velegnet hvis der skal behandles med klar lak bagefter, du skal meget tæt på hvis du skal kunne se at der er spartlet når du bruger et stykke af det samme træ til spartelmassen som emnet er lavet af

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 200 point
Dato : 07-08-10 10:24

Du får lige et tip til et godt produkt som kan anvendes overalt i huset både ude og inde, vi bruger det i firmaet hvor jeg arbejder til at reparere småskader:
http://promaling.dk/borup-borup-letvaegtsfiller-udeinde-p-146.html
det ligner cremefraise når du ser det i bøtten, er hurtigtørrende, nem at slibe efter kort tid og kan males på efter en times tid, og så falder det ikke af

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-10 11:14

o.v.n.
dit første forslag duer ikke, jeg har også nogle overlap, som ikke slutter helt til( det var jo gamle hylder). Og så bliver det efter min overbevisning ikke glat nok.

Men det fra Borup det må jeg kigge efter en anden gang. Forhåbentlig noget der billigere end det jeg lige har købt. Det lyder som om det er det jeg skal bruge.

Jeg er lige vendt hjem fra farvehandleren og kunne ikke få noget af det som har været nævnt - men har købt det som malerne bruger (sagde han)

Herbol universal spachtel (fleckspartel) 250 g for 99, - kr. (fik den for 85,- da det var det første han havde sagt)

Den kan slibes og males efter 1-5 timer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-10 11:19

De gamle hylder burde have haft en omgang med høvl og/eller fræser først, hvis revnerne efter overlap er for store så bliver resultatet ikke godt uanset hvilken produkt du bruger til at fylde ud

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-10 11:56

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-08-10 11:59

jeg ved godt at de skulle ha´været rettet af, men jeg kan ikke høvle.

Så det var vigtigt at få så godt et produkt som muligt at fylde ud med. Så det ikke bliver for tydeligt.

Jeg tror jeg kan få rettet det meste. Om ikke andet så virker kassen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-08-10 12:16

Selv tak
Citat
Om ikke andet så virker kassen
det er jo det væsentlige, det andet er bare til at pynte op med