/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Udsugning nødvendigt
Fra : kompositeur01
Vist : 2011 gange
20 point
Dato : 01-08-10 09:40

Hej med jer

I må undskylde min uvidenhed, og dette er ganske givet et dumt spørgsmål. Men jeg er virkelig i tvivl her.

Jeg har set på en lejlighed, som er helt perfekt - eneste minus er en brusekabine i køkkenet. Det ser dog ud til at fungere fint - men der er ingen udsugning. Sælger mener ikke, at dette er problematisk - hvis man sørger for at lufte godt ud mens og efter man bader. Sådan har hun gjort i flere år - og umiddelbart kan man ikke se, at det skulle have taget skade.

Jeg vil altså blot høre, om det er forsvarligt at gøre sådan? Kan det fungere uden udsugning - eller er det en meget dårlig idé?

Jeg er helt grøn på området, og enhver hjælp vil blive modtaget med taknemmelighed.

Vh
Niels

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 30 point
Dato : 01-08-10 09:49

Som udgangspunkt, er det en (meget) dårlig idé, at der ikke er udsugning. Det er iøvrigt et lovkravhttp://www.exhausto.dk/composite-2045.htm), at der skal være udsug fra badekabine.

Tænk også på, at du ved udluftning, skal have alt fugten ud - også om vinteren, hvi lket vil give dig yderligere udgifter til opvarmning - ud over den alm. udluftning du skal have.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 01-08-10 09:54

Citat
minus er en brusekabine i køkkenet

noget uhygienisk lort

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-10 09:54

Hmm

Det da problematisk at der ikke er udsugning i køkken og "bad".

Når du skriver "Sælger mener ikke, at dette er problematisk ".. burde dette fremgå af en tilstandsrapport.

Normalt er det sådan at man ved nyinstalationer, skal sørge for at bringe ting i orden, så de svare til hvad der kræves for at en instalation er lovlig.

Fugt kan medfører fugt i konstruktioner og skimmelsvamp, dette kan blive meget alvorligt og dyrt.
Om sommeren opdager man det ikke, men når det bliver vinter og bigningsdele bliver kolde, kommer fugten til at samle sig på uheldige steder.

Man kan altid forsvarer (forsøge ar bortforklare), at lave bad i et rum uden ventilation, og jeg ved at der er mange Københavner lejligheder der har en brusekabine i soveværelse, køkken og enkelte endda stuen. Dette kan dog kun lade sig gøre fordi, man ikke kræver at lejligheder tingene skal væer i orden når man flytter ind. Så længe der er købere og lejere, vil der altid være dårlige lejligheder...

vh Ben

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-08-10 10:27

Dels skal du ikke forvente at der er en tilstandsrapport, de laves sjældent ved ejerlejligheder (gælder sikkert også andels) fordi den skal omfatte hele ejendommen, hvilket er alt for dyrt, dels er lejligheden så gammel, lyder det som, at der ikke var krav om mekanisk udluftning dengang, og de nuværende krav skal kun opfyldes ved nybyggeri/væsentlige ombygninger.

Men derfor vil det da være godt med en mekanisk udluftning alligevel.

En simpel, og billig, løsning, der kan eftermonteres i et vindue (den øverste del af de dannebrogsvinduer, der sikkert er) er en fugtstyret ventilator, der kører så længe luftfugtigheden er for høj.

Det vil også kunne tage noget af madosen i køkkenet, idet jeg forstår det sådan, at der heller ikke er en emhætte?

Kommentar
Fra : kompositeur01

Dato : 01-08-10 10:37

Tak for jeres hurtige svar!

Jeg kan godt se, at jeg skal have fundet en løsning - uanset om jeg kan kræve, at ejer for det lavet - eller om jeg selv skal lave det. Det skal undersøges.

Men vagnr - det lyder, som om det er en god løsning, du taler om. Kan du anbefale et konkret mærke og et godt sted at købe sådan et mekanisk udluftningssystem?

Mange tak igen for svar.

Niels

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 01-08-10 11:34

Hej Niels.
Vagnr har helt ret - det vil helt sikkert være en god ide at montere en ventilator.
En nem og forholdsvis billig løsning vil være en vinduesventilator, som nemt kan monteres foroven i de fleste vinduer.
Jeg giver dig lige et par link, hvor du kan læse mere, se på priser og evt. købe sådan en sag:

http://vvsgiganten.dk/pages/items.aspx?prgrp=07c

http://www.air-flow.dk/?pid=27&sub=24

held og lykke med det

Bennymanden

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-08-10 11:53

Man kan også være lidt praktisk og tage korte bade, samt lukke for vandet ved indsæbning, det sparer også dyrt vand.
Samt at høvle vandet på væggene ned i afløbet med en gummiskraber, det forhindrer også kalkede vægge.

Men udluftning skal der til, rum med mange store potteplanter kan faktisk også få fugtskader.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 01-08-10 12:19

Bennymanden har vist givet links nok til at du kan finde noget

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 01-08-10 15:53

Hej kompositeur01.
Jeg ville også købe en affugter hvis der er plads i køkkenet, den kan klare det om vinteren uden at skulle lukke varmen ud.
Se her http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=30100&Produkt=affugter de er ganske udeværket.
Kim

Kommentar
Fra : kompositeur01

Dato : 02-08-10 10:42

Hej med jer

Tusind tak - det har været en stor hjælp. Mange tak for jeres tid!

God dag
Niels

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-08-10 17:17

du mangler at give point for svaret. Er der i øvrigt ikke et aftræk fra køkkenet? Det har der været i alle dem jeg har set til nu med selvaftræk til over tag. I det eksisterende aftrækshul sætter du en fugtstyret ventilator (et par hundrede kroner i Silvan i en god uge, ellers det dobbelte)

Godkendelse af svar
Fra : kompositeur01

Dato : 23-08-10 17:58

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-08-10 18:27

Selv tak kompositeur01